Стига с това IT, да заповяда клиентът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стига с това IT, да заповяда клиентът

Стига с това IT, да заповяда клиентът

Един от тясно специализираните IT гиганти VMware обяви промяна на стратегията си с фокус към потребителското изживяване

Александра Козбунарова
26401 прочитания

Дори софтуерните разработчици, които нямат много общо с крайни клиенти, започват да говорят за потребителско изживяване и приложения
"За да оцелее един бизнес в днешно време, той трябва да бъде дигитален", Пат Гелсингър, главен изпълнителен директор на VMware

"Не съм сигурен, че все още можем да наричаме бизнеса IT. Дейността ни все повече се измества към осигуряване на потребителското изживяване", загатва какво е бъдещето на сектора главният технически директор на VMware Рей О’Фарeл. VMware - един от световните софтуерни лидери, чието най-голямо развойно звено в Европа се намира в София, представи визията си за бъдещето на технологичния бизнес тази седмица на годишната си конференция в Барселона. А то изглежда различно от сега - повече внимание към крайните потребители, гъвкавост, по-малко инфраструктура и много облаци.

Идеята е да се създадат условия за по-интелигентни и бързи работни процеси за компаниите, клиенти в IT сектора. По време на конгреса VMware обяви и някои партньорства с други гиганти като Amazon и IBM, които ще задвижат и ускорят както бизнеса на компаниите, използващи услуги на VMware, така и този на самите доставчици.

Компанията прави следващата стъпка в развитието си, представяйки концепции като хибридни облаци и интеграция на частната с публичната облачна инфраструктура. И тъй като бизнесът още дълго време няма да е изцяло облачно базиран, а VMware предлага и традиционна IT инфраструктура, американският разработчик хитро се намества точно на моста между двата свята.

Дигитално и размито бъдеще

За да оцелее един бизнес в днешно време, той трябва да бъде дигитален, смята Пат Гелсингър, главен изпълнителен директор на VMware. Като такъв според него се разбира бизнесът, базиран на софтуер и виртуални инфраструктури, който използва пълния технологичен потенциал на IT индустрията и пренаписва правилата на пазара си. Това е новото мото на технологичните компании, с което продават концепцията, че глобалният бизнес повече никога няма да може без информационни технологии.

Едновременно с това се прокрадва и схващането, че фокусът на софтуерните разработчици се е изместил. "Вече няма b2b (Business-to-business ). Всеки, който не разбира нуждите на крайния потребител, е мъртъв", каза Волфганг Крип, мениджър на германската Amadeus IT Group. Примерът, който той дава, е с компании за онлайн резервации. "Тези клиенти не са лоялни. Ако услугата не е достъпна, когато им трябва, никога повече няма да се върнат. Трябва голяма надеждност - изискванията на пазара към IT сектора съвсем са се променили", продължава той.

Aко преди десет години локалните сървъри и физически съществуващата инфраструктура, върху която вървят фирменият софтуер и имейл системата бяха достатъчни, днес всичко е различно. Макар около 73% от бизнесите днес още да разчитат на традиционните си сървъри и инфраструктура, очакванията са до 2021 г. облачните услуги да изравнят резултата.

Мобилните приложения за комуникация, пазаруване и мениджмънт на ресурси, мрежите, базите данни, Big Data и анализите са навсякъде. Те са локални, в облака и горе-долу на всяко устройство, което притежаваме. Всички тези ресурси могат свободно да се движат между платформи и инфраструктури според необходимостта на клиента. А всичко се управлява от софтуер. Така ще изглежда новият IT свят според VMware и ще бъде ново ниво в повсеместна дигитална трансформация на бизнеса и софтуерно базираните центрове за данни.

Причината облачните сървъри да станат неделима част от дигиталната стратегия на всеки бизнес е тенденцията най-различни процеси и комуникации да се управляват от приложения и всичко да се измества към "мобилност на бизнеса". За тях пък трябва стабилна изнесена инфраструктура, която по възможност да работи на заден план и да не смущава традиционния бизнес на използващите я.

Облачни хоризонти

Различни продукти идват в лъскавата опаковка на облачна услуга - пространства за съхранение на данни или oпределен специализиран софтуер като услуга (SaaS). Всички познаваме продукти като Google Drive например. По-напредналите в дигиталната си трансформация компании често използват и друг вътрешен софтуер за управление на бизнес процеси, който е базиран в облачен сървър.

Личен (частен) облак може да е всеки, който се използва от конкретна компания и до него имат достъп определен брой хора, поради което се наслаждава и на значителна сигурност - такива каквито VMware предлага чрез софтуерно базираните си центрове за данни. Публичните облаци са услугите като тези на Google и Amazon за споделена инфраструктура между много крайни потребители и бизнеси. Но работата в няколко отделни облачни среди не на всяка цена е оптималният и бърз вариант. А тъй като целта на IT секторът е да оптимизира подобни процеси в бъдеще, от VMware представиха своето решение - интеграция на двата свята.

"Клиентите ни искат един магически софтуер, който да прави всичко", коментира Рей О’Фарел, главен технически директор на компанията.

Може би една от най-интересните новини от Барселона идва по линия на партньорството на VMware с Amazon Web Services (AWS), което пък е част от още по-мащабния план за цялостна интеграцията на частния и публичния облак в бъдеще. Причината е проста и отново опакована "в полза на потребителското изживяване". За клиентите на VMware сега ще бъде много по-лесно да достъпват облака и услугите на AWS и обратно. Така не само ще има едно работно пространство, но и единна структура, която да позволи по-оптимално ползване на двата ресурса. Допълнително удобство е лесната миграция на приложения от едното на другото място. Съвместният продукт на компаниите ще бъде на пазара в средата на следващата година.

"Искаме да предложим независима облачна инфраструктура на клиентите си и свободата сами да избират", коментира Джо Багли, технически директор на компанията за EMEA. "Така, ако клиентите ни искат частен облак, можем да им го предоставим, ако искат публичен - също", обясни Марк Ломайер, генерален мениджър продукти в компанията, в интервю за "Капитал".

За бизнеса на VMware всичко това означава, че компанията никак не иска да изпусне нарастващия интерес към публични облачни услуги, чийто дял ще продължи да расте с по-бърз темп от този на частните.

Българският отпечатък

VMware е един от световните лидери във виртуализацията, облачните инфраструктури и мобилността с приходи от 6.6 млрд. долара и 500 хил. клиенти през миналата година. А най-голямото развойно звено на VMware в Европа със своите около 500 служители се намира в София и е не по-малко динамично от компанията майка. Това се отнася както за финансовото представяне (ръст в оборота от 23% до 59.5 млн. лв.), така и за дейностите. Тук са локализирани и едни от ключовите на глобално ниво екипи, работещи по продукти за софтуерно базирани центрове за данни и потребителско изживяване, обясни за "Капитал" Джон Гилмарин, вицепрезидент облачна инфраструктура в компанията. Екипът, който той ръководи, ще играе все по-важна роля за развитието на новите продукти и бизнеса на VMware оттук нататък, категоричен е той, а в развитието му ще продължава да се инвестира.

Дори софтуерните разработчици, които нямат много общо с крайни клиенти, започват да говорят за потребителско изживяване и приложения
"За да оцелее един бизнес в днешно време, той трябва да бъде дигитален", Пат Гелсингър, главен изпълнителен директор на VMware

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1

    Голям облак, всичко в него мъгляво ...
    Аз като видях Офис 2013 как е - всички документи в облака и слязнах на земята, т.е офис 2007 се върнах. Тъй де, всичките ми контаки и цени в облака ... в ИТ формат ..никой не може ти гарантира, че няма да изтече ...

  • 2
    vaskoangelov avatar :-P
    vaskoangelov

    До коментар [#1] от "damianrm1":

    има нещо вярно, но не мисли че на персоналният ти компютър е по-сигурно :)

  • 3
    sa6 avatar :-P
    sa6

    бла бла.. "за нас клиентът е на първо място"

    ясно е че когато маркетингът пише статия "фокусът е върху клиента", когато бизнесът я пише "фокусът е върху печалбата", когато ИТ я пише "фокусът е върху софтуера"

  • 4
    ryb30311926 avatar :-|
    Ivan Tcholakov

    Потребителското изживяване си го представям като много рекламни банери, май съм прост.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK