Amazon Go пренаписва правилата в търговията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Amazon Go пренаписва правилата в търговията

В "търговския обект на бъдещето" няма продавачи, няма касиери, няма каси, а за безналичните разплащания дори няма да имате нужда от "физическа" кредитна карта.

Amazon Go пренаписва правилата в търговията

Онлайн-гигантът започва да отваря високотехнологични магазини, които са на път да предизвикат революция при пазаруването на дребно.

Момчил Милев
47160 прочитания

В "търговския обект на бъдещето" няма продавачи, няма касиери, няма каси, а за безналичните разплащания дори няма да имате нужда от "физическа" кредитна карта.

© Reuters


800 млрд. долара е щатския пазар на хранителни стоки, чиито правила Amazon смята да промени, използвайки компютърно "зрение" и изкуствен интелект.

Онлайн гигантът Amazon скоро ще пусне магазин във физическата реалност, който има реална възможност да направи технологична революция при продажбите на дребно. Това е на път да се случи по същия начин, както Tesla го направи с електромобилите, Google – със самоуправляващите се коли, Uber - с таксиметровия бранш, или пък Airbnb – с хотелиерския. В понеделник компанията на щатския милиардер Джеф Безос официално обяви началото на пилотен проект за нещо, което условно може да се определи като "търговския обект на бъдещето". В него няма продавачи, няма касиери, няма каси, а при безналичните разплащания дори няма да имате нужда от "физическа" кредитна карта.

При пазаруването във въпросните магазини, които ще носят името Amazon Go, потребителят ще има нужда само от смартфон със свалено специално приложение и регистрация в информационната система на онлайн гиганта. Всъщност дори "пазаруване" може би не е най-прецизният термин, който описва процедурата - на влизане клиентът само ще трябва да сканира специален QR код, след което ще може просто да вземе желаните продукти от лавиците и да си тръгне. Всеки път, когато той вдигне дадена стока, автоматична компютърно базирана система ще я добавя във виртуалната кошница в системата на Amazon или съответно ще я премахва, ако я върне на мястото й. Според официалния анонс на технологичната компания всичко това ще се случва благодарение на платформа, която комбинира технологии за локализация, компютърно "зрение", самообучаващ се софтуер и изкуствен интелект. Чак при излизане от магазина системата ще изтегля съответната сума от банковата сметка на купувача.

Лавката на бъдещето

Първоначално Amazon Go ще стартира като пилотен проект от 20 обекта за продажба на пакетирани хранителни стоки, които трябва да започнат да функционират до края на 2018 г. Първият от тях ще отвори врати в началото на 2017 г. в Сиатъл, където се намира централата на технологичния гигант. Според вътрешен документ, с който онлайн изданието Business Insider се е запознало, останалите пилотни hightech магазини ще започнат да функционират в градове като Ню Йорк, Маями, Сан Франциско и Лас Вегас. Според разчетите на компанията, ако експериментът проработи според очакваното, на американския пазар може да се появят до 2000 подобни иновативни места за пазаруване през следващите 10 години. Така Amazon навлиза с гръм и трясък на оценявания на 800 млрд. долара американски пазар на търговия на дребно с хранителни стоки.

За момента е още твърде рано да се каже дали експериментът Amazon Go ще проработи ефективно от технологична гледна точка и дали ще се приеме добре от купувачите. При всички положения обаче той ще притисне гигантите в сферата на търговията на дребно от типа на Wal Mart с над 5000 супермаркета на територията на САЩ или пък британския Tesco да започнат да мислят много по-трескаво по въпроса за използване на компютърните технологии и дигитални модели в своята дейност. Защото в тази сфера компанията на Джеф Безос е минимум две обиколки напред. И ако въпросната концепция сработи с пакетираните храни на дребно, тя лесно може да бъде приложена и в други търговски сегменти, където стоката може да бъде оборудвана със съответния сензор – електроника, облекло, продукти за дома и т.н.

Като оставим настрана очевидните удобства за клиента като премахването на опашките, пестенето на време и премахването на нуждата да се носят пари и кредитни карти, Amazon Go със сигурност води след себе си и още нещо революционно на пазара – намаляването на нуждата от нискоквалифицирана работна сила. В развити държави като САЩ, където стойността на труда е основен компонент в цената на продуктите, това ще е основно конкурентно предимство на Джеф Безос. Големият въпрос в случая е колко назад са останалите мастодонти в търговията на дребно, могат ли те да наваксат изоставането и какви ще са социалните последствия от това, ако успеят да го направят. Защото ако всички играчи в тази индустрия успеят да предложат свой вариант нa Amazon Go, това автоматично ще остави на улицата милиони касиерки и служители в супермаркетите. По същия начин, както автопилотът на Google заплашва превозвачите, Uber – таксиметровите шофьори, а Airbnb – хотелиерите.

800 млрд. долара е щатския пазар на хранителни стоки, чиито правила Amazon смята да промени, използвайки компютърно "зрение" и изкуствен интелект.

Онлайн гигантът Amazon скоро ще пусне магазин във физическата реалност, който има реална възможност да направи технологична революция при продажбите на дребно. Това е на път да се случи по същия начин, както Tesla го направи с електромобилите, Google – със самоуправляващите се коли, Uber - с таксиметровия бранш, или пък Airbnb – с хотелиерския. В понеделник компанията на щатския милиардер Джеф Безос официално обяви началото на пилотен проект за нещо, което условно може да се определи като "търговския обект на бъдещето". В него няма продавачи, няма касиери, няма каси, а при безналичните разплащания дори няма да имате нужда от "физическа" кредитна карта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    "няма продавачи, няма касиери..."
    Ние заплати не даваме. Само пари взимаме. Откъде имате - ваш си проблем...
    Добре дошли в бъдещето...

  • 2
    sfn42609274 avatar :-|
    Kosta Delev

    До коментар [#1] от "enterfornone":

    Призванието на човек не е да седи в края на лента, да пълни торбички и да маркира продукти. Друг е въпроса ако си убеден, че не би могъл да си изкарваш парите по друг начин...

  • 3
    tri avatar :-|
    tri

    До коментар [#2] от "naskotop":

    Следвайки тази логика една по една много от професиите ще започнат да отпадат и за една огромна част от населението оцеляването ще бъде под въпрос. А какво се случва с хората, които единствено умеят да вдигат тежко, въртят волана, сервират? Можем ли да ги превърнем всички в лекари, адвокати, програмисти или поредната актуална професия изискваща IQ над средното. Това не е естествения подбор, тези хора няма да изчезнат, те ще бъдат отритнати до момента, в който се появи поредния Тръмп и им каже - Какво има да губите?
    Не е въпрос да спираме прогреса а да си дадем сметка до колко подобни технологии са наистина полезни или са просто средство да се узурпира пазара от компании като Амазон. Компании, които от години продават без печалба и дори на загуба с цел да увеличават пазарния си дял и налагат други свои продукти и услуги докато в един момент контролират всичко.

  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Продавачите не са само продавачи, а продавач-консултанти. Касиерите ли са най-голямият разход в един магазин? Всички тия псевдо хайтек глупости са възможни само при яко печатане на зелена шума - просто едни правилни фирми я акумулират и се чудят как да я узаконят като печалба.

  • 5
    dnevniklive avatar :-|
    dnevniklive

    Извървяли са дълъг път от 1995г.

    Шефът на Amazon: Първата ни продажба бе в България
    Откривателят и изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос разкри, че е продал първия си продукт в България. Видеото не е ново, но едва сега придоби популярност в България.
    http://www.168chasa.bg/article/5927377

  • 6
    waterfall avatar :-|
    waterfall

    Така ще се харчи повече. Всичко е лесно и достъпно и не се плаща. След това, когато банката ти сервира сметката, ще бъде късно да връщаш закупеното.

  • 7
    weinlock avatar :-|
    weinlock

    Великолепна идея. Автоматизацията на професията "касиер" , а и "продавач", ще спести на човечеството огромно коилчество слабопродуктивен и изтощителен труд. Та и днес почти навсякъде висят несваляеми обяви за търсене на касиерки и продавачки, почти на всеки един магазин. Това е бъдещето.

    А за всички лудити, които са готови да строшат машините за да има достатъчно работа - решението е измислено отдавна и тази крачка смао го доближава с една крачка по-близо. Така наречения Безусловен Базов Доход, който представлява форма на преразпределение, категорично необходима в една силно роботизирана икономика. Да, не е проблемът, че няма да има работа за всички (лесно можем да ги накараме да стрижат градинки с ножички), проблемът е че все повече ще има хора, които нямат знанията и уменията да са достатъчно производителни. Грамадните разлики между производителностите на различните работници трябва да бъдат гасени по някакъв начин и това е задачата на Базовия доход.

  • 8
    castaneda avatar :-|
    castaneda

    Бъдешето от Матрицата вече не изглежда толкова далечно и невъзможно.

  • 9
    weinlock avatar :-|
    weinlock

    До коментар [#4] от "mickmick":

    Касиерите са много голям проблем за един магазин и все повече ще стават. Жена ми работи точно това и текучеството при тях е огромно, работата е тежка, отговорна и много отвратителна. Винаги търсят касиерки и се налага непрекъснато да викат от другите работници в магазина за това, което пък прави работата и на останалите ад.

  • 10
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    "... потребителят ще има нужда само от смартфон със свалено специално приложение и регистрация в информационната система на онлайн гиганта" - Дотук е прекрасно, направо приказка! Какво става при клониран смартфон или открадната идентичност? Просто питам, не става дума за спъване на прогреса.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Смяна на фокуса

Смяна на фокуса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK