Дигитални модели
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

Защо производителят на фитнес гривни Jawbone рязко се преориентира към медицинско оборудване; Стартиращата компания Greenlight разработва дебитна карта за деца; Лондонската Trussle обединява по иновативен начин недвижимите имоти и финансите

20349 прочитания

Wearables

Свързаното изместване

Умни часовници, фитнес гривни, крачкомери, разплащателни пръстени и какво ли не. Пазарът на свързана потребителска електроника вече започва да се наводнява, без дори умните аксесоари да са навлезли съвсем пълно в ежедневието. Неотдавна очакванията за растеж в сегмента бяха коригирани с 40% надолу от eMarketer, защото голяма част от продуктите на успяват да наберат критична маса потребители. Така създалата се ситуация налага обръщане на моделите. И тъкмо това се готви на направи американската компания Jawbone. Производителят на фитнес гривни отначало започна да прави слушалки и тонколони, но, изглежда, се готви да вземе рязък завой в съвсем друга насока. От потребителска електроника компанията смята да се насочи към конкретен пазар и корпоративни клиенти - производителите на медицинско оборудване.

Така от бизнес с ниски маржове основателите на Jawbone се надяват да изградят по-устойчив B2B модел. "Потребителската електроника е много труден бизнес - ниски маржове, огромни рискове, нови продукти всяка година - могат да си го позволят само големите", коментира източник от компанията за TechСrunch. Според него смяната на фокуса и изместването към услугите зад хардуера може би е бъдещето на смарт аксесоарите. Като подготовка за тази трансформация компанията в момента набира ново финансиране. Досега за десетгодишното си съществуване Jawbone е успяла да привлече 984 млн. долара. Последният рунд от 165 млн. долара беше в началото на миналата година, когато компанията е оценена на 3 млрд. долара. Все още не е ясно за каква сума преговаря Jawbone този път.
Транзакции

Ало, тате, дай пет лева

Почти всеки родител на 7-10-годишно дете е запознат със сценария: дава пари, например за екскурзия, детето ги губи. Или при малко по-големите - купува си нещо съвсем различно. Този проблем се опитва да реши базираната в Атланта стартираща компания Greenlight.

Тригодишният стартъп разработва дебитна карта за малчугани, чиито транзакции могат да бъдат следени, одобрявани и програмирани от родителите чрез мобилно приложение. Така например могат да бъдат избрани предварително сумите и определените места, където детето може да харчи. Например лимит до 10 долара в Starbucks, 20 долара за кварталния супермаркет или конкретна сума за нещо позволено в Amazon. Родителите получават уведомления всеки път, когато с картата се прави транзакция, има и опция да се изисква одобрението им. Поддръжката на картата струва 5 долара месечно за до пет деца. Освен улеснение за родителите, които имат няколко нива на контрол и мониторинг на финансите на децата си, от Greenlight са си поставили и по-голяма цел. Според един от съоснователите, Джонсън Кук, такъв тип платформа позволява на децата също да следят разходите си и да развият усет за управление на финанси от малки - да спестяват, за да покрият неочаквани разходи, да харчат разумно и да разпределят парите си.

Разбира се, това не е единствената дебитна карта с подобна идея. MasterCard, Visa и American Express също предлагат подходящи за родители предплатени пластики. Разликата тук е единствено, чe Greenlight са съсредоточени само върху тази услуга, а и получиха начално финансиране от технологичния инкубатор Advanced Technology Development Center.
Онлайн брокер

По-различни ипотеки

В областта на недвижимите имоти, както и във финансите, не липсват разнообразни иновативни модели и съответно стартиращи компании. Trussle обединява двете сфери по интересен начин. Създадената през 2015 г. лондонска компания е нещо като онлайн брокер за ипотечни кредити.

Още със създаването й компанията имаше намерение да преобърне донякъде отживелия начин, по който се развива ипотечният пазар. Платформата на Trussle използва автоматизирани инструменти, за да следи хиляди продукти на над 90 заемодатели и да предоставя на потребителите си информация и предложение за най-подходящото за тях. Неотдавна компанията обяви, че е получила финансиране от 5.27 млн. паунда, за да продължи да развива услугата, бранда и пазарите си. През есента Trussle представи ново за индустрията партньорство с портала за недвижими имоти Zoopla, за да помогне на потенциални купувачи да започнат онлайн търсенето си на имот, както и да открият бързо начина да го финансират. Всичко е на едно място.

"Изумени сме от размерите на раздвижването, което започна с представянето на Trussle. Клиентите ни подписаха няколко важни партньорства, което ни помага да имаме достъп до 90% от населението, което притежава недвижими имоти, и управляваме ипотеки за 1.7 млрд. паунда", коментира Ишаан Мали, създател на компанията. По думите му започват да се наблюдават различни иновации в сектора, което е доказателство, че Trussle е предизвикала лавинообразен ефект, като е добавила технологична нишка в един установен бизнес.
Wearables

Свързаното изместване

Умни часовници, фитнес гривни, крачкомери, разплащателни пръстени и какво ли не. Пазарът на свързана потребителска електроника вече започва да се наводнява, без дори умните аксесоари да са навлезли съвсем пълно в ежедневието. Неотдавна очакванията за растеж в сегмента бяха коригирани с 40% надолу от eMarketer, защото голяма част от продуктите на успяват да наберат критична маса потребители. Така създалата се ситуация налага обръщане на моделите. И тъкмо това се готви на направи американската компания Jawbone. Производителят на фитнес гривни отначало започна да прави слушалки и тонколони, но, изглежда, се готви да вземе рязък завой в съвсем друга насока. От потребителска електроника компанията смята да се насочи към конкретен пазар и корпоративни клиенти - производителите на медицинско оборудване.

Така от бизнес с ниски маржове основателите на Jawbone се надяват да изградят по-устойчив B2B модел. "Потребителската електроника е много труден бизнес - ниски маржове, огромни рискове, нови продукти всяка година - могат да си го позволят само големите", коментира източник от компанията за TechСrunch. Според него смяната на фокуса и изместването към услугите зад хардуера може би е бъдещето на смарт аксесоарите. Като подготовка за тази трансформация компанията в момента набира ново финансиране. Досега за десетгодишното си съществуване Jawbone е успяла да привлече 984 млн. долара. Последният рунд от 165 млн. долара беше в началото на миналата година, когато компанията е оценена на 3 млрд. долара. Все още не е ясно за каква сума преговаря Jawbone този път.
Транзакции

Ало, тате, дай пет лева

Почти всеки родител на 7-10-годишно дете е запознат със сценария: дава пари, например за екскурзия, детето ги губи. Или при малко по-големите - купува си нещо съвсем различно. Този проблем се опитва да реши базираната в Атланта стартираща компания Greenlight.

Тригодишният стартъп разработва дебитна карта за малчугани, чиито транзакции могат да бъдат следени, одобрявани и програмирани от родителите чрез мобилно приложение. Така например могат да бъдат избрани предварително сумите и определените места, където детето може да харчи. Например лимит до 10 долара в Starbucks, 20 долара за кварталния супермаркет или конкретна сума за нещо позволено в Amazon. Родителите получават уведомления всеки път, когато с картата се прави транзакция, има и опция да се изисква одобрението им. Поддръжката на картата струва 5 долара месечно за до пет деца. Освен улеснение за родителите, които имат няколко нива на контрол и мониторинг на финансите на децата си, от Greenlight са си поставили и по-голяма цел. Според един от съоснователите, Джонсън Кук, такъв тип платформа позволява на децата също да следят разходите си и да развият усет за управление на финанси от малки - да спестяват, за да покрият неочаквани разходи, да харчат разумно и да разпределят парите си.

Разбира се, това не е единствената дебитна карта с подобна идея. MasterCard, Visa и American Express също предлагат подходящи за родители предплатени пластики. Разликата тук е единствено, чe Greenlight са съсредоточени само върху тази услуга, а и получиха начално финансиране от технологичния инкубатор Advanced Technology Development Center.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK