Как ИДИЛ удари лаптопите

Мерките на Тръмп срещу терора засегнаха първо... авиопасажерите

Ако планирате пътуване до САЩ през следващите няколко седмици, помислете хубаво дали не е добра идея да оставите вкъщи своя лаптоп или таблет. Защото, когато после потеглите към дома, изведнъж току-виж се оказало, че не може да пренесете безпрепятствено своята електроника през щатските служби за сигурност. Или най-малкото ще се наложи да я оставите в багажното отделение, където съдбата й ще е доста неясна: например неволно може да смени своя собственик, геометричната си форма или агрегатното състояние на литиево-йонната си батерия, предизвиквайки пожар в багажното отделение.

От март насам авиационната индустрия навлезе в изключително турбулентна зона заради намерението на американското министерство на вътрешната сигурност (Department of Homeland Security) да въведе ограничение за пренасяне на обемна електроника в ръчния багаж на пасажерите. Причината е разузнавателна информация, че ИДИЛ планира атентати с лаптопи.

Става дума за всички устройства, по-големи от смартфон. В тази графа попадат лаптопи, таблети, портативни DVD плеъри, по-обемисти игрални конзоли и преносими принтери и скенери. Забраната вече действа от около три месеца за всички полети до САЩ, които потеглят от Катар, Обединените арабски емирства, Турция, Йордания, Египет, Саудитска Арабия и Кувейт.

Съвсем скоро обаче мерките може да засегнат и добрата Стара Европа. В момента текат интензивни и доста инфарктни преговори за разширяване на ограничението, което да обхване и всички летища на територията на ЕС. Във вторник Европейската комисия обяви, че забраната е отпаднала в полза на друго техническо решение. Няколко часа по-късно, американските служби за сигурност побързаха да върнат разговора в изходната му "мъртва" точка. В официален отговор на секретаря по вътрешна сигурност Джон Кели директно се казва, че опцията за забрана "все още е на масата" и че САЩ са готови да предприемат всички мерки за авиационна сигурност "включително недопускане на големи електронни устройства в кабината с пасажерите". Така че съвсем скоро край охранителите по летищата може да се появят специални кошчета не само за напитки, кремове и пасти за зъби, но и за обемиста битова електроника на първоначално разсеяни, а по-късно - и изключително бесни пасажери (да изхвърлите лаптопа си не е точно същото, като да оставите дезодоранта).

Идеята за въпросната забрана провокира недоволство не само на тежко пристрастените към своите лаптопи пътници, но и в асоциацията на авиокомпаниите IATA. Според Александър де Джуниак, генерален директор на организацията, подобна мярка ще струва на пасажерите 1.1 милиарда долара. Големите авиокомпании се страхуват също така, че ако лишат пътуващите по служба от възможността да работят в самолетите, ще последва катастрофален срив на приходите от първа и бизнес класа, което ще бъде краят на техния бизнес модел. Много експерти по сигурността също така подлагат на съмнение смисъла от подобна мярка, тъй като и в момента лаптопите преминават обстоен преглед и се пускат отделно през скенерите на летищата. Но независимо от всички вопли подгответе се: след като терористите ни отнеха правото да внасяме в самолетите вода (вкл. и огнена), сега ни взимат и компютрите.

Защо забраната не е добра идея:

- Литиево-йонните батерии понякога може да се самозапалят и в кабината това ще се разбере най-бързо.

- Пожар в багажното отделение трудно може да се загаси и ще има катастрофални последствия. За разлика от огън в секцията за пасажери.

- Дори изключен и в багажната секция, лаптоп с експлозив може да има софтуер, който да го "събуди".

- Ограничението ще доведе до допълнителни проверки по летищата, усложнени процедури, още по-дълги опашки и повече чакане.

- Забавянето ще направи пътниците още по-гневни, конфликтни и склонни към агресия.

- Пътуващите в бизнес класа и в командировка, които генерират около половината от приходите на трансатлантическите авиокомпани, може да започнат да летят по-рядко.

- Пристрастените към своята електроника обикновени пасажери също може да преоценят намеренията си да пътуват.

- Намаляващият пътникопоток би вдигнал цените на билетите.

- Лаптопите под наем в бизнес класа може да се окажат заплаха за корпоративната сигурност на ползващите ги.

- Застраховките на устройствата може да се окажат невалидни при повреда в багажа.

Още от Капитал