С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 16 юни 2017, 14:57, 16990 прочитания

Навийн Джейн: Moon Express ще е като iPhone на Луната

Космическият предприемач пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Звездна надпревара

Бизнесмени в Космоса

Добре дошли във второто издание на космическата надпревара. Неин двигател не са вече амбициите за световно господство на двете ядрени суперсили СССР и САЩ, а прагматични бизнесмени, които търсят печалба отвъд пределите на земната атмосфера

Със SpaceX към небето

Сателитът на "Булсатом" BulgariaSat-1 показва истинските предимства, които частната инициатива внася в космическия сектор

Пет компании от близкия Космос

Колонизация на Марс, космически туризъм, интернет навсякъде - кои са компаниите в новата космическа надпревара

ЕС би бил мащеха за Мъск

Брюксел обаче дава 12 пъти повече пари на фермерите, отколкото на космонавтите

Малките български сателити

Бумът на микро- и нано-спътниците и как една българска компания се възползва от него

Навийн Джейн е сериен предприемач, филантроп и основател на компании и проекти като Moon Express, World Innovation Institute, iNome, TalentWise, Intelius и Infospace. Последната е един от най-големите провали на дотком балона, като в пика си е оценявана на 31 млрд. долара, а делът на Джейн - на 8 млрд. долара. Сегашният му проект Moon Express планира добив на ресурси от Луната, които да бъдат използвани на Земята. Компанията е единствената частна фирма, одобрена от NASA и Федералната авиационна администрация за полети до земния спътник. Досега Moon Express е набрала над 45 млн. долара от рискови инвеститори като Founders Fund и Collaborative Fund, компанията Autodesk и други частни инвеститори. Фирмата е един от основните участници в международния конкурс Google Lunar X Prize, който трябва да изпрати първия частен космически кораб на Луната. Едно от ограниченията е 90% от финансирането да идва от недържавни инвеститори. Крайният срок за полета е 31 декември 2017 г., а победителят ще получи 20 млн. долара. Moon Express тества проекта си в Кейп Канаверал, Флорида, и ще използва ракетата Electron на стартъпа Rocket Lab, която още не е направила първия си успешен полет. Джейн беше лектор на тазгодишното издание на Digitalk 2017.

Как се промени космическият сектор с навлизането на частни предприемачи?


Иновациите се случват, когато частните предприемачи започват да вкарват бизнес модел в подобни начинания. NASA конструираха ракети в продължение на 50 години и никога не са се дори замисляли да ги направят за многократна употреба, защото въобще не се интересуваха от цената. Но когато са замесени частни компании, те винаги търсят начини да направят нещо по-бързо, по-добре и по-евтино. Така се случват и иновациите.

Първото кацане на Луната струваше на САЩ 25 млрд. долара, което в наши дни е 100 млрд. долара. Докато нашите разходи като частна компания ще са под 10 млн. долара. Това ще стане чрез иновативния начин, по който вършим нещата - използваме 3D-принтиране за изработка на нашия спускаем апарат от карбон, както и на ракетата. двигателят ще бъде захранван с водороден пероксид, така че можем да правим горивото и на самата Луна.

За мен причината да отидем на Луната е проста: ако мога да перифразирам Джон Ф. Кенеди: отиваме не защото е лесно, а защото е страхотен бизнес. Там има огромно количество ресурси - хелий-3 ще ни осигури енергия за поколения напред. Защо да не станем мултипланетарно общество?



Какви са очакванията ви за сектора в следващите години?

Има много паралели между развитието на интернет и бизнеса в Космоса. В онлайн сектора имаше три типа компании - едните изграждаха кабелите, вторите подготвяха решенията и третите отговаряха за приложенията. Ракетите са кабелите - те смятат, че имат стойност, но в крайна сметка ще се превърнат в стока. Илън Мъск свали цената на ракетите от 200 на 70 млн. долара. Тази, която ние ще използваме да Луната, ще струва 4 млн. долара. През следващата година ще слязат на 1 млн. долара. Разходите ще продължат да падат, докато стигнат само до стойността на горивото, тъй като всичко ще е за многократна употреба.

Така че бизнес стойността ще бъде както в изграждането на решенията, така и в приложенията. Ние ще изграждаме собствени приложения и ще позволяваме и на други да правят такива през нашата платформа. Защото още не знаем кой точно ще направи първия Pokemon Go на Луната. Но някой със сигурност ще успее. Moon Express ще е като iPhone на Луната.

Кога и как очаквате бизнесът ви да стане реалност?

Още тази година. Ние сме единствената компания, която има разрешение да напусне земната орбита и да кацне на Луната. А когато това се случи, ще е показателно какво могат да постигнат малка група от хора. Четвъртата суперсила в света няма да е някоя голяма държава, а малка група от хора, които правят неща, считани доскоро за невъзможни.

Кога очаквате да пратите човек на Луната?

В следващите пет до десет години. И разходите ще паднат толкова бързо, че очаквам в следващите десет години отиването на Луната да струва под 10 000 долара. Ще е по-евтино от самолетен билет до Сидни.

Има ли вече интерес от космически туристи?

Естествено, кой не иска да отиде на Луната. Може да кажеш на някое момиче: скъпа, искаш ли да отидем заедно на Луната. Получава се истински меден месец (от английски - honeymoon).

Какви са прогнозите ви за развитие на целият сектор - очаквате ли същото да се случи и с Марс?

Разбира се, Марс е идеално място, за да се установим. Но ако подготвяте подобен проект, Луната е идеалната първа стъпка. Не е ли по-хубаво първо да си лунатик на три дни път оттук вместо марсианец на шест месеца.

Колко инвестиции още ви трябват?

Набрали сме нужното финансиране за първия полет. Късметлии сме - хората вярват, че е възможен. И това не е проект само на Силициевата долина. Финансират ни и предприемачи от цял свят - Европа, Русия, Китай и Индия. Така че това е глобална мисия и доказателство, че предприемачите могат да се справят с подобни начинания.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

5 сеп 2019, 3298 прочитания

България в новата индустриална вълна 1 България в новата индустриална вълна

Дигиталната трансформация на производството и развитието на автомобилния сектор ще са основните теми на конференцията Industry 4.0

3 сеп 2019, 5651 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Технологиите ни доведоха дотук, технологиите ще ни избавят

Конференцията DigitalK представи интригуващите идеи за бъдещето на някои от глобалните лидери в иновациите

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев