Навийн Джейн: Moon Express ще е като iPhone на Луната
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Навийн Джейн: Moon Express ще е като iPhone на Луната

Навийн Джейн

Навийн Джейн: Moon Express ще е като iPhone на Луната

Космическият предприемач пред "Капитал"

Константин Николов
17385 прочитания

Навийн Джейн

© Цветелина Белутова


Навийн Джейн е сериен предприемач, филантроп и основател на компании и проекти като Moon Express, World Innovation Institute, iNome, TalentWise, Intelius и Infospace. Последната е един от най-големите провали на дотком балона, като в пика си е оценявана на 31 млрд. долара, а делът на Джейн - на 8 млрд. долара. Сегашният му проект Moon Express планира добив на ресурси от Луната, които да бъдат използвани на Земята. Компанията е единствената частна фирма, одобрена от NASA и Федералната авиационна администрация за полети до земния спътник. Досега Moon Express е набрала над 45 млн. долара от рискови инвеститори като Founders Fund и Collaborative Fund, компанията Autodesk и други частни инвеститори. Фирмата е един от основните участници в международния конкурс Google Lunar X Prize, който трябва да изпрати първия частен космически кораб на Луната. Едно от ограниченията е 90% от финансирането да идва от недържавни инвеститори. Крайният срок за полета е 31 декември 2017 г., а победителят ще получи 20 млн. долара. Moon Express тества проекта си в Кейп Канаверал, Флорида, и ще използва ракетата Electron на стартъпа Rocket Lab, която още не е направила първия си успешен полет. Джейн беше лектор на тазгодишното издание на Digitalk 2017.

Как се промени космическият сектор с навлизането на частни предприемачи?

Иновациите се случват, когато частните предприемачи започват да вкарват бизнес модел в подобни начинания. NASA конструираха ракети в продължение на 50 години и никога не са се дори замисляли да ги направят за многократна употреба, защото въобще не се интересуваха от цената. Но когато са замесени частни компании, те винаги търсят начини да направят нещо по-бързо, по-добре и по-евтино. Така се случват и иновациите.

Първото кацане на Луната струваше на САЩ 25 млрд. долара, което в наши дни е 100 млрд. долара. Докато нашите разходи като частна компания ще са под 10 млн. долара. Това ще стане чрез иновативния начин, по който вършим нещата - използваме 3D-принтиране за изработка на нашия спускаем апарат от карбон, както и на ракетата. двигателят ще бъде захранван с водороден пероксид, така че можем да правим горивото и на самата Луна.

За мен причината да отидем на Луната е проста: ако мога да перифразирам Джон Ф. Кенеди: отиваме не защото е лесно, а защото е страхотен бизнес. Там има огромно количество ресурси - хелий-3 ще ни осигури енергия за поколения напред. Защо да не станем мултипланетарно общество?

Какви са очакванията ви за сектора в следващите години?

Има много паралели между развитието на интернет и бизнеса в Космоса. В онлайн сектора имаше три типа компании - едните изграждаха кабелите, вторите подготвяха решенията и третите отговаряха за приложенията. Ракетите са кабелите - те смятат, че имат стойност, но в крайна сметка ще се превърнат в стока. Илън Мъск свали цената на ракетите от 200 на 70 млн. долара. Тази, която ние ще използваме да Луната, ще струва 4 млн. долара. През следващата година ще слязат на 1 млн. долара. Разходите ще продължат да падат, докато стигнат само до стойността на горивото, тъй като всичко ще е за многократна употреба.

Така че бизнес стойността ще бъде както в изграждането на решенията, така и в приложенията. Ние ще изграждаме собствени приложения и ще позволяваме и на други да правят такива през нашата платформа. Защото още не знаем кой точно ще направи първия Pokemon Go на Луната. Но някой със сигурност ще успее. Moon Express ще е като iPhone на Луната.

Кога и как очаквате бизнесът ви да стане реалност?

Още тази година. Ние сме единствената компания, която има разрешение да напусне земната орбита и да кацне на Луната. А когато това се случи, ще е показателно какво могат да постигнат малка група от хора. Четвъртата суперсила в света няма да е някоя голяма държава, а малка група от хора, които правят неща, считани доскоро за невъзможни.

Кога очаквате да пратите човек на Луната?

В следващите пет до десет години. И разходите ще паднат толкова бързо, че очаквам в следващите десет години отиването на Луната да струва под 10 000 долара. Ще е по-евтино от самолетен билет до Сидни.

Има ли вече интерес от космически туристи?

Естествено, кой не иска да отиде на Луната. Може да кажеш на някое момиче: скъпа, искаш ли да отидем заедно на Луната. Получава се истински меден месец (от английски - honeymoon).

Какви са прогнозите ви за развитие на целият сектор - очаквате ли същото да се случи и с Марс?

Разбира се, Марс е идеално място, за да се установим. Но ако подготвяте подобен проект, Луната е идеалната първа стъпка. Не е ли по-хубаво първо да си лунатик на три дни път оттук вместо марсианец на шест месеца.

Колко инвестиции още ви трябват?

Набрали сме нужното финансиране за първия полет. Късметлии сме - хората вярват, че е възможен. И това не е проект само на Силициевата долина. Финансират ни и предприемачи от цял свят - Европа, Русия, Китай и Индия. Така че това е глобална мисия и доказателство, че предприемачите могат да се справят с подобни начинания.

Интервюто взе Константин Николов


2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK