Роботите променят логистичния бизнес

Amazon вече използва роботи в складовете си за намиране и пренасяне на продукти.

Роботите променят логистичния бизнес

Онлайн магазините предпочитат да автоматизират складовете си

19874 прочитания

Amazon вече използва роботи в складовете си за намиране и пренасяне на продукти.

© Robert Galbraith


Поръчваш си яке, обувки, книга от онлайн магазин от леглото. Чакаш да го доставят. Ако си поръчал от Amazon например, много вероятно е всички продукти от разнородната кошница да се намират в един от 31 пакетиращи центъра само в Европа, а армия от роботи да подготвя твоята поръчка - от намирането, пренасянето до опаковането, пише Financial Times.

Докато потребителят иска по-бърза и ефикасна доставка, компаниите се опитват да намалят разходите максимално, като инвестират в технологии за автоматизация на процеса. В Amazon отдавна интегрират роботи, за да намалят нуждата от човешка ръка. Онлайн магазинът закупи Kiva Systems, сега преименувано на Amazon Robotics, през 2012 г. Роботите, които компанията използва, представляват малки оранжеви машини. Те получават команди за локацията на продукта, след което могат да вдигнат товар до 340 кг, и да го занесат до реалния работник. Ако отчетат, че някъде по маршрута има препятствие, ще предпочитат друг. Тази система е 5-6 пъти по-продуктивна от ръчния труд и най-важното - спестява време.

Amazon отдавна не е единствената компания, която използва роботи в складовете си. Когато купува Kiva Systems, изтеглят роботите от пазара. Това принуждава конкурентни компании, които преди са използвали роботите, да намерят алтернатива. Компанията Locus Robotics например създава робот, който може да се използва във всеки стандартен склад: хората и роботите са разделени на зони, а машините изчисляват най-бързия и удобен маршрут, по който да изпълнят поръчката.

Доставки на храна

Макар в световен мащаб доставките на храна да изостават на фона на други продукти, този пазар също ще се разраства. Очакванията на анализаторската компания IGD са глобалните приходи от тази дейност да достигнат 300 млрд. долара до 2020 г. Двете основни причини за изоставането на онлайн продажбите на храни са скептичността на клиентите и нужната бързина на търговците. В момента във Великобритания например магазините, които предлагат доставка на хранителни стоки по домовете, използват работници, които събират поръчките след работно време. Това излиза скъпо, затова британската компания Ocado интегрира собствена автоматизирана система. Наскоро компанията откри склад, където роботи се движат по схема, подобна на шахматна дъска. Във всяко квадратче има кошници, които се захващат от роботите и се пренасят до друго квадратче.

Роботи или хора

Автоматизацията на процеса наистина прави доставките бързи и по-евтини, но въпросът е дали застрашава работните места. Специалисти не предвиждат роботизацията напълно да измести работниците, а по-скоро да измести фокуса на задълженията. Това обаче означава откриване на нови работни места и обучаване на стотици хиляди. Според доклад на агенцията Forrester до 2021 г. в САЩ 6% от работните места ще са заети от роботи.

Автоматизацията не трябва да измести човешкия труд, но с нея постигаш много повече, отколкото със същия брой работници, казва за The Wall Street Journal анализаторът към IDC Manufacturing Insights Джон Сантагате.

Amazon заяви, че до края на 2017 г. ще построи 4 нови склада само във Великобритания, което ще осигури над 3500 работни места. През 2016 г. DHL представи новите си роботи в склада си в германския град Уна, които работят заедно с хората. "Роботизираната количка следи работника в склада. Когато достигне пълен капацитет, работникът я изпраща до мястото, където товарът да се остави, а друга количка идва на мястото на предишната. Така процесът от товаренето на един пакет до много става по-ефикасен и ергономичен", казва мениджърът на DHL Майкъл Артингър.

Макар от компанията да твърдят, че работниците им приветстват автоматизацията, Калара Соокостин, който работи с такъв робот в DHL, признава притеснението си пред Financial Times. "Очаквам, че по някое време мястото ми в пакетирането ще изчезне, ще се поеме от робот, който вече прави кутии. Така че вероятно ще трябва да правя нещо друго в живота си. Но се страхувам."

Поръчваш си яке, обувки, книга от онлайн магазин от леглото. Чакаш да го доставят. Ако си поръчал от Amazon например, много вероятно е всички продукти от разнородната кошница да се намират в един от 31 пакетиращи центъра само в Европа, а армия от роботи да подготвя твоята поръчка - от намирането, пренасянето до опаковането, пише Financial Times.

Докато потребителят иска по-бърза и ефикасна доставка, компаниите се опитват да намалят разходите максимално, като инвестират в технологии за автоматизация на процеса. В Amazon отдавна интегрират роботи, за да намалят нуждата от човешка ръка. Онлайн магазинът закупи Kiva Systems, сега преименувано на Amazon Robotics, през 2012 г. Роботите, които компанията използва, представляват малки оранжеви машини. Те получават команди за локацията на продукта, след което могат да вдигнат товар до 340 кг, и да го занесат до реалния работник. Ако отчетат, че някъде по маршрута има препятствие, ще предпочитат друг. Тази система е 5-6 пъти по-продуктивна от ръчния труд и най-важното - спестява време.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал