Новият брой: Магистрален грабеж

Дай ми ток до морето

Дай ми ток до морето

В България вече има над 70 зарядни станции за електромобили, което позволява ползването им и извън градовете

26850 прочитания

© Pixabay


В България според КАТ има едва около 270 електромобила. И макар делът им все още да е твърде малък в сравнение с общо регистрирани 2.8 млн. леки коли (в Европа те са около 1.5% от всички), инфраструктурата за зареждане продължава да се развива. Докато преди години имаше едва няколко станции в София, сега броят им в цяла България е над 70. Това позволява да се стигне до морето и Гърция, но естествено зависи от модела електромобил, маршрута и начина на каране. Зарядната инфраструктура не е хомогенна, тоест различни участници на пазара инсталират свои станции, като някои са платени, други не, трети са с обикновен контакт и т.н. Все още броят на бързозарядните (DC) за сметка на стандартните (AC) е нисък, но мрежата постоянно се разраства. Според източници от бранша напълно реално е броят им да достигне 300 през 2018 г. В момента има няколко участници на пазара, а интересът се увеличава.

Eldrive

Мрежата на платформата Еldrive вече включва около 32 станции в цялата страна - няколко в София, но и такива в Пловдив, Бургас, Варна, Благоевград, Дамяница и други места. Системата е платена, като е нужна регистрация на дебитна или кредитна карта. Всяко зареждане с пари става или чрез мобилното устройство, или чрез физически носител (RFID карта), който е свързан с акаунта на потребителя, който след това се разпознава от зарядния терминал. Ценообразуването става на минута и се движи между 3 ст./мин. за най-бавния AC заряд до 72 ст./мин. за най-бързия DC. Eldrivе предлага и наем на електромобили. Системата ще показва във всеки момент и кои станции са свободни или заети.

еCars

еCars изгражда, обслужва и продава оборудване и зарядни станции. Тя има 18 обекта в България. Сред тях са Сандански и Кулата, което позволява пътуване до Гърция.

KIA Motors

Вносителят на южнокорейския производител в България започна да изгражда безплатни станции самостоятелно и с партньори, като вече има единадесет такива в градовете София, Сливен, Габрово, Велико Търново.

"Кауфланд" и "Лидл"

Двете вериги са отделни дружества в България, но в международен план са част от групата Schwarz. И двете сключиха споразумение с АВВ за инсталиране на безплатни зарядни станции на паркингите на някои от магазините им. Засега "Кауфланд" има два такива обекта - в София и Варна (с по три зарядни), а "Лидл" - един в "Младост" (също с три).

И другите

Компанията "Фулчарджър България" е една от първите, които започнаха да изграждат платени станции в София преди пет години в съвместен проект с "ЧЕЗ България" и Столична община, които обаче не са най-удобните и бързи на света. Освен това често местата пред тях в центъра се използват за безплатно и безнаказано паркиране на всякакви автомобили, а не по предназначение - пример за това е станцията до министерство на икономиката. Неотдавна компанията сключи договор с "Газпром" за инсталиране на зарядни на бензиностанциите на руската компания. Първоначалните планове са за няколко такива обекта. Отделно има и немалко самостоятелни зарядни станции в паркинги, търговски центрове и хотели в цялата страна, които не са част от някоя платформа.

В България според КАТ има едва около 270 електромобила. И макар делът им все още да е твърде малък в сравнение с общо регистрирани 2.8 млн. леки коли (в Европа те са около 1.5% от всички), инфраструктурата за зареждане продължава да се развива. Докато преди години имаше едва няколко станции в София, сега броят им в цяла България е над 70. Това позволява да се стигне до морето и Гърция, но естествено зависи от модела електромобил, маршрута и начина на каране. Зарядната инфраструктура не е хомогенна, тоест различни участници на пазара инсталират свои станции, като някои са платени, други не, трети са с обикновен контакт и т.н. Все още броят на бързозарядните (DC) за сметка на стандартните (AC) е нисък, но мрежата постоянно се разраства. Според източници от бранша напълно реално е броят им да достигне 300 през 2018 г. В момента има няколко участници на пазара, а интересът се увеличава.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    ivanush avatar :-|
    ivanush

    Хе, някак си deja vue - преди 20 години Капитал публикуваше подобни карти на Интернет-достачиците в България. Горе-долу толкова години ще минат преди електрическите коли да станат нещо толкова обикновено колкото бързия интернет. Колелото се е завъртяло неудържимо.

  • 2
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Мдааа, бъдещето вече е тук, мога само да се надявам да се кача в най-скоро време на някоя електричка. Поне за децата ми бъдещето ми се иска да е по-чисто и уредено...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Блок по блок

Блок по блок