Дай ми ток до морето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дай ми ток до морето

Дай ми ток до морето

В България вече има над 70 зарядни станции за електромобили, което позволява ползването им и извън градовете

25340 прочитания

© Pixabay


В България според КАТ има едва около 270 електромобила. И макар делът им все още да е твърде малък в сравнение с общо регистрирани 2.8 млн. леки коли (в Европа те са около 1.5% от всички), инфраструктурата за зареждане продължава да се развива. Докато преди години имаше едва няколко станции в София, сега броят им в цяла България е над 70. Това позволява да се стигне до морето и Гърция, но естествено зависи от модела електромобил, маршрута и начина на каране. Зарядната инфраструктура не е хомогенна, тоест различни участници на пазара инсталират свои станции, като някои са платени, други не, трети са с обикновен контакт и т.н. Все още броят на бързозарядните (DC) за сметка на стандартните (AC) е нисък, но мрежата постоянно се разраства. Според източници от бранша напълно реално е броят им да достигне 300 през 2018 г. В момента има няколко участници на пазара, а интересът се увеличава.

Eldrive

Мрежата на платформата Еldrive вече включва около 32 станции в цялата страна - няколко в София, но и такива в Пловдив, Бургас, Варна, Благоевград, Дамяница и други места. Системата е платена, като е нужна регистрация на дебитна или кредитна карта. Всяко зареждане с пари става или чрез мобилното устройство, или чрез физически носител (RFID карта), който е свързан с акаунта на потребителя, който след това се разпознава от зарядния терминал. Ценообразуването става на минута и се движи между 3 ст./мин. за най-бавния AC заряд до 72 ст./мин. за най-бързия DC. Eldrivе предлага и наем на електромобили. Системата ще показва във всеки момент и кои станции са свободни или заети.

еCars

еCars изгражда, обслужва и продава оборудване и зарядни станции. Тя има 18 обекта в България. Сред тях са Сандански и Кулата, което позволява пътуване до Гърция.

KIA Motors

Вносителят на южнокорейския производител в България започна да изгражда безплатни станции самостоятелно и с партньори, като вече има единадесет такива в градовете София, Сливен, Габрово, Велико Търново.

"Кауфланд" и "Лидл"

Двете вериги са отделни дружества в България, но в международен план са част от групата Schwarz. И двете сключиха споразумение с АВВ за инсталиране на безплатни зарядни станции на паркингите на някои от магазините им. Засега "Кауфланд" има два такива обекта - в София и Варна (с по три зарядни), а "Лидл" - един в "Младост" (също с три).

И другите

Компанията "Фулчарджър България" е една от първите, които започнаха да изграждат платени станции в София преди пет години в съвместен проект с "ЧЕЗ България" и Столична община, които обаче не са най-удобните и бързи на света. Освен това често местата пред тях в центъра се използват за безплатно и безнаказано паркиране на всякакви автомобили, а не по предназначение - пример за това е станцията до министерство на икономиката. Неотдавна компанията сключи договор с "Газпром" за инсталиране на зарядни на бензиностанциите на руската компания. Първоначалните планове са за няколко такива обекта. Отделно има и немалко самостоятелни зарядни станции в паркинги, търговски центрове и хотели в цялата страна, които не са част от някоя платформа.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

В България според КАТ има едва около 270 електромобила. И макар делът им все още да е твърде малък в сравнение с общо регистрирани 2.8 млн. леки коли (в Европа те са около 1.5% от всички), инфраструктурата за зареждане продължава да се развива. Докато преди години имаше едва няколко станции в София, сега броят им в цяла България е над 70. Това позволява да се стигне до морето и Гърция, но естествено зависи от модела електромобил, маршрута и начина на каране. Зарядната инфраструктура не е хомогенна, тоест различни участници на пазара инсталират свои станции, като някои са платени, други не, трети са с обикновен контакт и т.н. Все още броят на бързозарядните (DC) за сметка на стандартните (AC) е нисък, но мрежата постоянно се разраства. Според източници от бранша напълно реално е броят им да достигне 300 през 2018 г. В момента има няколко участници на пазара, а интересът се увеличава.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ivanush avatar :-|
    ivanush

    Хе, някак си deja vue - преди 20 години Капитал публикуваше подобни карти на Интернет-достачиците в България. Горе-долу толкова години ще минат преди електрическите коли да станат нещо толкова обикновено колкото бързия интернет. Колелото се е завъртяло неудържимо.

  • 2
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Мдааа, бъдещето вече е тук, мога само да се надявам да се кача в най-скоро време на някоя електричка. Поне за децата ми бъдещето ми се иска да е по-чисто и уредено...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK