С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 апр 2018, 12:39, 15582 прочитания

Когато господин Зукърбърг отиде във Вашингтон

Рекламодателите и инвеститорите могат да са по-спокойни след разпита на основателя на Facebook пред Конгреса

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Звучи като филм: петият най-богат човек в света и изпълнителен директор на най-масовата социална платформа в историята на човечеството е подложен на агресивен петчасов разпит в зала, пълна с хора, които не крият, че не го харесват. Но именно това се случи през тази седмица на Марк Зукърбърг, след като се изправи пред търговската и правна комисия на американския Сенат. Инвеститорите в компанията имаха (и продължават да имат) много причини да се притесняват. По време на изслушването например за пръв път дискусията дали Facebook е монополист се превърна от разговор в истински политически дебат. Но въпреки дългия и подробен разпит Зукърбърг излезе от него спокоен, и то без да навреди на компанията си.

Самият модел на Facebook, базиран основно на приходи от реклами (над 98% от оборота на социалната мрежа идва от тях ), също бе подложен на изпитание доколко е устойчив. В крайна сметка обаче инвеститорите явно са доволни от чутото и видяното, защото акциите на Facebook се вдигнаха с 5% и възстановиха голяма част от загубеното след началото на скандала с Cambridge Analytica, който постави въпроса доколко са защитени личните данни на потребителите.


Да си спестим объркването

Зукърбърг много държеше да насочи вниманието на 44-има сенатори, които го слушаха на живо, към един прост факт: Facebook не продава информация нито на рекламодатели, нито на когото и да било. Facebook е просто една добре замислена и безотказно работеща машина за насочване на реклами към нюзфийда на своите потребители. Самите рекламодатели също не купуват информация от Facebook, те просто искат да бъдат насочвани с алгоритмите на социалната мрежа към правилните потенциални клиенти.

Подобно уточнение се наложи, защото по време на изслушването стана ясно, че много от конгресмените не са наясно как работи бизнесмоделът на Facebook. "Пускаме реклами", беше краткият отговор на Зукърбърг. Разбира се, макар Facebook да не продава данните за потребителите си на трети страни, компанията със сигурност печели добре от тях - около 40 млрд. долара през миналата година. Което й отрежда второ място след Google на пазара на дигитална реклама.



Зукърбърг коментира, че има начин потребителите да спрат да получават реклами, базирани на информацията, която компанията има за тях. Което не означава, че те ще спрат да виждат платени продуктови съобщения - просто те няма да са персонализирани за тях. "Макар някои хора да не харесват реклами въобще, те още повече не харесват реклами, които не са свързани с интересите им", коментира пред Сената Зукърбърг.

В залата за пръв път Зукърбърг заговори формално и за възможността Facebook да се сдобие с платена версия, която да не включва реклами. За момента обаче това не изглежда като нещо, което основателят на компанията обмисля сериозно.

Нещото, което тепърва може да смути съня както на Зукърбърг, както и на инвеститорите и дори на други технологични гиганти, бяха въпросите относно това дали Facebook е монополист. Суровите данни сочат, че Facebook има над 2.2 млрд. активни потребители. А Facebook и Alphabet, компанията майка на Google, държат общо 87% от приходите от дигитална реклама през 2017 г. Основната алтернатива на Facebook при дигиталните реклами е Instagram която е собственост на Facebook.

"Нямам усещането, че сме монопол", отговори Зукърбърг на въпрос на сенатор Линдзи Греъм. "Обратно на мнението на г-н Зукърбърг Facebook е на практика монополист и монополите трябва да бъдат регулирани", беше коментарът на Греъм след приключването на сесията. Думите му
наред с изявлението на сенатор Дан Съливан трябва да притесняват всички, които се страхуват от регулация на социалната мрежа, а и въобще на технологичните групи. Защото, както Съливан посочи по време на изслушването, "исторически погледнато, компании с подобна мощ или се регулират, или се разделят".

Какво означава "политически"

Още преди да се яви пред Сената, Зукърбърг обяви намеренията си да направи политическите реклами в платформата по-прозрачни. Според него, ако една кампания е с политическа насоченост, хората трябва да знаят от кого идва тя. По този начин Facebook би попаднала в същата регулаторна рамка, в която са и радиото и телевизията. Което поражда два въпроса. Първият е иска ли наистина Зукърбърг да вкара Facebook в една категория с традиционните медии, след като от години не само неговата компания, но и Google, Twitter и други социални платформи обясняват, че не са медии в традиционния смисъл на думата. Така или иначе Зукърбърг ясно заяви намеренията си рекламите във Facebook все пак да бъдат регулирани с цел по-голяма прозрачност.

Вторият въпрос обаче е още по-сложен - какво е "политическа реклама"? Ясно е, че рекламите, платени директно от Доналд Тръмп, Хилъри Клинтън или стоящите зад тях Републиканска и Демократическа партия, са политически реклами. Повечето от тях дори са директно подписани от самите тях чрез кратко изявление в края им. Не тези реклами обаче
изправиха Зукърбърг за първи път в живота му пред Конгреса, а рекламите, пуснати в мрежата чрез страници, за които не може да бъде казано със сигурност дали имат политическа дейност или не.

Според създателя на социалната мрежа решението тук се нарича "изкуствен интелект". По думите на Зукърбърг Facebook, а и която и да било друга компания, все още е на около десетилетие от това да развие достатъчно добри алгоритми, които да правят разлика в нюансите между политическите възгледи, речта на омразата и други тънкости. Затова и фирмата е наела 20 хил. нови служители, които да следят именно за тези нюанси. Както обаче посочи сенатор Тед Круз, един от най-консервативните представители в Сената, Facebook има съмнителна история при цензурирането на по-консервативни мнения, вкл. и подозрения за уволнения по политически причини. Именно затова едва ли дори най-либертариански настроените политици във Вашингтон, в която графа отново попада Круз, биха дали силен отпор на желанието на колегите си за регулация на политическите кампании във Facebook.

Кой носи отговорност за съдържанието

Друг въпрос, за който съществува дебат от години, е кой носи отговорност за съдържанието във Facebook, Twitter и другите социални платформи. Досега отговорът на всички компании беше моментален – социалните мрежи са платформи и отговорността се носи от тези, които дават мнения. Компаниите само следят за спазването на закона и вътрешните правила.

Не това обаче заяви Зукърбърг пред
сенаторите. "Съгласен съм, че ние носим отговорността за съдържанието", каза той, макар само седмици преди това пред технологичното издание Recode да твърдеше обратното. Инвеститорите не обърнаха голямо внимание на изказването на Зукърбърг, което дойде през третия час от кръстосания разпит. Именно това изказване обаче беше сред най-важните, защото, ако Зукърбърг твърди, че Facebook носи отговорност за цялото съдържание на платформата, това е пряк път не само към тежките регулации, които Facebook и акционерите се опитват да избегнат, но и към потенциално огромни глоби и дела.

В крайна сметка обаче след първото гостуване на Зукърбърг във Вашингтон може да се каже, че победители са самият той и компанията му. Защото дори след многочасовите сесии не разбрахме нищо ново за начина, по който Facebook събира информация и насочва реклами. Ако изпълнителният директор на една компания е привикан в щатския Конгрес и е изправен часове наред пред поредица от елементарни въпроси или откровени заяждания, а в същото време акциите на компанията му се вдигат с близо 5%, оценките за победители и победени се обезсмислят.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком" Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком"

Компанията взима при себе си отдел от 125 души, работещ в сектора на нано чиповете

20 окт 2019, 742 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

18 окт 2019, 1409 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Adidas търси иновативни технологични решения в първия си хакатон в София

Крайният срок за кандидатстване е 10 май

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10