С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 20 апр 2018, 12:18, 10262 прочитания

Пионерът в новите тех регулации

GDPR - регламентът на ЕС за личните данни изглежда като лесно решение на кризата с Facebook, но тепърва предстоят трудности

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Икономика на личните данни

Как технологичните гиганти загубиха ореола си

След скандала с Facebook лидерите в технологиите все повече се превръщат от "спасители" в "заплаха"

Администрацията на Европейския съюз може да се бори за всякакви благородни титли. Но определенията "гъвкави" и "реагиращи бързо на събитията" едва ли някога ще могат да бъдат закачени на бюрократичен гигант от 46 хиляди души, които се грижат за управлението на други 511 милиона. Освен в случая с една от тежките и абстрактни нови регулации на съюза, които ще засегнат огромна част от бизнеса в Европа само след месец. И се явяват точно навреме. За задаването на т.нар. Регламент за защита на личните данни (или GDPR - от англ. General Data Protection Regulation - бел.авт.) се знае от няколко години, но много от компаниите, особено в България, бяха оставили подготовката за нея за последния момент. Скандалът с Cambridge Analytica обаче постави иначе сухата GDPR тема във фокуса на потребители, медии и компании. Изведнъж ЕС се оказа с правилното решение, и то във възможно най-правилния момент.

GDPR е регулация за потребителите и на теория трябва да върне контрола им върху това кой, как и за колко време може да използва тяхната информация - независимо дали във или извън интернет. Което ще стане донякъде за сметка на бизнесите. Последните подобни правила на ЕС са от средата на 90-те години - далеч преди разрастването на колоси като Google, Amazon и Facebook и концепцията за Big Data, а страните членки не бяха задължени да ги прилагат дословно. За това време, някак незабелязано от регулаторите, интернет бизнесът се разрасна неимоверно. ЕС успя да засече възхода на технологичните гиганти още през 2014 - 2015 г., когато за първи път се оформиха правилата на GDPR.


"Личните данни са валутата на сегашния цифров пазар и като всяка валута имат нужда от стабилност и доверие", така обясни преди време регламента бившият комисар по информационното общество и медиите Вивиан Рединг. ЕС се озова в ролята на пионер - като първа институция, която целенасочено ще се опита да провери как интернет гигантите, а и всички останали компании използват личните данни. Неслучайно дори американски конгресмени посочиха европейските мерки като правилния подход и реакция на кризата около Cambridge Analytica.

Регламентът наистина изглежда като готово решение - основателят на Facebook Марк Зукърбърг дори пое (условен) ангажимент промените, които социалната мрежа направи в Европа, да бъдат приложени и в целия свят. Подобни правила вече се готвят и в Австралия, Южна Америка и Югоизточна Азия. На практика обаче новият европейски закон за личните данни едва ли ще е моментално магическо решение на комплексния въпрос как базираните на лична информация математически алгоритми все повече определят ежедневието ни.

Съгласие, ама наужким



И досега интернет подлежеше на някаква, макар и минимална регулация. Основният принцип в момента е "информираното съгласие". Всеки уебсайт, който използвате, всяко приложение или софтуер, който инсталирате, всяка услуга, за която се регистрирате, и почти всяко устройство, което купувате, ще поиска от вас да се съгласите с нечии Общи условия. Обикновено обаче става въпрос за десетки страници дребен шрифт и юридически термини. Както призна и Марк Зукърбърг пред американския конгрес, едва ли някой някога ги чете. Всеки иска да стигне максимално бързо до желаното приложение, софтуер или услуга. Още повече че компаниите могат да променят условията в движение, а потребителите рядко има как да се информират за това. Подобен е и казусът със събиране на "бисквитки" - информация за навиците за браузване в интернет. Колко пъти всеки потребител се е съгласявал някой уебсайт да използва данните му, без дори да прочетете предупредителното изречение?

Регулация на практика и под въпрос

По замисъл GDPR трябва да обърне всички тези практики с главата надолу, като накара компаниите да информират потребителите по далеч по-разбираем начин, и отнеме правото им да събират данни без ясна причина за това. Фирмите ще трябва да осмислят пътищата, по които информацията влиза, движи се и излиза от тяхната организация и дали имат основание за това. Правилата важат за всякакви данни, чрез които може да бъде идентифициран даден човек. Това може да са имена, адрес, имейл, номер на лична карта, данни за местоположение, IP адрес, "бисквитки", статуси от социални мрежи и т.н. Регламентът е особено строг към "чувствителните" данни като здравословно състояние, расов или етнически произход, религиозни убеждения, генетични и биометрични данни, данни за сексуалната ориентация. Така например, ако потребителят купува продукт онлайн, търговецът няма да има право да пита за пола или рождения му ден. Мобилните оператори няма да имат право да обработват личните данни за каквато цел поискат. Потребителят пък ще има право да изисква от всяка компания да му обясни какво събира за него, пред кого се разкрива, за какво се използва и в какъв срок са съхранява. В общия случай всеки ще има право и да поиска изтриването на тази информация. ЕС смята, че е подсигурила тези правила със сериозни глоби - до 20 млн. евро в зависимост от сериозността на случая.

Много анализатори, а и собственици на бизнеси, обаче са скептични дали регламентът ще проработи. Първата линия на притеснение е контролът. Във всяка държава за него ще отговаря местният еквивалент на българската Комисия за защита на личните данни - в общия случай институции с ограничен капацитет. На второ място, регламентът трябва да бъде приложим за всякакъв вид дейности - от фармацевтична компания до районна община или пък Google. Това прави правилата твърде абстрактни, а детайлите за отделните бизнес сфери все още не са изяснени. Което пък поставя риск GDPR да остане "врата в полето", която позволява на по-големите компании да прилагат регламента формално, вървейки по ръба на правилата. А тази практика им е добре позната и сега.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Тенденции при онлайн пазаруването и нови бизнес модели в ерата на онлайн търговията
  • Иновативни услуги и ритейл стратегии
  • Бъдещето на физическите магазини и кои са най-добрите магазини в Европа
  • Как компаниите да предоставят най-доброто дигитално и физическо преживяване на своите клиенти
  • Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
  • Нови форми на електронни разплащания
  • Иновации в логистиката при електронната търговия
  • Нарастващата значимост на маркетплейс платформите и какво следва за тях

Към регистрацията

Прочетете и това

Иновации за 45 милиарда долара Иновации за 45 милиарда долара

Huawei увеличава инвестициите в развойна дейност

11 фев 2019, 1750 прочитания

Лекторите на Innovation Explorer 2019: Робърт Баер Лекторите на Innovation Explorer 2019: Робърт Баер

Бивш служител на ЦРУ и телевизионен водещ

11 фев 2019, 1517 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: ИКТ »

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Убиецът на пластмаса

Учени са разработили ензим, който разгражда полетиленовите опаковки за дни

Денят, след който интернет ще бъде друг

Или поне Брюксел си мисли така

Сложното уравнение - пари за обществени медии

Време е за модел на финансиране на БНТ, БНР и БТА, който да им осигурява нормално развитие и независимост

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете