Пионерът в новите тех регулации
GDPR - регламентът на ЕС за личните данни изглежда като лесно решение на кризата с Facebook, но тепърва предстоят трудности
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Администрацията на Европейския съюз може да се бори за всякакви благородни титли. Но определенията "гъвкави" и "реагиращи бързо на събитията" едва ли някога ще могат да бъдат закачени на бюрократичен гигант от 46 хиляди души, които се грижат за управлението на други 511 милиона. Освен в случая с една от тежките и абстрактни нови регулации на съюза, които ще засегнат огромна част от бизнеса в Европа само след месец. И се явяват точно навреме. За задаването на т.нар. Регламент за защита на личните данни (или GDPR - от англ. General Data Protection Regulation - бел.авт.) се знае от няколко години, но много от компаниите, особено в България, бяха оставили подготовката за нея за последния момент. Скандалът с Cambridge Analytica обаче постави иначе сухата GDPR тема във фокуса на потребители, медии и компании. Изведнъж ЕС се оказа с правилното решение, и то във възможно най-правилния момент.
GDPR е регулация за потребителите и на теория трябва да върне контрола им върху това кой, как и за колко време може да използва тяхната информация - независимо дали във или извън интернет. Което ще стане донякъде за сметка на бизнесите. Последните подобни правила на ЕС са от средата на 90-те години - далеч преди разрастването на колоси като Google, Amazon и Facebook и концепцията за Big Data, а страните членки не бяха задължени да ги прилагат дословно. За това време, някак незабелязано от регулаторите, интернет бизнесът се разрасна неимоверно. ЕС успя да засече възхода на технологичните гиганти още през 2014 - 2015 г., когато за първи път се оформиха правилата на GDPR.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
4 коментара
ГДПР е абсолютна глупост, която цели да институционализира насилствено огромна част от новосъздадените иновативни бизнеси - огромните допълнителни разходи увеличават нуждата от "външни инвеститори".
В същото време ще скопят единствената индустрия, която се развива добре и създава работни места.
Но какво да очакваш от малоумни неомарксисти.
А и освен това не е първата "тех регулация". Простотията, че всеки сайт обяснява как изпозлва бисквитки е резултатът от предишния им опит.
... мислех, че Капитал има по-други стандарти, но... написаното просто не е вярно, и е писано от човек, който пише, ама не чете регламента... нали така - чукча не читател, чукча писател. Регламента е общ документ, даващ на националните държави правото за по-подробна регулация. И тук почват менията на "ескпертите" - лични данни - какво били - ми... име, телефон, ИП (пак помислете), бисквитки, торти, печени прасета...регламента говори (общо) - за лични, биометрични и чувствителни данни. Създава се истерия, съчетана с дезинформация и откровени лъжи... и бизнес от простотията на хората. Ами вижте си закона за гражданската регистрация - к'во има там - Име и ЕГН. Какви телефони (ами ако имаш 10?), какви имейли (ако са 20), АйПи - ами ако е кафене със 50 души (не знам дали има кафета със 100;200,300 места. Сигурно има. Биометрията е предмет на специална регулация от МВР. И никъде не се говори за технически решения, които са си проблем на компаниите. И не е задължително. Не е задължително и четенето на Капитал, ако продължава така...
Когато една регулация не се отразява по никакъв начин на поведението на отделните пазарни субекти, били те потребители или доставчици, то от нея няма никаква полза. Когато една регулация изменя поведението на пазарните субекти, то тя нанася вреди. Казано възможно най-кратко, регулациите са или безполезни или вредни.
Обсъжданият регламент, на всичкото отгоре, изхожда от концепцията за неравнопоставеност между доставчик и клиент, както и между работодател и служител. Тава противоречи на здравия разум и като всяко нещо, което държавата налага въпреки здравия разум, то вреди на абсолютно всички засегнати страни. За да е още по-неприятна картината, "всички засегнати страни" в случая обхваща всички ни. Най-лошото в този регламент е, че дискредитира идеята за защита на личните данни изобщо.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.