Пионерът в новите тех регулации

GDPR - регламентът на ЕС за личните данни изглежда като лесно решение на кризата с Facebook, но тепърва предстоят трудности

Администрацията на Европейския съюз може да се бори за всякакви благородни титли. Но определенията "гъвкави" и "реагиращи бързо на събитията" едва ли някога ще могат да бъдат закачени на бюрократичен гигант от 46 хиляди души, които се грижат за управлението на други 511 милиона. Освен в случая с една от тежките и абстрактни нови регулации на съюза, които ще засегнат огромна част от бизнеса в Европа само след месец. И се явяват точно навреме. За задаването на т.нар. Регламент за защита на личните данни (или GDPR - от англ. General Data Protection Regulation - бел.авт.) се знае от няколко години, но много от компаниите, особено в България, бяха оставили подготовката за нея за последния момент. Скандалът с Cambridge Analytica обаче постави иначе сухата GDPR тема във фокуса на потребители, медии и компании. Изведнъж ЕС се оказа с правилното решение, и то във възможно най-правилния момент.

GDPR е регулация за потребителите и на теория трябва да върне контрола им върху това кой, как и за колко време може да използва тяхната информация - независимо дали във или извън интернет. Което ще стане донякъде за сметка на бизнесите. Последните подобни правила на ЕС са от средата на 90-те години - далеч преди разрастването на колоси като Google, Amazon и Facebook и концепцията за Big Data, а страните членки не бяха задължени да ги прилагат дословно. За това време, някак незабелязано от регулаторите, интернет бизнесът се разрасна неимоверно. ЕС успя да засече възхода на технологичните гиганти още през 2014 - 2015 г., когато за първи път се оформиха правилата на GDPR.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал