С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 20 апр 2018, 12:18, 9373 прочитания

Пионерът в новите тех регулации

GDPR - регламентът на ЕС за личните данни изглежда като лесно решение на кризата с Facebook, но тепърва предстоят трудности

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Икономика на личните данни

Как технологичните гиганти загубиха ореола си

След скандала с Facebook лидерите в технологиите все повече се превръщат от "спасители" в "заплаха"

Още по темата

Регулаторите по света насочват вниманието си към банките и облачните услуги

Технологичните компании са под натиск от регулаторните органи заради все повече сфери на бизнеса си

6 май 2018

Google отчете скок на печалбата, но спад в рентабилността заради конкуренцията

Финансовият резултат от 9.4 млрд. долара е доста над пазарните очаквания заради дяловете в Uber и Airbnb

24 апр 2018

Какво се предлага в проекта за нов закон за пътните превозни средства

Документът, който ще бъде публично дискутиран в понеделник, предвижда технически досиета за колите и повече контрол над сервизи и търговци на авточасти втора ръка

21 апр 2018

Как превъртяхме прехода

И още няколко теми от новия брой на "Капитал"

20 апр 2018

Как технологичните гиганти загубиха ореола си

След скандала с Facebook лидерите в технологиите все повече се превръщат от "спасители" в "заплаха"

20 апр 2018

Искам друга социална мрежа

Какви са алтернативите на добре познатите ни услуги

20 апр 2018

Когато господин Зукърбърг отиде във Вашингтон

Рекламодателите и инвеститорите могат да са по-спокойни след разпита на основателя на Facebook пред Конгреса

13 апр 2018

Обвиняваме Зукърбърг, за да оправдаем себе си

Истината е, че сключихме договор с Facebook и предадохме информацията си безплатно

13 апр 2018
Администрацията на Европейския съюз може да се бори за всякакви благородни титли. Но определенията "гъвкави" и "реагиращи бързо на събитията" едва ли някога ще могат да бъдат закачени на бюрократичен гигант от 46 хиляди души, които се грижат за управлението на други 511 милиона. Освен в случая с една от тежките и абстрактни нови регулации на съюза, които ще засегнат огромна част от бизнеса в Европа само след месец. И се явяват точно навреме. За задаването на т.нар. Регламент за защита на личните данни (или GDPR - от англ. General Data Protection Regulation - бел.авт.) се знае от няколко години, но много от компаниите, особено в България, бяха оставили подготовката за нея за последния момент. Скандалът с Cambridge Analytica обаче постави иначе сухата GDPR тема във фокуса на потребители, медии и компании. Изведнъж ЕС се оказа с правилното решение, и то във възможно най-правилния момент.

GDPR е регулация за потребителите и на теория трябва да върне контрола им върху това кой, как и за колко време може да използва тяхната информация - независимо дали във или извън интернет. Което ще стане донякъде за сметка на бизнесите. Последните подобни правила на ЕС са от средата на 90-те години - далеч преди разрастването на колоси като Google, Amazon и Facebook и концепцията за Big Data, а страните членки не бяха задължени да ги прилагат дословно. За това време, някак незабелязано от регулаторите, интернет бизнесът се разрасна неимоверно. ЕС успя да засече възхода на технологичните гиганти още през 2014 - 2015 г., когато за първи път се оформиха правилата на GDPR.

"Личните данни са валутата на сегашния цифров пазар и като всяка валута имат нужда от стабилност и доверие", така обясни преди време регламента бившият комисар по информационното общество и медиите Вивиан Рединг. ЕС се озова в ролята на пионер - като първа институция, която целенасочено ще се опита да провери как интернет гигантите, а и всички останали компании използват личните данни. Неслучайно дори американски конгресмени посочиха европейските мерки като правилния подход и реакция на кризата около Cambridge Analytica.

Регламентът наистина изглежда като готово решение - основателят на Facebook Марк Зукърбърг дори пое (условен) ангажимент промените, които социалната мрежа направи в Европа, да бъдат приложени и в целия свят. Подобни правила вече се готвят и в Австралия, Южна Америка и Югоизточна Азия. На практика обаче новият европейски закон за личните данни едва ли ще е моментално магическо решение на комплексния въпрос как базираните на лична информация математически алгоритми все повече определят ежедневието ни.

Съгласие, ама наужким



И досега интернет подлежеше на някаква, макар и минимална регулация. Основният принцип в момента е "информираното съгласие". Всеки уебсайт, който използвате, всяко приложение или софтуер, който инсталирате, всяка услуга, за която се регистрирате, и почти всяко устройство, което купувате, ще поиска от вас да се съгласите с нечии Общи условия. Обикновено обаче става въпрос за десетки страници дребен шрифт и юридически термини. Както призна и Марк Зукърбърг пред американския конгрес, едва ли някой някога ги чете. Всеки иска да стигне максимално бързо до желаното приложение, софтуер или услуга. Още повече че компаниите могат да променят условията в движение, а потребителите рядко има как да се информират за това. Подобен е и казусът със събиране на "бисквитки" - информация за навиците за браузване в интернет. Колко пъти всеки потребител се е съгласявал някой уебсайт да използва данните му, без дори да прочетете предупредителното изречение?

Регулация на практика и под въпрос

По замисъл GDPR трябва да обърне всички тези практики с главата надолу, като накара компаниите да информират потребителите по далеч по-разбираем начин, и отнеме правото им да събират данни без ясна причина за това. Фирмите ще трябва да осмислят пътищата, по които информацията влиза, движи се и излиза от тяхната организация и дали имат основание за това. Правилата важат за всякакви данни, чрез които може да бъде идентифициран даден човек. Това може да са имена, адрес, имейл, номер на лична карта, данни за местоположение, IP адрес, "бисквитки", статуси от социални мрежи и т.н. Регламентът е особено строг към "чувствителните" данни като здравословно състояние, расов или етнически произход, религиозни убеждения, генетични и биометрични данни, данни за сексуалната ориентация. Така например, ако потребителят купува продукт онлайн, търговецът няма да има право да пита за пола или рождения му ден. Мобилните оператори няма да имат право да обработват личните данни за каквато цел поискат. Потребителят пък ще има право да изисква от всяка компания да му обясни какво събира за него, пред кого се разкрива, за какво се използва и в какъв срок са съхранява. В общия случай всеки ще има право и да поиска изтриването на тази информация. ЕС смята, че е подсигурила тези правила със сериозни глоби - до 20 млн. евро в зависимост от сериозността на случая.

Много анализатори, а и собственици на бизнеси, обаче са скептични дали регламентът ще проработи. Първата линия на притеснение е контролът. Във всяка държава за него ще отговаря местният еквивалент на българската Комисия за защита на личните данни - в общия случай институции с ограничен капацитет. На второ място, регламентът трябва да бъде приложим за всякакъв вид дейности - от фармацевтична компания до районна община или пък Google. Това прави правилата твърде абстрактни, а детайлите за отделните бизнес сфери все още не са изяснени. Което пък поставя риск GDPR да остане "врата в полето", която позволява на по-големите компании да прилагат регламента формално, вървейки по ръба на правилата. А тази практика им е добре позната и сега.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Японски град тества блокчейн система за гласуване Японски град тества блокчейн система за гласуване

Подобни опити бяха направени още в САЩ и Швейцария

9 сеп 2018, 3287 прочитания

Много технологии, малко иновации в Берлин Много технологии, малко иновации в Берлин

Технологичната конференция IFA не представи много истински новости, но това не я направи по-малко интересна

7 сеп 2018, 2421 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: ИКТ »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Убиецът на пластмаса

Учени са разработили ензим, който разгражда полетиленовите опаковки за дни

Следващата трагедия в Сирия

Офанзивата в Идлиб може да има ужасяваща цена с 3 млн. души, които няма къде да отидат

Новият Видин?

Благоевград изненадващо падна под северния град като новото място с най-ниско заплащане, но статистиката е изкривена

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Мястото"

Ироничен трилър за границите на ежедневните желания

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 37

Капитал

Брой 37 // 15.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Парламентът смени тримата министри, Турция ще реже бюджетни разходи

Емисия

DAILY @7PM // 20.09.2018 Прочетете