Светът в моя джоб
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Светът в моя джоб

Shutterstock

Светът в моя джоб

Смартфонът се превърна в устройството с най-голямо влияние в живота ни. И тепърва ще го използваме за нови услуги

5965 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Статията е част от общия проект на "Капитал" и А1 "Мобиле сапиенс"

Няма никакво съмнение - най-влиятелната технология в живота ни е смартфонът. Днес 2.6 млрд. души по света използват такова устройство, като прогнозата е броят им да надхвърли 3 млрд. до 2020 г. Всеки не просто притежава умен телефон, той е централен инструмент в работата и забавленията ни. Но мобилната революция не дойде с едно щракване на пръстите. Още с първите модели през 80-те години на ХХ в. водещият въпрос за безжичните телефони е "какво могат да правят". Дълго време отговорът беше "просто разговори в движение".

Днес отговорът е - всичко. През тях всеки комуникира, пазарува, работи, гледа видео, слуша музика, плаща (виж графиката). За достигането на мултифункционалността на днешните устройства все пак можем да посочим wow-момента - стартът на Apple App Store през лятото на 2008 г., дал началото на ерата на мобилните приложения. Чрез тях функционалността на всеки смартфон нарасна многократно. По данни на eMarketer прекарваме 85% от времето със смартфоните ни именно в ползване на апликации. По-интересното е, че десетилетие след началото на тази тенденция все още не сме в пика й.

В това отношение България не изостава и тук всеки може да плати метрото с Tickey, да си наеме кола през Spark или да създаде банкова сметка с дебитна карта в Revolut. Към януари миналата година услугата за стрийминг на музика Spotify има 600 хил. регистрирани потребители в България (A1 скоро пуска конкурентна музикална платформа в България), които средно слушат по 37 минути музика седмично. По-интересното е, че 49% от тях слушат през смартфоните си.

Какво следва

Тепърва ще се развиват и променят услугите, които всеки потребител използва през телефона.

- Една от основните тенденции е възходът на вече действащите гласови асистенти, които ще извършват всички команди, за които днес са нужни действия като натискане и скролване на екрана. Те ще се превърнат в основния начин на комуникация с устройствата.

- Тези промени пък ще доведат до физически изменения на телефона. Формата му ще се промени драстично в следващите години - от гъвкави екрани, през малки преносими устройства в ухото или дрехите, до импланти.

- Смартфонът ще бъде основната контролна част на умния дом. Тази тенденция се наблюдава и в момента, но в бъдеще значението на устройството ще е далеч по-голямо. Вратите на къщата ще се отварят сами, а автомобилът ще пали само когато човекът го приближи.

- Устройството ще следи в реално време жизнените показатели като пулс, дишане, кръвно и др. и ще ъпдейтва информацията за потребителя в облака, като уведомява личните лекари на потребителя за промени в състоянието му. Сензорите ще предупреждават дали дадена храна е вредна за потребителя.

- Смартфонът ще плаща автоматично. NFC технологията ще следи кога човек купува и взима стока от даден магазин, след което ще тегли пари от сметката му.

- Смартфонът ще записва всяко действие на потребителя през камера, микрофон и локация, за да предвижда бъдещите му действия.

- Устройството ще прави преводи на глас и ще произнася думите на собственика си в реално време, тоест потребителят ще може да разговоря с чужденец на живо.

Сред всички тези тенденции общото е поумняването на смартфона. Винсънт Спруйт, вицепрезидент на компанията за потребителско поведение Sentiance, смята, че телефоните скоро ще се държат като интелигентни устройства, които ще знаят как се чувстваме, каква стока или услуга искаме и кога. Така те ще могат да предвиждат желанията ни. Макар подобни прогнози да не се нравят на всички ни, истината е, че смартфоните са станали почти незаменима част от живота ни, за добро или лошо.

А1 - от музика, през спорт до финансови услуги

Основна част от стратегията на водещия мобилен оператор по абонати А1 е да предлага все повече услуги за крайните клиенти през смартфона им извън традиционните глас и данни.

- Съдържанието е в центъра на много от тях: през миналата година компанията пусна собствени спортни канали Mtel Sport 1 и 2, и EDGE, които днес вече се казват MAX Sport 1, MAX Sport 2 и EDGEsport. Колко струват: с план или от 2 лв. на месец.

- Скоро телекомът ще предложи и собствена музикална стрийминг услуга, чиито каталог ще включва над 30 млн. песни, предлагани от конкурентни услуги като Spotify и Apple Music, плюс всички български изпълнители от всякакви жанрове. Според главния изпълнителен директор на А1 Александър Димитров целта е услугата да е много добре локализирана за българския потребител, като ще се предлагат специално подбрани плейлисти според всякакви вкусове. И цената й ще бъде конкурентна на вече наложилите се платформи. Кога ще може да е използвате: от юли.

- А1 скоро ще предлага услугата "Дигитален портфейл", който ще включва както peer-to-peer транзакции - директни преводи между абонатите на телекома, така и плащания онлайн и през POS терминал. Отделно операторът планира и собствена кредитна карта и други финансови услуги. Кога ще се предлагат: от август.

- А1 ще предлага и смартфони под собствената си марка, произведени специално според изискванията на телекома. Те ще включват линия от три модела, които да отговарят на различните очаквания на потребителите. Кога ще се предлага: от юли.

Статията е част от общия проект на "Капитал" и А1 "Мобиле сапиенс"

Няма никакво съмнение - най-влиятелната технология в живота ни е смартфонът. Днес 2.6 млрд. души по света използват такова устройство, като прогнозата е броят им да надхвърли 3 млрд. до 2020 г. Всеки не просто притежава умен телефон, той е централен инструмент в работата и забавленията ни. Но мобилната революция не дойде с едно щракване на пръстите. Още с първите модели през 80-те години на ХХ в. водещият въпрос за безжичните телефони е "какво могат да правят". Дълго време отговорът беше "просто разговори в движение".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    truly avatar :-|
    truly

    Преди да се пънат да правят някаква мрежа от пето поколение, А1да се фокусират върху настоящата ситуация. Мрежата им не става за гледане на видео - по време на мачовете се скапва тотално. Как си планират капацитетите не знам. Но като искаш абонати, трябва да си готов да ги обслужваш - глас и данни, основно. Не става само с услуги с добавена стойност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK