Twitter между чука и наковалнята
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Twitter между чука и наковалнята

Изпълнителният директор на Twitter Джак Дорси нямаше отговор на всички въпроси в Конгреса

Twitter между чука и наковалнята

В опитите си да угоди на политиците, изпълнителният директор на мрежата Джак Дорси може да си навлече още повече проблеми

Йоан Запрянов
4069 прочитания

Изпълнителният директор на Twitter Джак Дорси нямаше отговор на всички въпроси в Конгреса

© Reuters


Преди няколко години всички бяха оптимисти, че социалните мрежи ще позволят цивилизован политически диалог, в който всеки може да се включи с мнение и коментар. Facebook, Twitter и Google и до ден днешен държат, че целта им е именно такава – да дадат глас на всички по света. В началото на септември обаче, когато оперативният директор на Facebook Шерил Сандбърг и изпълнителният директор на Twitter Джак Дорси трябваше да се изправят пред американския Конгрес (по-малко от половин година след двудневния разпит на Марк Зукърбърг на същото място), двете компании далеч не са разглеждани като спасител на човешката комуникация във виртуалния свят. И докато за Facebook най-страшното премина още през април, птицата символ на Twitter се оказа сега между чука и наковалнята.

Причината: социалната мрежа, без значение дали го иска или не, през последните години се превърна в арена за политиците в цял свят, и най-вече в САЩ. Засега няма особени изгледи нещо добро да излезе за компанията от цялата ситуация и поредният срив на акциите й показа, че инвеститорите също не са оптимисти.

Всичко лично

Джак Дорси застана пред конгресмените със зададена тема: как социалните мрежи се провалиха с недопускането на намеса в президентските избори през 2016 г. Темата се задържа едва няколко минути преди да премине в дълъг разпит по отношение на това дали Twitter има политически пристрастия. Според немалка част от Републиканската партия в САЩ отговорът е положителен: вече няколко конгресмени и сенатори през последните месеци се оплакаха, че са третирани несправедливо. Броят на обикновените потребители с консервативни възгледи, които се оплакват от подобно отношение, е в пъти по-голям.

Много от тези обвинения са недоказуеми, но има и такива, които поставят Twitter в неудобно положение. Примерът с председателя на Републиканската партия Рона Макданиъл, чието име не излизаше при търсене в самия сайт, макар акаунтът й да е активен, бе даден дори от президента Доналд Тръмп (разбира се, в любимата му мрежа Twitter), и бе повдигнат и в Конгреса. Дорси обясни, че алгоритмите на мрежата не са перфектни и това са грешки. Последвалите въпроси как грешките се случват непропорционално по-често с републикански представители бяха неминуеми и Дорси нямаше смислен отговор на тях.

Макар и далеч от единни по отношение на причините, политиците изглеждат все по-близо до единомислие, че са нужни регулации на социалните мрежи. За Дорси, който едва спаси Twitter от колапс (а опасността далеч не е напълно преминала) след завръщането си начело преди две години, дори слуховете за регулация са пагубни, защото инвеститорите реагират на всякакви намеци в тази насока. Добрата новина за Twitter е, че за момента шумът е по-силен от действията.

Всичко е политика

Да се каже, че американските политици имат смесени чувства към Twitter и Facebook би било слабо твърдение. От едната страна стои Демократическата партия, която държи тези компании отговорни за слабата им реакция към тролските атаки и намеса в президентските избори през 2016 г. Към тези атаки се присъединява и част от Републиканската партия. Друга поставя акцента върху задушаването на свободата на словото в мрежите и "забраните в сянка", които според тях най-често са насочени към консервативни политици. Леви и десни политици заплашват с регулации социалните мрежи, но същевременно са наясно, че в интернет епохата тези платформи са им, меко казано, нужни.

А и никой не може да се оплаче от примери за "Twitter политика". "Слонът в стаята" е Доналд Тръмп, но макар и той да е най-изявеният политик в мрежата, борбата за влияние идва далеч преди той да обяви намеренията си да влезе в надпреварата за президент през 2015 г. В днешно време на практика всеки голям политик има свой Twitter акаунт. Критиците на Тръмп може да не са доволни от поведението му в интернет, но отговорът им бе да се опитат да го настигнат по активност и последователи, а не да се отдръпнат от социалните мрежи.

На теория една социална мрежа трябва да се радва, че някои от най-влиятелните хора в света я предпочитат за платформа пред конкуренцията. На практика обаче настъпва хаос и разделение, защото за все по-голям брой потребители преживяването в Twitter и Facebook се превръща в непрекъснати политически дебати. Всички са недоволни, защото постоянно виждат неща, които не харесват. Простият отговор на проблема би бил Twitter да се откаже от сложните си алгоритми и да остави хората да виждат съдържанието, което сами са последвали. Отговорът на Джак Дорси обаче не е такъв и може да доведе до още по-големи проблеми.

В опитите си да угоди на всички Twitter експериментира с нови, още по-сложни алгоритми, чиято цел е да "наруши ехо камерите и да излага потребителите на повече съдържание, с което не са съгласни". "Нарастващият брой доказателства обаче показва, че подобни инициативи ще разделят още повече хората", пише в свой коментар пред New York Times социологът Кристофър Бийл.

Оставете ни на мира

Социалните мрежи изглежда просто не искат да оставят потребителите си да виждат това, което сами желаят, и една от причините е постоянният натиск именно от политиците. Twitter, Facebook и други компании имат немалко проблеми, но решението чрез допълнително усложняване на алгоритмите изглежда като сигурен провал, който ще доведе до още изслушвания в Конгреса за технологичните лидери.

Джак Дорси обясни намесата в американските избори чрез Twitter така: "Малка група потребители имат непропорционална тежест спрямо останалите." За ирония точно по този начин работи и натискът на Конгреса върху социалните мрежи. Крайният резултат може да се окаже далеч от позитивен. "Разбира се, че трябва да опитаме да променим нещо. Но разбиването на ехо камерите в Twitter най-вероятно ще дадe обратния ефект", заключава в коментара си Бийл.

Добри новини, но какво от това?

Джак Дорси до голяма степен се справя със задачата да изправи социалната мрежа на крака. През последното тримесечие на миналата година компанията за пръв път излезе на тримесечна печалба от 91 млн. долара. През първото на тази печалба тя бе 61 млн. долара, а приходите – над очакванията. Акциите на компанията, които от години бяха смятани за подценени от анализаторите, започнаха да се вдигат бързо, но полетът им приключи през юли. Един ден след като Facebook изгуби близо 25% от пазарната си капитализация, същото се случи и с Twitter. Причината: въпреки нарастващите приходи и третото поредно тримесечие на печалба очакванията на компанията за бъдещето са по-нисък растеж. А и още преди акциите на компанията да се възстановят напълно, дойде втори удар - изслушването в Конгреса (виж графиката).

Преди няколко години всички бяха оптимисти, че социалните мрежи ще позволят цивилизован политически диалог, в който всеки може да се включи с мнение и коментар. Facebook, Twitter и Google и до ден днешен държат, че целта им е именно такава – да дадат глас на всички по света. В началото на септември обаче, когато оперативният директор на Facebook Шерил Сандбърг и изпълнителният директор на Twitter Джак Дорси трябваше да се изправят пред американския Конгрес (по-малко от половин година след двудневния разпит на Марк Зукърбърг на същото място), двете компании далеч не са разглеждани като спасител на човешката комуникация във виртуалния свят. И докато за Facebook най-страшното премина още през април, птицата символ на Twitter се оказа сега между чука и наковалнята.

Причината: социалната мрежа, без значение дали го иска или не, през последните години се превърна в арена за политиците в цял свят, и най-вече в САЩ. Засега няма особени изгледи нещо добро да излезе за компанията от цялата ситуация и поредният срив на акциите й показа, че инвеститорите също не са оптимисти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK