С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 дек 2018, 12:00, 11901 прочитания

На Шънджън скорост

Специален проект за Huawei

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Времето е пари, ефективността е живот", изписва електронно табло в музея на Шънджън. Местните жители могат да цитират и насън този девиз от 1981 г. на реформата за отваряне на Китай към света и икономически промени, започната от Дън Сяопин през 1979 г. Компанията Huawei се появява тук преди 31 години и едва ли на друго място би оцеляла и израснала до световен гигант. Шънджън, който е бил последната жп гара преди Хонконг и официално става град едва през 1979 г., е обявен през май 1980 г. за първата от петте специални икономически зони на Китай с акцент върху технологичната индустрия. Днес това е мегаполис с 18-20 милиона жители, разпрострял се по брега на над 80 км на границата с Хонконг, а медиите го наричат китайската Силициева долина.

Конкуренция не е мръсна дума


Експлозивното му развитие е родило и израза "Шънджън скорост". Появил се като мотивация за преодоляване изостаналостта на страната, той вече е станал и вид изискване към младото и работливо население. Китайците, с които разговаряхме в града, обясняват, че четири десетилетия Шънджън не вдига крак от педала на газта и средата е такава, че ако не се стремиш непрекъснато да си сред най-добрите, ще бъдеш разкъсан от конкуренцията.

Когато през 1987 г. се появява Huawei, самата дума "конкуренция" е смятана за упадъчен западен термин в комунистическата страна, а партийната преса пише, че всяко предприятие с повече от 8 служители трябва да се смята за капиталистическо. Структурата на дялово участие на служители в собствеността на Huawei (днес официално над 80 000 от тях притежават 98.5%) не само е авантюра в онези години - в началото на XXI век тя бе забранена форма на частна собственост и в някои китайски провинции. Затова съдбата и историята на компанията града са тясно свързани - това е терен за лабораторен експеримент във внушителни мащаби. Тук моделът на планова икономика практически не съществува, правенето на опити се стимулира, грешките носят повече поуки, отколкото наказания, а зависимостта от личните връзки е значително по-малка. Китайски компании от вътрешността на страната откриват свои представителства само за да се учат "как се прави това", а успешните ръководители на местната администрация са изтегляни по върховете на държавното управление.

Лодката, която стана лайнер



Шънджън е един от градовете в делтата на Перлената река и това е достатъчно да породи паралели между морските истории и съдбата на компаниите в града. Само в телеком сектора от 80-те години насам се появяват и изчезват над 400 фирми. Всички се опитват "да уловят вълната", но едни потъват, други засядат по рифовете, трети просто се понасят по течението. Малцина успяват да използват прилива, за да излязат в открито море и да поемат към нови земи. В този дух изследователи на историята на Huawei описват компанията – единствената от шестте могъщи китайски бранда, която не се е родила като част от някое министерство - като история за превръщането на малка лодка в океански лайнер.

През 1978 г. - последната преди началото на реформите, в цял Китай има едва 4 млн. телефонни линии с 2 милиона абонати и нито един сериозен производител на телекомуникационно оборудване. Днес само китайският лидер Huawei има 180 000 служители и 54% от тях са граждани на близо 170-те държави, в които има присъствие. През 2010 г. компанията попадна в глобалния списък на Fortune на 500-те най-големи компании под номер 397, а за 2018 г. е под номер 72, веднага след Microsoft.

Тропическата гора на бизнеса

От Huawei вече казват, че не са китайска компания, а са глобална корпорация, базирана в Китай. Всъщност важното е, че не къде да е в Китай, а именно в Шънджън.

Шънджън се ражда от нуждата Китай да се адаптира. Историята до днешния му вид е пример за еволюцията като поредица от адаптации. В някакъв смисъл този мегаполис прилича на джунгла, в която оцеляват онези, които успяват бързо да се приспособят и променят. И когато това се случва десетилетия наред, градът става като тропическа гора - важното е не дали ще оцелее конкретно дърво, а че цялата система се самозахранва, стабилизира и защитава. Тази логика налага предели в растежа на отделни компании на място, но съхранява "бизнес гените" на всички и така оцелява при промени на околната среда или инвазия на непознати видове.

Вижте всички статии от проекта "Huawei: ценности и технологии" тук
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Какви са тенденциите в електронната търговия и кои са възможните нови бизнес модели
  • Електронната търговия и новият регламент на ЕС за геоблокирането
  • Как да постигнем най-доброто от физическите и електронни магазини
  • Как да превърнем разбирането и обратната връзка на потребителите в действителна визия за цифровото развитие на компанията
  • Дигитални трансформации
  • Тенденции при мобилните плащания
  • Технологии в търговията на дребно / Електронна търговия и изкуствен интелект
  • Иновации и ефективност в доставките и логистиката
  • Успешни стратегии за електронна търговия на българския пазар

Ранна регистрация до 22 март

Прочетете и това

Бъдещето изглежда бързо и скъпо Бъдещето изглежда бързо и скъпо

Фокусът на Мобилния конгрес в Барселона тази година падна върху 5G технологиите и телефоните

7 мар 2019, 2531 прочитания

Топ 5 премиери в Барселона Топ 5 премиери в Барселона

Кои са най-интересните телефони, представени на Световния мобилен конгрес тази година

7 мар 2019, 2955 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: ИКТ »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Клиентите са по-важни от началниците

Специален проект за Huawei

Пращам и парите ти ще дойдат след... секунда

Банковата система в ЕС вече разполага с платформата TIPS, която позволява светкавични и евтини преводи в евро 24 часа в денонощието

Джейсън Кинг: Инвестицията на PPF в "Теленор" е дългосрочна

Главният изпълнителен директор на "Tеленор България" пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Не е истина

Как да разпознаваме невярната информация: няколко лесни за ползване програми и онлайн инструменти за проверка на фактите

Господин Х

Голяма неоторизирана изложба в Мадрид представя работата на анонимния уличен артист Банкси

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, "Еврохолд" ще търси 156 млн. лв. през борсата, хотел "България" няма да се надстроява, сливане на пазара на пропан-бутан

Емисия

DAILY @7AM // 20.03.2019 Прочетете