С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 дек 2018, 9:27, 9014 прочитания

Лио Ли, вицепрезидент на отдел "Глобален маркетинг, продажби и услуги": Никога не сме се колебали да инвестираме в Европа

Специален проект за Huawei

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Лио Ли има близо 20 години кариера в Huawei, отвела го до позицията вицепрезидент на Департамента за глобален маркетинг, продажби и услуги. Преди това е работил 4 години в R&D мрежата на компанията, а 11 години трупа опит в маркетинга и продажбите, включително 9 години, прекарани в продажби в различни райони по света. За почти 7 години се задържа в Русия, след което през 2012 г. става регионален ръководител на Huawei Device Ltd., Co. за Южна Америка.
Разговаряме в централата на Huawei в Шънджън за това какво представлява компанията, как работи в Европа и какво подготвя в близко бъдеще.

Г-н Ли, години наред Huawei беше известно име за телекомуникационно оборудване, но вече е добре познат бранд и за българските масови потребители. Колко време отне тази промяна?


Огледайте се – намираме се в централата на компанията, заемаща множество сгради в цял квартал с десетки хиляди служители. А преди 9 години тук имаше само една сграда. Това е и олицетворение на промяната, която започнахме тогава. В продължение на години Huawei произвежда, проектира и изгражда телекомуникационно оборудване и мрежи. През първото десетилетие на XXI век изработвахме и продукти за масовия потребител по поръчка на световноизвестни телекоми, които поставяха имената си върху тях. Но хората не знаеха, че това е създадено от нас.
Работим много фокусирано, страна по страна, от юг на север и от изток на запад

През 2011 г. решихме, че достатъчно сме страдали от тази ситуация, в която хората ни смятат изключително за доставчик на оборудване, а не за иновативна компания, създаваща собствени продукти. Решихме, че светът трябва да ни познава със собствения ни бранд, че логото ни трябва да стои върху продуктите ни.
Първоначално отказваха да ни приемат, но бяхме настойчиви.

Каква роля изигра Европа в този процес?

От опита ни в Италия разбрахме, че в Европа ще трябва да се навлиза от юг на север и от изток на запад. Това се вижда, ако проследите развитието ни в района през последните години. Така стигнахме до ситуация, в която сега в Германия контролираме дял от около 20% на един голям пазар, оценяван вероятно на около 10 млрд. евро годишно. Във Франция имаме 15% пазарен дял, дори във Великобритания, която сама по себе си е особено труден пазар, миналата година постигнахме 12%. Европа е важна за нас, защото е вторият по големина (след Китай) пазар в света, а който спечели Европа, ще спечели "войната" за света.



Как по-конкретно работите в Европа?

Усилено инвестираме след 2011 г. Започнахме партньорства във футбола, който
е с огромно влияние, и във всяка страна, която ни интересува по-силно, се кооперираме с по един известен клуб - "Атлетико" (Мадрид), "Пари Сен Жермен", "Борусия" (Дортмунд), "Арсенал", "Милан", "Аякс"...

Никога не сме се колебали да инвестираме в Европа. Защото ако хората не ни познават, няма как да станат наши клиенти. А ако нямаш клиенти, нямаш приходи. Но и никога не сме се хвърляли да влагаме средства във всички държави наведнъж, а го правим много фокусирано, страна по страна. През последните години отчитаме много добри резултати в Централна и Източна Европа. Това не е единен пазар и се наложи да изпратим екипи, които да работят на място според местните специфики.

Какво да очакваме в близко бъдеще – в следващите две години например?

На първо място и неотклонната ни цел – да бъдем водещ бранд, да бъдем "икона", да предлагаме наистина запомнящи се продукти. Второ, на глобално ниво използваме "бранд посланици", които са популярни имена в обществото - например Лионел Меси - защото хората трябва да могат да асоциират Huawei с конкретно лице и име, а не да се питат "какво беше това".
За нас е важно дали нашите партньори разпродават всичко.

Много важно за нас е третото – обратната връзка с потребителите. Може да ги заливате с реклами, билбордове, телевизионни спотове, но всичко това е еднопосочно. Един от начините да изградим и поддържаме такава връзка са т.нар. friendship stores (в смисъл на "магазини за създаване на приятелства", да не се бърка с вече изчезналата китайска версия на "Кореком" - бел. ред.). Това са места, където потребителите не само могат "да пипнат" всеки продукт, но и да споделят проблем или преживяване, да има кой да си поговори с тях. Имаме такъв в Шанхай и строим още един - най-големия global friendship store, върху площ 2000 кв.м. Подготвяме откриване на такива магазини в няколко държави - като започнем с поне по един във важните пазари.

А на пазарите, които не са толкова важни?

По принцип в страни, където имаме пазарен дял от поне 25%, окуражаваме местните екипи и техните партньори да планират и построят такъв магазин. Такъв обект наистина е необходим, включително за маркетинг на продукти, ако искаме да продължим да сме водеща сила в технологиите за потребители.

Изискванията на потребителя са водещи за нас. Затова и при смартфоните се фокусираме върху камерите, скоростта на процесора и бързината за зареждане и издръжливостта на батерията. Много работим върху скоростта и качеството на комуникацията, на мрежите, използвани от отделните устройства. Важно за нас е и изграждането на цялостна Huawei "екосистема".

Какво е важно в тази "екосистема"?

Първото е, че искаме да променим нагласата на партньорите ни от това да се борят да им продадем повече към това да се борят да разпродадат на крайния потребител всичко в складовете си. Този модел означава, че няма значение колко сме продали на конкретен партньор, а дали той разпродава до последната бройка, или поръчаното количество залежава и не достига до крайния потребител. Второто е, че трябва отношенията с партньорите да са стабилни, особено в трудни времена. Те трябва да знаят, че работим така, че и двете страни печелят, но и също така, че заедно трябва да увеличаваме пазарния дял. Иначе всички разговори помежду ни за марж, за проценти, за отстъпки при количества се превръщат в обикаляне в кръг. Представете си го като торта - тя трябва да става по-голяма.

Ако си остава същата малка тортичка, колкото и да се пазарим, парчетата от нея ще са малки.

Търговията на дребно е сърцевината на нашия маркетинг. Важно е да се изгражда собствена бранд зона, Huawei зона, в която продуктите ни са достъпни, а не скрити във витрини. Ако изграждаш първокласен бранд, не можеш да поставяш стъклена преграда между него и потребителя. Така се подобряват продажбите, така се получава и win-win ситуация.

В България не е много известно, че произвеждате лаптопи и персонални компютри.

Доста спорихме, преди да започнем да ги произвеждаме. Едни казваха, че този сегмент залязва и защо да инвестираме в нещо, което си отива. Други твърдяха, че персоналните компютри са толкова скучни, че в тях няма абсолютно нищо ново, а трябва да предложим на потребителя нови неща. В крайна сметка решихме, че ако искаме да изградим "бранд икона", се нуждаем от иновативна технология.
Ние не сме Made in China, ние сме Made in Huawei.

Това означава много добре да разбираш какво правят потребителите с личния си компютър. Едно е приложението му в офиса, друго е вкъщи, трето е в университета... Така постъпваме със смартфоните - имаме сценарии, описващи за какво се използват по време на шофиране, в офиса или вкъщи, докато се спортува... Говорим, че бъдещето е на интернет на нещата (IOT), на екосистемите. Личният компютър е част от такава система, не можем да го изключим от нея. Затова продължаваме да инвестираме в него. Но по такъв начин, че да имаме лаптоп, който хората да си мечтаят да притежават.

Не се знае също дали създавате оригинално съдържание, има ли и какви са приложенията на Huawei?

Приложения имаме, но тепърва подготвяме навлизането им на други пазари. Това е основно задача на отдела ни за облачни услуги, там работят по този въпрос.
Huawei е позната по различен начин на бизнес средите, на телеком операторите, на търговските партньори... Какво не знае, а би трябвало, за Huawei обикновеният потребител?
Трябва да знае, че ние сме иновативна компания. Фирма, която е икона, която другите да следват и да се вдъхновяват от нея.

Ние не сме китайска компания. Това е глобална компания, основана и установена в Китай. Имаме огромен център за изследвания и разработки и си сътрудничим с талантливи хора и компании от цял свят за проектиране, дизайн и производство на иновативни технологични продукти за потребителите.

Това не е Made in China, това е Made in Huawei.

Вижте всички статии от проекта "Huawei: ценности и технологии" тук
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

SpaceX представи прототипа на марсианския си космически кораб 2 SpaceX представи прототипа на марсианския си космически кораб

Илън Мъск се надява Spaceship да излети в космоса до половин година

30 сеп 2019, 3244 прочитания

Internet of Things #13: САЩ тества 5G "умния град" в полеви условия Internet of Things #13: САЩ тества 5G "умния град" в полеви условия

Експериментален "мини smart city" отвори врати край Атланта

24 сеп 2019, 3376 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Internet of Things #5: Сбогом, черна дъска

Иновативните училища съществуват и променят начина, по който гимназистите възприемат класната стая

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм