С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 20 дек 2018, 14:41, 12399 прочитания

Клиентите са по-важни от началниците

Специален проект за Huawei

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато 74-годишният Жън Джънфей пътува по работа, много рядко уведомява местните представителства на компанията си, че пристига. На летището често си хваща такси и се дразни, ако му е изпратена служебна кола с шофьор, който през това време би могъл да работи, за да са доволни клиентите, а не шефът.

Жън Джънфей е с нетно богатство над 3 млрд. Долара. Той е основател, изпълнителен директор и харизматичен лидер на китайския телекомуникационен гигант Huawei, за който днес работят близо 180 000 служители. Много от тях – вероятно над 80 000 души – официално са собственици на 98.5% от компанията във формата на дялово участие без право на глас при управлението.


За всички тях – от тримата ротационни председатели на борда на директорите, които се сменят периодично, до мъжете и жените на поточните линии в заводите - Жън Джънфей е изградил чрез послания през годините Тао-то на Huawei – доста ясна ценностна система какво представлява компанията, към която очаква лоялност.

Един от принципите в нея е, когато клиентът попита "можете ли да направите това", да не отговаряш с да или не, а с "оставете го на нас".
Един набор от принципи, много отговори.
"Huawei е иновативна компания."
"За мен Huawei означава да се учим от грешките си."
"Ние сме компания на идеите, но най-вече такива, които могат да се реализират."

Защо е най-лесно лидери да се избират по време на война?
Защото войната е брутална. Първо, не ти е позволено да загинеш - ако си оцелял, значи и екипът ти е спечелил сражението. Ако ти е екипът ти сте изгубили битката, не би трябвало да си оцелял. Времето създава лидерите, а появилите се по време на война наистина се разпознават и са подбирани според постиженията си.
Сю Джъдзюн, зам.-председател на изпълнителния съвет и ротационен президент на Huawei

"Потребителят и само потребителят е във фокуса ни ние съществуваме единствено благодарение на клиентите си - а не на финансов капитал или борсата - това е най-характерното за нас."

Тези отговори получи "Капитал" на въпроса какво е за вас Huawei при срещите си в Шънджън в централата, обучителния център и цеховете, където всяка секунда се произвеждат по 6 смартфона. В разговорите често може да се чуе още за "отдаденост", "постоянство", "откритост", "самокритика", "непрекъснато адаптиране на идеите" и "потребителят е в центъра на всичко".



Този набор от корпоративни принципи и ценности е едно от обясненията защо компанията няма един-единствен запомнящ се слоган. През 2013 г. например се наложи Make it Possible, но няма и три години по-късно най-често се чуваше A Better Connected World. Днес на някои рекламни материали под логото са изписани три думи - "Фокус, постоянство, пробив". За сметка на това ценностите се налагат още от предварителното обучение на нов персонал и се повтарят непрекъснато на всич ки нива с една-единствена и ясна цел - да носят резултати.
Когато клиентът попита "можете ли да направите това", не отговаряш с да или не, а с "оставете го на нас".

И това трябва да става без авантюризъм, със солидна доза консерватизъм в един изключително динамичен сектор като ICT и стабилност, която може да не носи бум на печалбите, но и не предизвиква високи разходи за поддържане в структурите на корпорацията.

Някои хора на срещите в Шънджън разказаха истории на самоотверженост от служители на компанията при изграждането на комуникационна мрежа под Еверест или за възстановяването на повредите в радиоактивната зона на АЕЦ "Даиичи" във Фукушима след труса с цунами през 2011 г.

Това изглежда като предвидима реакция в азиатска култура и особено в държава, управлявана от силно централизирана и йерархизирана комунистическа партия, и компания, основана от бивш военен, обучен на единоначалие. В действителност нещата са по-сложни.

Организационната структура на компанията дава значителна автономност на стотиците отдели и регионални структури от централното ръководство да действат възможно най-добре според местните обстоятелства. В същото време R&D отделите и инженерите в отделните центрове по света или в Китай са на разположение бързо да адаптират продукти и услуги за конкретните изисквания на всеки клиент или пазар. Строго командната архитектура не е най-ефективната за управление и разрастване на компания като Huawei.

"Не бъдете лакеи на началниците си"

Посланието на Жън Джънфей към служителите звучи понякога като призив за бунт: "Някои може да си мислят, че началниците им са по-важни от клиентите ни, и отделят повече внимание на босовете, защото имат повече власт.

Такива хора правят за началниците си сложни презентации или им уреждат срещи в чужбина, които ще ги впечатлят. Въпросът е "ако отделят толкова мислене и време за шефовете, колко време им остава за клиентите". Всеки служител трябва да обърне поглед към потребителите ни и да загърби началниците си, иначе просто ще бъде смятан за лакей и ще му кажем да си ходи. Шефовете от своя страна трябва да осъзнават колко ценни са хората, които може да не им обръщат прекалено внимание, но създават стойност за компанията. Спрете да губите време за бляскави PowerPoint слайдове и не си мислете, че ще ви повишат само защото шефът ви харесва. Ако позволим това да се случи, ще отслабне способността ни да се сражаваме."
6 смартфона Huawei се произвеждат всяка секунда в заводите на компанията.


Иначе казано, който продаде изненадващо повече смартфони в някоя страна в Африка например, има по-големи шансове да израстване в кариерата от този, който прекарва повечето време в опити за лични контакти с "правилните хора". Вършете си работата добре и запазете енергията си да намерите "правилните клиенти", препоръчва Дзъ Зичън, един от ротационните главни изпълнителни директори на Huawei, който в момента е зам.-председател на изпълнителния съвет и ротационен президент на Huawei.

Лидерите се раждат в сражения

Жън Джънфей неслучайно говори за "сражения" - той неведнъж е заявявал, че добрите лидери не се научават в специални курсове, а подобно на командири на армии се научават най-добре в разгара на битката.

"За да обслужим по-добре клиентите си, трябва да разположим командните си постове там, където се чува стрелбата на бойното поле. Трябва да делегираме планирането, съставянето на бюджети и правото да се взимат решения за продажбите на онези, които са на фронтовата линия. В централата може да решим дали да влезем в бой, но на фронта решават как да се води сражението. В тила трябва да следват инструкциите на полевите командири, а не обратното. Централата е място за подкрепа и надзор, тя не е команден пост", обяснява основателят на Huawei. Подобно виждане за ценността и ролята на служителите им помага да бъдат лоялни на компанията, да са добре ориентирани за логиката за кариерно израстване и да разбират какво всъщност означава "фокус, постоянство, пробив".

А пробивът се вижда и в скоростта, с която Huawei стана световно известна след решението от 2009-2010 г. да се налага изключително със собствения си бранд. През 2014 г. компанията попадна на 94-о място в класацията Top 100 Best Global Brands на Interbrand's. Никога преди китайска фирма не бе се нареждала сред стоте водещи имена в света. В изданието на 2018 г. тя е 68-а, веднага след Cartier. И всеки служител има основание да казва, че заслугата е и негова.
Кой притежава Huawei

Huawei официално твърди, че е собственост на служителите си – донякъде в опит да се разграничи от твърденията, че е под държавен контрол. Жън Джънфей е собственик на 1.4%, а останалите са в тъй наречения Union of Huawei Investment & Holding Co., Ltd., който представлява над 80 000 служители на групата. Те държат "виртуални ограничени акции" в Huawei, с които се сдобиват след известен брой години работа в компанията, които не могат да продават и които нямат право на глас при взимане на решения. За тях всяка година получават бонуси на база на представянето си. Над 50 000 чуждестранни служители също могат да участват в тази схема. Според различни източници самият Джънфей и мениджъри също са включени в Union of Huawei Investment & Holding Co., Ltd.


Вижте всички статии от проекта "Huawei: ценности и технологии" тук
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком" Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком"

Компанията взима при себе си отдел от 125 души, работещ в сектора на нано чиповете

20 окт 2019, 2253 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

18 окт 2019, 1851 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Лио Ли, вицепрезидент на отдел "Глобален маркетинг, продажби и услуги": Никога не сме се колебали да инвестираме в Европа

Специален проект за Huawei

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10