С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 20 дек 2018, 14:41, 12540 прочитания

Клиентите са по-важни от началниците

Специален проект за Huawei

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато 74-годишният Жън Джънфей пътува по работа, много рядко уведомява местните представителства на компанията си, че пристига. На летището често си хваща такси и се дразни, ако му е изпратена служебна кола с шофьор, който през това време би могъл да работи, за да са доволни клиентите, а не шефът.

Жън Джънфей е с нетно богатство над 3 млрд. Долара. Той е основател, изпълнителен директор и харизматичен лидер на китайския телекомуникационен гигант Huawei, за който днес работят близо 180 000 служители. Много от тях – вероятно над 80 000 души – официално са собственици на 98.5% от компанията във формата на дялово участие без право на глас при управлението.


За всички тях – от тримата ротационни председатели на борда на директорите, които се сменят периодично, до мъжете и жените на поточните линии в заводите - Жън Джънфей е изградил чрез послания през годините Тао-то на Huawei – доста ясна ценностна система какво представлява компанията, към която очаква лоялност.

Един от принципите в нея е, когато клиентът попита "можете ли да направите това", да не отговаряш с да или не, а с "оставете го на нас".
Един набор от принципи, много отговори.
"Huawei е иновативна компания."
"За мен Huawei означава да се учим от грешките си."
"Ние сме компания на идеите, но най-вече такива, които могат да се реализират."

Защо е най-лесно лидери да се избират по време на война?
Защото войната е брутална. Първо, не ти е позволено да загинеш - ако си оцелял, значи и екипът ти е спечелил сражението. Ако ти е екипът ти сте изгубили битката, не би трябвало да си оцелял. Времето създава лидерите, а появилите се по време на война наистина се разпознават и са подбирани според постиженията си.
Сю Джъдзюн, зам.-председател на изпълнителния съвет и ротационен президент на Huawei

"Потребителят и само потребителят е във фокуса ни ние съществуваме единствено благодарение на клиентите си - а не на финансов капитал или борсата - това е най-характерното за нас."

Тези отговори получи "Капитал" на въпроса какво е за вас Huawei при срещите си в Шънджън в централата, обучителния център и цеховете, където всяка секунда се произвеждат по 6 смартфона. В разговорите често може да се чуе още за "отдаденост", "постоянство", "откритост", "самокритика", "непрекъснато адаптиране на идеите" и "потребителят е в центъра на всичко".



Този набор от корпоративни принципи и ценности е едно от обясненията защо компанията няма един-единствен запомнящ се слоган. През 2013 г. например се наложи Make it Possible, но няма и три години по-късно най-често се чуваше A Better Connected World. Днес на някои рекламни материали под логото са изписани три думи - "Фокус, постоянство, пробив". За сметка на това ценностите се налагат още от предварителното обучение на нов персонал и се повтарят непрекъснато на всич ки нива с една-единствена и ясна цел - да носят резултати.
Когато клиентът попита "можете ли да направите това", не отговаряш с да или не, а с "оставете го на нас".

И това трябва да става без авантюризъм, със солидна доза консерватизъм в един изключително динамичен сектор като ICT и стабилност, която може да не носи бум на печалбите, но и не предизвиква високи разходи за поддържане в структурите на корпорацията.

Някои хора на срещите в Шънджън разказаха истории на самоотверженост от служители на компанията при изграждането на комуникационна мрежа под Еверест или за възстановяването на повредите в радиоактивната зона на АЕЦ "Даиичи" във Фукушима след труса с цунами през 2011 г.

Това изглежда като предвидима реакция в азиатска култура и особено в държава, управлявана от силно централизирана и йерархизирана комунистическа партия, и компания, основана от бивш военен, обучен на единоначалие. В действителност нещата са по-сложни.

Организационната структура на компанията дава значителна автономност на стотиците отдели и регионални структури от централното ръководство да действат възможно най-добре според местните обстоятелства. В същото време R&D отделите и инженерите в отделните центрове по света или в Китай са на разположение бързо да адаптират продукти и услуги за конкретните изисквания на всеки клиент или пазар. Строго командната архитектура не е най-ефективната за управление и разрастване на компания като Huawei.

"Не бъдете лакеи на началниците си"

Посланието на Жън Джънфей към служителите звучи понякога като призив за бунт: "Някои може да си мислят, че началниците им са по-важни от клиентите ни, и отделят повече внимание на босовете, защото имат повече власт.

Такива хора правят за началниците си сложни презентации или им уреждат срещи в чужбина, които ще ги впечатлят. Въпросът е "ако отделят толкова мислене и време за шефовете, колко време им остава за клиентите". Всеки служител трябва да обърне поглед към потребителите ни и да загърби началниците си, иначе просто ще бъде смятан за лакей и ще му кажем да си ходи. Шефовете от своя страна трябва да осъзнават колко ценни са хората, които може да не им обръщат прекалено внимание, но създават стойност за компанията. Спрете да губите време за бляскави PowerPoint слайдове и не си мислете, че ще ви повишат само защото шефът ви харесва. Ако позволим това да се случи, ще отслабне способността ни да се сражаваме."
6 смартфона Huawei се произвеждат всяка секунда в заводите на компанията.


Иначе казано, който продаде изненадващо повече смартфони в някоя страна в Африка например, има по-големи шансове да израстване в кариерата от този, който прекарва повечето време в опити за лични контакти с "правилните хора". Вършете си работата добре и запазете енергията си да намерите "правилните клиенти", препоръчва Дзъ Зичън, един от ротационните главни изпълнителни директори на Huawei, който в момента е зам.-председател на изпълнителния съвет и ротационен президент на Huawei.

Лидерите се раждат в сражения

Жън Джънфей неслучайно говори за "сражения" - той неведнъж е заявявал, че добрите лидери не се научават в специални курсове, а подобно на командири на армии се научават най-добре в разгара на битката.

"За да обслужим по-добре клиентите си, трябва да разположим командните си постове там, където се чува стрелбата на бойното поле. Трябва да делегираме планирането, съставянето на бюджети и правото да се взимат решения за продажбите на онези, които са на фронтовата линия. В централата може да решим дали да влезем в бой, но на фронта решават как да се води сражението. В тила трябва да следват инструкциите на полевите командири, а не обратното. Централата е място за подкрепа и надзор, тя не е команден пост", обяснява основателят на Huawei. Подобно виждане за ценността и ролята на служителите им помага да бъдат лоялни на компанията, да са добре ориентирани за логиката за кариерно израстване и да разбират какво всъщност означава "фокус, постоянство, пробив".

А пробивът се вижда и в скоростта, с която Huawei стана световно известна след решението от 2009-2010 г. да се налага изключително със собствения си бранд. През 2014 г. компанията попадна на 94-о място в класацията Top 100 Best Global Brands на Interbrand's. Никога преди китайска фирма не бе се нареждала сред стоте водещи имена в света. В изданието на 2018 г. тя е 68-а, веднага след Cartier. И всеки служител има основание да казва, че заслугата е и негова.
Кой притежава Huawei

Huawei официално твърди, че е собственост на служителите си – донякъде в опит да се разграничи от твърденията, че е под държавен контрол. Жън Джънфей е собственик на 1.4%, а останалите са в тъй наречения Union of Huawei Investment & Holding Co., Ltd., който представлява над 80 000 служители на групата. Те държат "виртуални ограничени акции" в Huawei, с които се сдобиват след известен брой години работа в компанията, които не могат да продават и които нямат право на глас при взимане на решения. За тях всяка година получават бонуси на база на представянето си. Над 50 000 чуждестранни служители също могат да участват в тази схема. Според различни източници самият Джънфей и мениджъри също са включени в Union of Huawei Investment & Holding Co., Ltd.


Вижте всички статии от проекта "Huawei: ценности и технологии" тук
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Boeing неочаквано спря проекта за товарен космически "самолет" 2 Boeing неочаквано спря проекта за товарен космически "самолет"

Въпреки това обаче корпорацията вече е усвоила за целта около 150 млн. долара от щатската изследователска агенция DARPA

28 яну 2020, 856 прочитания

Лондон е на крачка от отхвърляне на натиска от Вашингтон за Huawei Лондон е на крачка от отхвърляне на натиска от Вашингтон за Huawei

Спецслужбите познават как китайската компания работи във Великобритания и смятат, че могат да контролират евентуален риск

27 яну 2020, 988 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Лио Ли, вицепрезидент на отдел "Глобален маркетинг, продажби и услуги": Никога не сме се колебали да инвестираме в Европа

Специален проект за Huawei

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10