С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 18 дек 2018, 13:48, 13344 прочитания

Вълкът, който стана лъв

Специален проект за Huawei

Петър Карабоев | Шънджън
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В малко езеро в покрайнините на китайския град Шънджън плават двойка черни лебеди.
Езерото е в централата на Huawei, а лебедите са едновременно предупреждение към служителите да са готови за изненади в икономиката и технологиите, но и символ на иновациите, на неподчинението на пазарни и организационни схеми, създадени от други.

За три десетилетия компанията израства от препродаване на чужди стоки до No1 в света производител на телеком оборудване и No2 на пазара на смартфони (по данни от третото тримесечие на International Data Corporation) с приходи над 92 млрд. долара за 2017 г. Повечето от пазарите й са зад граница. За миналата година по нейни данни са вложени над 13 млрд. долара в дейността на десетки хиляди R&D специалисти, работещи и върху наночипове, изкуствен интелект и облачни услуги.


Лебедите в Шънджън не са местни, те са доставени от чужбина по поръчка на Жън Джънфей - основателя на компанията, който за 31 години се превръща от мениджър в лидер, чертаещ визията за посоката на развитието и ценностите за реализирането й. Иначе казано, за мнозина от сегашния персонал от 180 000 души той е нещо като духовен водач.

Лебедите в Шънджън не са местни, те са доставени от чужбина по поръчка на Жън Джънфей - основателя на компанията

Лебедите в Шънджън не са местни, те са доставени от чужбина по поръчка на Жън Джънфей - основателя на компанията



"Успехът ни не се дължи на някакъв особен произход и определено нямаме някакви свръхестествени сили. Движещата сила на бързия ни растеж е философия, дълбоко вкоренена в съзнанието на служителите ни - фокусиране върху клиентите, отдаденост и постоянство", казва бившият офицер от армията. Тези принципи са подплатени със съвсем реални стимули - премии доста над стандартите в сектора, подаряване на дялове в Huawei и предимство в кариерата за борбени служители, които те ще изгубят, ако решат да напуснат.



Компанията прави плановете си за 10 години напред и затова възнаграждава лоялността, включително за да не отглежда в собствените си редици основатели на бъдещи фирми конкуренти.



Забързано търпение

Зад това се крият много труд, забързано към успеха търпение и здравословен консерватизъм. В Huawei ще ви кажат, че не вярват, че се успява с късмет, защото в бизнеса той може да се окаже златна чаша, пълна с отровно вино. Първо, късметът е като монета – тя не може винаги да пада на една и съща страна. И второ, твърде често случайният шанс, изскочил на пазара, може да те направи късоглед, ленив и склонен към спекулации.
В компанията бързо осъзнават, че не могат да контролират пазара, но могат да контролират собствените си продукти.

През 2002 г. в китайското списание CEOCIO е публикувана статията "Еволюцията от вълци към лъвове", за която и днес се смята, че доста точно описва първите две десетилетия в развитието на местния ICT сектор, включително къде е разположена в него Huawei.
В нея телеком секторът след отварянето на Китай към света през 1979 г. е разделен на три категории компании.

Първата са лъвовете - западни гиганти, съществуващи от десетилетия, със самочувствие за превъзходство и значително предимство в технологии, продукти, мениджмънт и достъп до капитал. Втората са леопардите - смесените дружества на китайци с чужденци. Третата - и Huawei е сред тях - са вълците, т.е. локални фирми, започнали преди почти 40 години без авангардни технологии, със спорно за онези времена качество на продуктите, а често и без никакви собствени продукти. Но те компенсират с изключителна агресивност, оцеляват по пътя на естествения отбор и атакуват лъвовете от периферията на територията, докато печалбите им се стопят.

Инфографика

Бизнесът на Huawei по региони

Увеличаване



Властите в Пекин внимателно следят кой успява в специалните икономически зони и му помагат, когато се наложи. Повечето израснали до гиганти китайски компании са част от държавни институции, докато Huawei твърди, че е най-близко до това, което бихме нарекли частна фирма. И там са получавали подкрепа – например чрез китайското законодателство, даващо регулаторни предимства на китайските компании пред чуждестранните - но смятат, че е значително по-малка и вероятно поради това са станали по-борбена компания.

През 1997 г. Жън Джънфей за пръв път говори за концепцията за вълците (има се предвид преди всичко усетът за откриване на възможности и преодоляване на препятствия) и настоява компанията да създаде структури и среда, създаващи и поддържащи у мениджърите си остър нюх, решителност и умение при необходимост да работят в "глутници" за разширяване на пазарния дял. Подобна бизнес агресивност се балансира от специалистите по производство и продажби в централата, където внимават "вълците" да не навлизат в рисковата територия на "черните лебеди".
В компанията бързо осъзнават, че не могат да контролират пазара, но могат да контролират собствените си продукти.

През 1991 г. имат близо 600 разработчи ци на своя версия на телефонна мрежа, а през 1994 г. изкарват първия собствен продукт - телефонния превключвател C&C08. Качеството не е високо и подмяната се налага често, но фирмата предлага много добър сервиз във времена, когато самата концепция за обслужване все още е доста рядко срещана в Китай. Десетилетие и половина по-късно на заседание на ръководството ясно е заявено, че срещу западните конкуренти може да се успее не с атрактивни цени, а с качествени доставки, услуги и продукти и с налагането на разпознаваем бранд.

Инфографика

Huawei в числа

Увеличаване



Клиентът в центъра

През 1997 г. започва да се оформя идеята за поставянето на клиента в центъра на цялото внимание, организационна структура и ценности на Huawei. Пет години по-късно вече ясно е заявено: "Клиентите са сърцето и душата на Huawei, докато ги имаме, компанията ще оцелява, независимо кой я ръководи." Ще отнеме още 8 години - до 2010 г., когато официално сред основните ценности на компанията като "отдаденост" и "постоянство" е включена и "клиентът е в центъра".
В компанията не претендират да са измислили нещо непознато в света на бизнеса. Но Huawei винаги е изтъквала любопитството и желанието си да се учи от постиженията на другите във всички сфери.

Анализатори на развитието й като Циън Цао казват, че тя се стреми да взима най-доброто от Запада и Китай, но днес вече не е нито западна, нито китайска компания. Ръководството й вече е осъзнало, че като глобална структура Huawei трябва не само да разбира местните пазари, но и да се интегрира и в обществата, където има дейност.

Huawei е станала лъв, който внимава да не задуши вълка в себе си.
Кой се страхува от Huawei

Поне от 2012 г. компанията има проблем с достъпа до американския пазар, но през последните месеци го изгуби напълно и й бе отказан достъп до поръчки за 5G мрежи в Австралия, Нова Зеландия и британския държавен телеком BT. В Канада по искане на САЩ с подозрение за нарушаване на санкциите с Иран чрез регистрирана в Хонконг фирма бе задържана Мън Ванчжоу, финансовият директор на Huawei и дъщеря на основателя Жън Джънфей. Впоследствие тя беше освободена под гаранция в очакване на решение на искането на американските власти за екстрадирането й. В западни медии има обвинения, че Huawei е свързана с правителството и спецслужбите на Китай, както и че тя носи риск през оборудването ѝ да се шпионира и контролира важна национална инфраструктура. Андрус Ансип, зам.-председател на Европейската комисия за цифровия единен пазар, заяви на 7 декември, че Европа би трябвало да се притеснява от китайските компании, защото ги задължавали да оставят в програмите си "вратички" за китайското разузнаване и създавали чипове, използвани, "за да откраднат тайните ни". (Но и Австралия обсъжда в момента закон с безпрецедентна за Запада принуда чуждестранни фирми да предоставят на полицията криптирани данни.)

Компанията отхвърля подобни внушения, иска конкретни факти и смята, че в основата на всичко това стоят търговска дискриминация и протекционизъм, прикрити зад формулата "защита на националната сигурност".

Част от държавите, предприели мерки срещу Huawei - САЩ, Австралия и Нова Зеландия, са членове на мрежата за обмяна на разузнавателна информация, известна като Five Eyes (в която влизат още Канада и Великобритания). Властите в Отава правят ревизия на отношенията с компанията, но в Лондон засега предпочитат да запазят добрите търговски отношения с Китай точно когато предстои Brexit, и с Huawei, с която фирмите на Острова работят от години.

В Банбъри, Оксфордшир, има обект, наречен Cell, в който служители на Huawei, отговарящи пред британската агенция за национална сигурност GCHQ, проверяват продуктите на компанията за проблеми със сигурността. Досега в програмите няма регистрирани места за скрит достъп, макар че в последния доклад на екипа се казва, че има известни недостатъци, заради които може да даде само "ограничени гаранции", че компанията на представлява заплаха, посочва Би Би Си. Германия е против изолирането на който и да било производител от планираното изграждане на 5G мобилни мрежи. Фрeнският министър на икономиката заяви миналия петък, че Huawei е добре дошла в страната и че ако има въпроси, засягащи националната сигурност или специални технологии, право на правителството е да наложи известни ограничения.

Вижте всички статии от проекта "Huawei: ценности и технологии" тук
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком" Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком"

Компанията взима при себе си отдел от 125 души, работещ в сектора на нано чиповете

20 окт 2019, 2249 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

18 окт 2019, 1844 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
На Шънджън скорост

Специален проект за Huawei

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10