С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 18 дек 2018, 13:48, 12975 прочитания

Вълкът, който стана лъв

Специален проект за Huawei

Петър Карабоев | Шънджън
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В малко езеро в покрайнините на китайския град Шънджън плават двойка черни лебеди.
Езерото е в централата на Huawei, а лебедите са едновременно предупреждение към служителите да са готови за изненади в икономиката и технологиите, но и символ на иновациите, на неподчинението на пазарни и организационни схеми, създадени от други.

За три десетилетия компанията израства от препродаване на чужди стоки до No1 в света производител на телеком оборудване и No2 на пазара на смартфони (по данни от третото тримесечие на International Data Corporation) с приходи над 92 млрд. долара за 2017 г. Повечето от пазарите й са зад граница. За миналата година по нейни данни са вложени над 13 млрд. долара в дейността на десетки хиляди R&D специалисти, работещи и върху наночипове, изкуствен интелект и облачни услуги.


Лебедите в Шънджън не са местни, те са доставени от чужбина по поръчка на Жън Джънфей - основателя на компанията, който за 31 години се превръща от мениджър в лидер, чертаещ визията за посоката на развитието и ценностите за реализирането й. Иначе казано, за мнозина от сегашния персонал от 180 000 души той е нещо като духовен водач.

Лебедите в Шънджън не са местни, те са доставени от чужбина по поръчка на Жън Джънфей - основателя на компанията

Лебедите в Шънджън не са местни, те са доставени от чужбина по поръчка на Жън Джънфей - основателя на компанията



"Успехът ни не се дължи на някакъв особен произход и определено нямаме някакви свръхестествени сили. Движещата сила на бързия ни растеж е философия, дълбоко вкоренена в съзнанието на служителите ни - фокусиране върху клиентите, отдаденост и постоянство", казва бившият офицер от армията. Тези принципи са подплатени със съвсем реални стимули - премии доста над стандартите в сектора, подаряване на дялове в Huawei и предимство в кариерата за борбени служители, които те ще изгубят, ако решат да напуснат.



Компанията прави плановете си за 10 години напред и затова възнаграждава лоялността, включително за да не отглежда в собствените си редици основатели на бъдещи фирми конкуренти.



Забързано търпение

Зад това се крият много труд, забързано към успеха търпение и здравословен консерватизъм. В Huawei ще ви кажат, че не вярват, че се успява с късмет, защото в бизнеса той може да се окаже златна чаша, пълна с отровно вино. Първо, късметът е като монета – тя не може винаги да пада на една и съща страна. И второ, твърде често случайният шанс, изскочил на пазара, може да те направи късоглед, ленив и склонен към спекулации.
В компанията бързо осъзнават, че не могат да контролират пазара, но могат да контролират собствените си продукти.

През 2002 г. в китайското списание CEOCIO е публикувана статията "Еволюцията от вълци към лъвове", за която и днес се смята, че доста точно описва първите две десетилетия в развитието на местния ICT сектор, включително къде е разположена в него Huawei.
В нея телеком секторът след отварянето на Китай към света през 1979 г. е разделен на три категории компании.

Първата са лъвовете - западни гиганти, съществуващи от десетилетия, със самочувствие за превъзходство и значително предимство в технологии, продукти, мениджмънт и достъп до капитал. Втората са леопардите - смесените дружества на китайци с чужденци. Третата - и Huawei е сред тях - са вълците, т.е. локални фирми, започнали преди почти 40 години без авангардни технологии, със спорно за онези времена качество на продуктите, а често и без никакви собствени продукти. Но те компенсират с изключителна агресивност, оцеляват по пътя на естествения отбор и атакуват лъвовете от периферията на територията, докато печалбите им се стопят.

Инфографика

Бизнесът на Huawei по региони

Увеличаване



Властите в Пекин внимателно следят кой успява в специалните икономически зони и му помагат, когато се наложи. Повечето израснали до гиганти китайски компании са част от държавни институции, докато Huawei твърди, че е най-близко до това, което бихме нарекли частна фирма. И там са получавали подкрепа – например чрез китайското законодателство, даващо регулаторни предимства на китайските компании пред чуждестранните - но смятат, че е значително по-малка и вероятно поради това са станали по-борбена компания.

През 1997 г. Жън Джънфей за пръв път говори за концепцията за вълците (има се предвид преди всичко усетът за откриване на възможности и преодоляване на препятствия) и настоява компанията да създаде структури и среда, създаващи и поддържащи у мениджърите си остър нюх, решителност и умение при необходимост да работят в "глутници" за разширяване на пазарния дял. Подобна бизнес агресивност се балансира от специалистите по производство и продажби в централата, където внимават "вълците" да не навлизат в рисковата територия на "черните лебеди".
В компанията бързо осъзнават, че не могат да контролират пазара, но могат да контролират собствените си продукти.

През 1991 г. имат близо 600 разработчи ци на своя версия на телефонна мрежа, а през 1994 г. изкарват първия собствен продукт - телефонния превключвател C&C08. Качеството не е високо и подмяната се налага често, но фирмата предлага много добър сервиз във времена, когато самата концепция за обслужване все още е доста рядко срещана в Китай. Десетилетие и половина по-късно на заседание на ръководството ясно е заявено, че срещу западните конкуренти може да се успее не с атрактивни цени, а с качествени доставки, услуги и продукти и с налагането на разпознаваем бранд.

Инфографика

Huawei в числа

Увеличаване



Клиентът в центъра

През 1997 г. започва да се оформя идеята за поставянето на клиента в центъра на цялото внимание, организационна структура и ценности на Huawei. Пет години по-късно вече ясно е заявено: "Клиентите са сърцето и душата на Huawei, докато ги имаме, компанията ще оцелява, независимо кой я ръководи." Ще отнеме още 8 години - до 2010 г., когато официално сред основните ценности на компанията като "отдаденост" и "постоянство" е включена и "клиентът е в центъра".
В компанията не претендират да са измислили нещо непознато в света на бизнеса. Но Huawei винаги е изтъквала любопитството и желанието си да се учи от постиженията на другите във всички сфери.

Анализатори на развитието й като Циън Цао казват, че тя се стреми да взима най-доброто от Запада и Китай, но днес вече не е нито западна, нито китайска компания. Ръководството й вече е осъзнало, че като глобална структура Huawei трябва не само да разбира местните пазари, но и да се интегрира и в обществата, където има дейност.

Huawei е станала лъв, който внимава да не задуши вълка в себе си.
Кой се страхува от Huawei

Поне от 2012 г. компанията има проблем с достъпа до американския пазар, но през последните месеци го изгуби напълно и й бе отказан достъп до поръчки за 5G мрежи в Австралия, Нова Зеландия и британския държавен телеком BT. В Канада по искане на САЩ с подозрение за нарушаване на санкциите с Иран чрез регистрирана в Хонконг фирма бе задържана Мън Ванчжоу, финансовият директор на Huawei и дъщеря на основателя Жън Джънфей. Впоследствие тя беше освободена под гаранция в очакване на решение на искането на американските власти за екстрадирането й. В западни медии има обвинения, че Huawei е свързана с правителството и спецслужбите на Китай, както и че тя носи риск през оборудването ѝ да се шпионира и контролира важна национална инфраструктура. Андрус Ансип, зам.-председател на Европейската комисия за цифровия единен пазар, заяви на 7 декември, че Европа би трябвало да се притеснява от китайските компании, защото ги задължавали да оставят в програмите си "вратички" за китайското разузнаване и създавали чипове, използвани, "за да откраднат тайните ни". (Но и Австралия обсъжда в момента закон с безпрецедентна за Запада принуда чуждестранни фирми да предоставят на полицията криптирани данни.)

Компанията отхвърля подобни внушения, иска конкретни факти и смята, че в основата на всичко това стоят търговска дискриминация и протекционизъм, прикрити зад формулата "защита на националната сигурност".

Част от държавите, предприели мерки срещу Huawei - САЩ, Австралия и Нова Зеландия, са членове на мрежата за обмяна на разузнавателна информация, известна като Five Eyes (в която влизат още Канада и Великобритания). Властите в Отава правят ревизия на отношенията с компанията, но в Лондон засега предпочитат да запазят добрите търговски отношения с Китай точно когато предстои Brexit, и с Huawei, с която фирмите на Острова работят от години.

В Банбъри, Оксфордшир, има обект, наречен Cell, в който служители на Huawei, отговарящи пред британската агенция за национална сигурност GCHQ, проверяват продуктите на компанията за проблеми със сигурността. Досега в програмите няма регистрирани места за скрит достъп, макар че в последния доклад на екипа се казва, че има известни недостатъци, заради които може да даде само "ограничени гаранции", че компанията на представлява заплаха, посочва Би Би Си. Германия е против изолирането на който и да било производител от планираното изграждане на 5G мобилни мрежи. Фрeнският министър на икономиката заяви миналия петък, че Huawei е добре дошла в страната и че ако има въпроси, засягащи националната сигурност или специални технологии, право на правителството е да наложи известни ограничения.

Вижте всички статии от проекта "Huawei: ценности и технологии" тук
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новият суперкомпютър на България ще струва 18 млн. евро 2 Новият суперкомпютър на България ще струва 18 млн. евро

София ще бъде една от осемте дестинации за суперкомпютърни центрове в Европейския съюз

17 юни 2019, 4464 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

14 юни 2019, 2102 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: ИКТ »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
На Шънджън скорост

Специален проект за Huawei

Зелената вълна в Германия

Партията на Зелените натрупа точки на европейските избори, а въпросът сега е дали може да задържи преднината си и на парламентарни избори

Поизтънелите възглавници на банките

Показателите за капиталова адекватност се понижават заради ръста в кредитирането, раздаваните дивиденти и нови регулации

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

Power to the Robots

Албена Баева, артист и куратор на първата изложба в България на произведения, създадени в колаборация с изкуствен интелект