С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 апр 2019, 12:26, 7826 прочитания

Как да победим системата

Съветите на "Капитал" как потребителите сами да влияят на алгоритмите в интернет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

В балона на алгоритмите

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

Как Facebook ни управлява

Алгоритмите в интернет отговарят за това какво виждат и дори говорят милиарди души в целия свят

Няма начин алгоритмите в интернет да бъдат напълно заобиколени. Това важи с пълна сила за места като YouTube, където всички препоръчани видеа отстрани и в началната страница са базирани на неща, които сме гледали преди. Facebook все пак дава възможност на потребителите съзнателно да влияят сами на алгоритъма чрез изпращането на позитивни и негативни сигнали. Те всъщност са всичко, което всеки от нас кликва в самия сайт и дори извън него, и съответно не всичко може да бъде контролирано, без присъствието в социалната мрежа да се превърне в параноично преживяване.

"Капитал" събра няколко практични съвета, които да помогнат на потребителите да се ориентират как сами да влияят на това какво виждат в социалната мрежа – и да намалят вредното отражение на филтрирането и подредбата на публикации.
Позитивните сигнали

Може би не е здравословно да знаем, че всичко, което правим в социалната мрежа, се отразява на това какво виждаме. Алгоритъмът на Facebook работи с позитивни и негативни сигнали. Позитивните са тези, които показват, че потребителят иска повече подобно съдържание – харесвания, реакции, коментари и споделяния. Така, дори да сподели нещо, което не харесва, само за да се възмути, алгоритъмът няма да го приеме задължително по този начин. Колкото повече човек харесва публикации на друг, страница или група, толкова повече точки ще трупат те пред алгоритъма и ще се появяват нагоре при подредбата. Най-очевидното решение на този проблем е да не се подрежда потокът от публикации на база "Водещи истории", а "Най-нови", но Facebook автоматично връща към водещите новини при презареждане на страницата. В това меню се намира и редактирането на предпочитанията, където всеки може ръчно да избере историите от кои хора или страници да бъдат винаги най-отгоре в потока.
Негативните сигнали

Най-честият негативен сигнал е човек просто да прескочи дадена публикация. Но има и други начини, по които да се филтрира съдържанието, което не харесвате, и да покажете на алгоритъма, че искате по-малко от него или човека, който го е публикувал в потока си. От падащото меню над всяка публикация може да се скрие конкретната публикация, да се спре следването на потребителя, който я е публикувал (без той да разбере за това или да спрат да бъдат приятели в мрежата), или да се докладва за нарушение на правилата на Facebook, фалшива новина или съдържание, което по друга причина считате за неуместно. Може и просто да се поинтересува какви са критериите, по които системата е решила да покаже точно този пост в потока от информация за разлика от хиляди други, които са били филтрирани. Същите правила важат за публикации от страници, групи или дори цели събития, които в момента са сред приоритетите на алгоритъма.
Внимавайте какво правите извън Facebook

Едно от полетата, в които Facebook получава критики от всички възможни страни, е следенето на потребители извън социалната мрежа. Нещо повече - компанията може да следи дори хора, които нямат акаунт в платформата, за да събират информация за тях, и когато се регистрират, да могат автоматично да насочват реклами към тях. Най-лесно потребителят може да разбере дали един сайт има връзка с Facebook според това дали в него има бутони за харесване, споделяне или влизане в системата чрез Facebook акаунт (такива възможности има и на сайта на "Капитал"). Следенето през външни сайтове може да бъде ограничено чрез добавки към интернет браузъра като uBlock Origin и PrivacyBadger, но дори и с тях пълно лекарство за масовото следене в интернет не съществува.
Вечната борба с рекламите

За последното тримесечие на 2018 г. приходите от реклама отговарят за общо 98.2% от целия оборот на Facebook. Именно свръхточната машина за насочване на реклами се крие зад бизнес успеха на компанията. Лошата новина е, че това точно насочване се дължи преди всичко на личните данни, които платформата събира от потребителите си. След последните години на масови критики срещу компанията тя направи процеса далеч по-прозрачен. Освен че всеки може да види защо е попаднал в целевата група на всяка реклама в потока, може от настройките за промотирани съобщения на профила си да изключи онези, базирани на данни от външни сайтове или партньори на компанията, както и да се информира как точно става насочването на реклами в сайта. Това ще намали броя им и насочените към съответния човек реклами няма да бъдат базирани на интересите, а на възрастта и местоположението му.
С какво ни свързва Facebook

Отново в настройките за реклами във Facebook платформата дава възможност да погледнем зад завесата какво точно вижда компанията у вас – списък с интереси, хобита, брандове, медийни компании и хора, които се използват за насочване на реклами към нас. Това не е списък на страниците, които сме харесали, а общо резюме на всичко, което алгоритъмът на Facebook свързва с нашия профил, включително и такива, които вероятно не харесваме, но са ни накарали да реагираме или да коментираме дадена публикация. Съответно тези интереси могат да бъдат премахнати, за да не се получава насочена реклама, базирана на тях.




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

5 сеп 2019, 3106 прочитания

България в новата индустриална вълна 1 България в новата индустриална вълна

Дигиталната трансформация на производството и развитието на автомобилния сектор ще са основните теми на конференцията Industry 4.0

3 сеп 2019, 5384 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг