С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 апр 2019, 12:26, 8141 прочитания

Как да победим системата

Съветите на "Капитал" как потребителите сами да влияят на алгоритмите в интернет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

В балона на алгоритмите

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

Как Facebook ни управлява

Алгоритмите в интернет отговарят за това какво виждат и дори говорят милиарди души в целия свят

Няма начин алгоритмите в интернет да бъдат напълно заобиколени. Това важи с пълна сила за места като YouTube, където всички препоръчани видеа отстрани и в началната страница са базирани на неща, които сме гледали преди. Facebook все пак дава възможност на потребителите съзнателно да влияят сами на алгоритъма чрез изпращането на позитивни и негативни сигнали. Те всъщност са всичко, което всеки от нас кликва в самия сайт и дори извън него, и съответно не всичко може да бъде контролирано, без присъствието в социалната мрежа да се превърне в параноично преживяване.

"Капитал" събра няколко практични съвета, които да помогнат на потребителите да се ориентират как сами да влияят на това какво виждат в социалната мрежа – и да намалят вредното отражение на филтрирането и подредбата на публикации.
Позитивните сигнали

Може би не е здравословно да знаем, че всичко, което правим в социалната мрежа, се отразява на това какво виждаме. Алгоритъмът на Facebook работи с позитивни и негативни сигнали. Позитивните са тези, които показват, че потребителят иска повече подобно съдържание – харесвания, реакции, коментари и споделяния. Така, дори да сподели нещо, което не харесва, само за да се възмути, алгоритъмът няма да го приеме задължително по този начин. Колкото повече човек харесва публикации на друг, страница или група, толкова повече точки ще трупат те пред алгоритъма и ще се появяват нагоре при подредбата. Най-очевидното решение на този проблем е да не се подрежда потокът от публикации на база "Водещи истории", а "Най-нови", но Facebook автоматично връща към водещите новини при презареждане на страницата. В това меню се намира и редактирането на предпочитанията, където всеки може ръчно да избере историите от кои хора или страници да бъдат винаги най-отгоре в потока.
Негативните сигнали

Най-честият негативен сигнал е човек просто да прескочи дадена публикация. Но има и други начини, по които да се филтрира съдържанието, което не харесвате, и да покажете на алгоритъма, че искате по-малко от него или човека, който го е публикувал в потока си. От падащото меню над всяка публикация може да се скрие конкретната публикация, да се спре следването на потребителя, който я е публикувал (без той да разбере за това или да спрат да бъдат приятели в мрежата), или да се докладва за нарушение на правилата на Facebook, фалшива новина или съдържание, което по друга причина считате за неуместно. Може и просто да се поинтересува какви са критериите, по които системата е решила да покаже точно този пост в потока от информация за разлика от хиляди други, които са били филтрирани. Същите правила важат за публикации от страници, групи или дори цели събития, които в момента са сред приоритетите на алгоритъма.
Внимавайте какво правите извън Facebook

Едно от полетата, в които Facebook получава критики от всички възможни страни, е следенето на потребители извън социалната мрежа. Нещо повече - компанията може да следи дори хора, които нямат акаунт в платформата, за да събират информация за тях, и когато се регистрират, да могат автоматично да насочват реклами към тях. Най-лесно потребителят може да разбере дали един сайт има връзка с Facebook според това дали в него има бутони за харесване, споделяне или влизане в системата чрез Facebook акаунт (такива възможности има и на сайта на "Капитал"). Следенето през външни сайтове може да бъде ограничено чрез добавки към интернет браузъра като uBlock Origin и PrivacyBadger, но дори и с тях пълно лекарство за масовото следене в интернет не съществува.
Вечната борба с рекламите

За последното тримесечие на 2018 г. приходите от реклама отговарят за общо 98.2% от целия оборот на Facebook. Именно свръхточната машина за насочване на реклами се крие зад бизнес успеха на компанията. Лошата новина е, че това точно насочване се дължи преди всичко на личните данни, които платформата събира от потребителите си. След последните години на масови критики срещу компанията тя направи процеса далеч по-прозрачен. Освен че всеки може да види защо е попаднал в целевата група на всяка реклама в потока, може от настройките за промотирани съобщения на профила си да изключи онези, базирани на данни от външни сайтове или партньори на компанията, както и да се информира как точно става насочването на реклами в сайта. Това ще намали броя им и насочените към съответния човек реклами няма да бъдат базирани на интересите, а на възрастта и местоположението му.
С какво ни свързва Facebook

Отново в настройките за реклами във Facebook платформата дава възможност да погледнем зад завесата какво точно вижда компанията у вас – списък с интереси, хобита, брандове, медийни компании и хора, които се използват за насочване на реклами към нас. Това не е списък на страниците, които сме харесали, а общо резюме на всичко, което алгоритъмът на Facebook свързва с нашия профил, включително и такива, които вероятно не харесваме, но са ни накарали да реагираме или да коментираме дадена публикация. Съответно тези интереси могат да бъдат премахнати, за да не се получава насочена реклама, базирана на тях.




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

SpaceX ще изстреля в орбита и космически туристи SpaceX ще изстреля в орбита и космически туристи

Частните мисии с пилотираната капсула Crew Dragon трябва да започнат още в края на 2021 г.

19 фев 2020, 1097 прочитания

FinTech Summit 2020: България привлича много малко от глобалните инвестиции във финтех FinTech Summit 2020: България привлича много малко от глобалните инвестиции във финтех

Димитър Цвятков, партньор в CMS, за правната среда в България и трендовете във финтех сектора

19 фев 2020, 358 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10