С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 19 апр 2019, 12:26, 4849 прочитания

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

В балона на алгоритмите

Как Facebook ни управлява

Алгоритмите в интернет отговарят за това какво виждат и дори говорят милиарди души в целия свят

Как да победим системата

Съветите на "Капитал" как потребителите сами да влияят на алгоритмите в интернет

Алън Мертнер е директор рекламно инженерство в офиса на Facebook в Лондон. Той заема тази позиция от 2017 г. Преди това е работил в технологичната организация King, където е бил част от екипите, които разработват игри като Candy Crush Saga. Мертнер е от Дания, но се мести във Великобритания през 1995 г., за да стане част от стартъп екосистемата на страната като софтуерен инженер. Работил е в четири стартъпа, които впоследствие са погълнати от американски технологични гиганти. В офиса на Facebook в Лондон той управлява екипи, които се занимават с алгоритъма за разпространение и показване на реклами. "Капитал" се срещна с Мертнер по време на Facebook Engineering Fair в Лондон през март.

Нека започнем с един цитат на Марк Зукърбърг от миналата година: "Единственото, което хората мразят повече от рекламите, са зле насочените реклами." Как Facebook насочва реклами днес?


- Това е сложен въпрос. Когато хората скролват надолу по своя Facebook, има алгоритъм, който решава какво да им покаже в следващия момент. Алгоритъмът на потока с новини разглежда всичкото съдържание, което може да бъде заредено – около 3000 истории, които всеки може да види в един ден. В повечето случаи обаче те виждат едва няколкостотин от тях. Това, което алгоритъмът прави, е, че намира съдържанието, което е най-вероятно да ви бъде интересно. Вътре в това съдържание има система, която от време на време казва "сега трябва да се появи реклама". Има и отделна система, която избира кои точно реклами да ви покаже от огромния брой възможности. Начинът, по който този алгоритъм работи, се формира от три големи фактора: колко пари е готов рекламодателят да плати, каква е вероятността вие да откликнете на рекламата – защото ако никога преди не сте отваряли реклама, това означава, че за системата има по-малка вероятност вие да отворите и конкретно тази. Последният фактор е колко важна и релевантна е тази реклама за вас – дали е във вашите интереси, какво нашите системи смятат, че е вероятно да искате да видите. Всички тези фактори отиват в аукциона за реклами, който решава кои точно реклами да ви покаже.

Ако отварям повече реклами, ще виждам ли повече реклами?

- Не. Броят на рекламите, които виждате, е сравнително константна величина.



Има ли значение за рекламите какво харесвам или как реагирам на други неща – с любов, смях, гняв?

- Да. Системата на рекламите, за да успее да направи това, което казах по-горе, взима не само интересите ви, но и всякакви сигнали – ако харесвате The Economist, то е по-вероятно да харесвате друго издание с подобно съдържание. Алгоритмите взимат и негативни сигнали – ако сте реагирали с гняв на някоя публикация или реклама, тогава е по-малко вероятно да видите подобни реклами, защото вече сте казали на системата ни, че не сте заинтересовани.

Аз съм един от онези хора, които не харесват почти нищо споделено във Facebook. Как работи системата за хора като мен, които не оставят тези положителни или негативни сигнали?

- Ако нямаме достатъчно информация за това какво искате или не искате да виждате, по-вероятно е да виждате ненасочени реклами. Отново ще виждате същия брой реклами, но те няма да бъдат направени специално по вашия вкус. Рекламодателят може да избира и други критерии като местоположение, възраст или пол. По този начин те могат да насочват реклами и без нашата система да знае какво точно искате да виждате.

Постоянно ли се променя алгоритъмът?

- Алгоритъмът се променя постоянно, да. Целта е да стане по-добър. Това, което искаме, е рекламодателите да намират хора, които се интересуват от техните продукти и услуги, както и хората да намират услуги и продукти, от които имат нужда. Така и двете страни имат ползи. Опитваме се да ставаме все по-добри и все още не сме на исканото от нас ниво, но системата постоянно еволюира.

Преди две години Марк Зукърбърг каза, че Facebook е близо до максималния брой реклами, които може компанията да пуска в новинарския поток на хората, преди да стане прекалено дразнещо. Достигна ли компанията този таван?

- Броят на рекламите не се е повишавал оттогава или поне аз не знам. Броят на рекламите е сравнително постоянен – може да е малко по-малко за някои потребители, но общото средно ниво се е запазило. Защото, когато помислим в дълбочина, ние не искаме хората да имат негативно изживяване във Facebook, не искаме хората да свързват социалната мрежа с раздразнение. Искаме те да откриват неща – новини, истории на семейство и приятели или – отново – услуги и продукти, от които се интересуват, но да имат позитивно изживяване.

Как се промениха нещата около политическите реклами през последните две години?

- Работихме много в това направление. Политическите реклами не са основната ми сфера на работа, но знам достатъчно за инициативи като тази за политическа прозрачност. Има отделни екипи, които работят конкретно в политическата рекламодателска сфера. В момента, ако искаш да рекламираш с политическа насока, трябва да декларираш, че си политическа организация. Рекламите са по-прозрачни – потребителите вече могат да виждат кой точно стои зад конкретна реклама, какъв е бюджетът на рекламата, към кого точно е насочена.

Като ръководно лице в рекламния отдел на Facebook усещате ли напрежение или натиск след гостуванията на Марк Зукърбърг и Шерил Сандбърг в американския Конгрес?

- Винаги се опитваме да вземем правилното решение. Опитваме се хората да имат позитивно преживяване, да не са залъгвани, да могат да създадат връзки в обществото, да могат да се запознават с хора с подобни интереси и виждания. След като някои от тези неща вече се случиха, сега въпросът е как можем да подобрим този процес. Инициативата ни за прозрачност на политическите реклами е само един пример за нещо, което сме направили. Голямата част от напрежението върху нас не е външно, а вътрешно – как можем да бъдем по-добри. Без значение дали става дума за политическите реклами или борбата с фалшиви новини, ние искаме да се справяме по-добре.

Къде е балансът между това Facebook да се опитва да свърже всички, да дава възможност на потребителите да пускат свои собствени реклами - "Движи се бързо и чупи неща" - и отговорността за всичко, което произлиза от това?

- Опитваме се да постигнем баланс, когато вкараме нова услуга в платформата. Въпросът вътре в екипа на Facebook не е само как даден инструмент може да помогне на хората или рекламодателите, но и как може да бъде използван за лоши цели – съответно се опитваме да минимализираме възможните щети. Трудното е да комбинираш позитивна нагласа с реалистична нагласа. Не искаме да попадаме в ситуация, в която системата ни да бъде използвана по лош начин.

Интервюто взе Йоан Запрянов

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нагоре по веригата Нагоре по веригата

Блокчейн технологията напуска нишовата среда на криптовалутите, а големите световни компании масово инвестират в нея

18 май 2019, 1473 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Чат навсякъде; Застраховка срещу климата; Намери ми колеж

10 май 2019, 2520 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: ИКТ »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Как да победим системата

Съветите на "Капитал" как потребителите сами да влияят на алгоритмите в интернет

Къде удря търговската война между САЩ и Китай

Митата между Вашингтон и Пекин няма да доведат до големи директни икономически загуби, но увеличават световната несигурност

В режим на готовност

Очакването за следваща криза внася доза предпазливост в инвестиционните стратегии

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София

Кино: "Щастливия Лазаро"

С фантазия и щедро сърце срещу неправдите в света