5G ли ще управлява колите на бъдещето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

5G ли ще управлява колите на бъдещето

5G ли ще управлява колите на бъдещето

Самоуправляващите се автомобили са изправени пред важен избор за информационната инфраструктура, която ще използват

Специален проект е съдържание, спонсорирано от рекламодател на "Капитал".
2209 прочитания

Амбициите в сферата на автономните коли водят до сформирането на два конкурентни лагера.

Когато през май тази година за първи път се качих в автономен автомобил, все още не беше ясно на коя комуникационна среда ще заложи Европа като стандарт за превозните средства на бъдещето. Днес също е малко рано за окончателни заключения, но като че ли посоката на развитието се вижда - през юли 21 държави - членки на Европейския съюз, гласуваха против предложението на Европейската комисия (ЕК) за стандартизиране на Wi-Fi като водеща свързваща технология. Това широко отвори вратите пред 5G, която все още очакваме да бъде напълно разгърната, но категорично се възприема като комуникационен стандарт, който трябва да бъде използван и от самоуправляващите се коли без шофьори "от плът и кръв". Междувременно българската Комисия за регулиране на съобщенията предостави честотен ресурс на българските телекомуникационни оператори, за да започнат тестовете на технологиите от пето поколение.

Автономните превозни средства вече трайно попадат в плановете на почти всички големи играчи в индустрията. До няколко години те най-вероятно ще започнат да изместват не само личните ни автомобили, но дори още преди това - тези в градския транспорт, куриерските услуги и т.н. Тези коли няма да разчитат на човешкия фактор за управлението им, а ще могат самостоятелно да комуникират както помежду си, така и със смарт инфраструктурата наоколо. Те ще разпознават пътните знаци и светофарите, ще "виждат" и заобикалят препятствия и дори ще могат да "надничат" зад ъгъла.

Амбициите в сферата на автономните коли водят до сформирането на два основни конкурентни лагера - единият, лобиращ за използване на вече наложената и добре позната технология Wi-Fi, а другият - за приемане на 5G като стандарт.

И докато в Европа и САЩ все още има колебания по темата, в Китай този въпрос вече не стои. Страната е предпочела 5G NR базираната C-V2X (Cellular vehicle-to-everything) технология, която ще може да свързва автомобилите не само помежду им, но и с много други устройства. И въпреки че Wi-Fi е добре познат и утвърден стандарт, 5G е предпочитана при самоуправляващите се коли най-вече заради по-широкото покритие, големия капацитет и ниското закъснение на сигнала от 1 милисекунда или по-малко. Последното всъщност може да се окаже ключово предимство в среда, в която машините трябва да реагират мигновено на случващото се около тях, за да избегнат инциденти с потенциално фатални последствия.

5G мрежите ще позволят на автономните коли да получават и много допълнителна информация, която ще бъде в помощ при избиране на оптимален маршрут. Това включва също прогноза за времето, оценката на състоянието на пътната настилка или например информация за инциденти и необичайно тежък трафик. Тази информация ще се предава в реално време, без никакво закъснение и успоредно с всички останали данни, които колата ще получава и изпраща, докато се движи.

Битката за налагането на стандарт за автономните коли в Европа поставя от едната страна компании като Volkswagen, Renault, General Motors и Toyota, които подкрепят Wi-Fi. Сред поддръжниците на 5G са BMW, Daimler, Ford, PSA Group, както и редица технологични гиганти и големи телеком групи, които инвестират усилено в 5G и са силно заинтересовани от бъдещето на автомобилната индустрия. Това са Huawei, Intel, Qualcomm, Samsung, Deutsche Telekom и други. Затова и при отхвърлянето на предложението за налагане на Wi-Fi като стандарт от болшинството страни - членки на ЕС, беше приветствано от Eвропейската асоциация на телекомуникационните оператори (ЕТНО).

Интересното е, че срещу Wi-Fi гласуваха също Германия и Франция, въпреки че двете страни са приютили на своя земя някои от големите автомобилни компании, поддържащи тази технология.

Въпреки все още висящото решение тестовете с автономни коли продължават с пълна сила в различни точки по света, включително в Европа. Проектът Paris-Saclay Autonomous Lab например обединява няколко компании в разработката на автономни електрически превозни средства, опериращи в ограничена зона. Инициативата включва модификация на Renault ZOE във вид на такси по поръчка чрез приложение, както и маршрутки за споделено придвижване в ограничена зона (Transdev-Lohr i-Cristal), допълващи нощния градски транспорт.

Амбициите в сферата на автономните коли водят до сформирането на два конкурентни лагера.

Когато през май тази година за първи път се качих в автономен автомобил, все още не беше ясно на коя комуникационна среда ще заложи Европа като стандарт за превозните средства на бъдещето. Днес също е малко рано за окончателни заключения, но като че ли посоката на развитието се вижда - през юли 21 държави - членки на Европейския съюз, гласуваха против предложението на Европейската комисия (ЕК) за стандартизиране на Wi-Fi като водеща свързваща технология. Това широко отвори вратите пред 5G, която все още очакваме да бъде напълно разгърната, но категорично се възприема като комуникационен стандарт, който трябва да бъде използван и от самоуправляващите се коли без шофьори "от плът и кръв". Междувременно българската Комисия за регулиране на съобщенията предостави честотен ресурс на българските телекомуникационни оператори, за да започнат тестовете на технологиите от пето поколение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Къде са чиповете

Къде са чиповете

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK