С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 юни 2019, 12:42, 6713 прочитания

Йост Уеркърк: Изкуственият интелект вече е тук

Съоснователят на Hopper и лектор на DigitalK 2019 пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

На ръба на утрешния ден

Елина Желева: Дизайн мисленето позволява на екипите в компаниите да се представят по-добре

Управляващият партньор и директор на launchlabs Sofia пред "Капитал"

Джеф Хофман: Свързаният свят е по-добър свят

Серийният предприемач и лектор на DigitalK 2019 пред "Капитал"

Мая Вуйнович: Технологиите не решават сами проблеми, нужни са хора

Основателят и изпълнителен директор на OGroup и лектор на DigitalK 2019 пред "Капитал"

Зад Йост Уеркърк на сцената на DigitalK проблясва огромна таблица с мигащи точки. Някои от тях са светлочервени, други – тъмнозелени, а останалите - във всички нюанси помежду им. Показват как се променят цените на билетите на самолети в зависимост от това кога хората ги купуват, колко далеч е полетът, закъде ще летят и други фактори. С това се занимава Hopper, компанията, на която Уеркърк е съосновател - използва милиарди парченца информация и чрез изкуствен интелект насочва клиентите си кога е най-добрият момент да си купят самолетни билети. Фирмата вече е оценена на 800 млн. долара, а приходите й през тази година трябва да надхвърлят 1 млрд. долара.

Уеркърк се занимава с изкуствен интелект (AI), но както сам казва, не се занимава с роботи с човешко лице, а с конкретни решения, които технологията може да предложи. В неговия случай той внедрява нови решения в изоставащата в това отношение индустрия на пътуванията.



Hopper и Уеркърк са перфектен пример за AI не в бъдещето, а в настоящето. При това по начин, по който хората дори не разбират, че услугите са свързани с изкуствен интелект. Зад наглед простото купуване на самолетни билети стои система, която пресмята милиарди уравнения във всеки момент.


Кога създадохте Hopper?

- Hopper започна да съществува през 2011 г., но самото приложение се появи на пазара през 2015 г.



От сцената показахте как работят някои от моделите на изкуствения интелект в Hopper. Колко време отнема да се създаде един такъв модел?

- Отнема много време, за да достигнат до тази форма. Можеш бързо да измислиш някаква хипотеза за нещо, което ти е интересно, но отнема много време тези идеи да се превърнат в нещо по-сложно, което работи в по-голям мащаб. Можем да експериментираме много, но веднъж, когато откриеш идея, която, изглежда, работи и можеш да я накараш да работи в мащаб, отнема много време, защото са ти нужни милиарди точки на информация.

Как решихте да създадете подобен бизнес модел, базиран на AI?

- Решихме го преди много време и с много воля. Аз и другият съосновател, Фред (Фредерик Лалонд - бел. ред.), започнахме да работим заедно преди 12 години, много преди Hopper да съществува. Тогава работехме в компанията за пътувания Expedia. И едно от нещата, които осъзнахме, е, че една голяма компания, която има работещ, успешен бизнес модел, трудно може да поема рискове и да опитва нещо напълно различно. След това започнахме да забелязваме как около нас се обработват все повече големи масиви данни. Тогава Google публикуваха и няколко материала за това как самите те правят това – как анализират целия интернет трафик, за да ви дадат бързи резултати от търсене и същевременно тези резултати да са точни. Така че те публикуваха две свои проучвания – за разпределение на информацията и за обработката на информация. И ние си мислехме – няма ли да е интересно да направим нещо такова, но с информация за полети и пътувания? Защото никой друг в компанията не правеше подобни проекти. В Expedia се занимавахме с транзакции, а и бяхме голяма компания. Ние се интересувахме как да правим такива модели, което нямаше как да се случи вътре в Expedia, затова решихме да направим нещо изцяло наше. Не сме мислили как точно то ще се превърне в бизнес. Мислехме само, че някой трябва да свърши това, защото вярваме, че ще създаде стойност за всички, които пътуват. Чак след това започнахме да мислим как ще се превърне в бизнес.

От гледната точка на човек вътре в технологията смятате ли, че AI е все още предимно в бъдещето, или става все повече част от настоящето?

- Изкуственият интелект не е нещо конкретно, а много широк спектър от неща. Ако ме бяхте попитали преди 20 години какво е AI, вероятно щях да опиша хуманоиден робот, който може да говори, или пък като нещо, излязло от "2001: Космическа одисея". Оттогава насам смятам, че терминът AI има много повече значения. Превърна се в специализирана област. Така че там, където AI успява най-много, не е в най-общия смисъл на "интелект", както хората имат широк интелект, който покрива много концепции, идеи, процеси и информация. Там, където AI е успешен, е в конкретни области като играта на шах или Го, където изкуственият интелект вече ни е надминал. Но изкуственият интелект, който ви побеждава на Го, не може да проведе разговор с вас за каквото и да било извън играта. Точно в тази посока смятам, че трябва да се фокусираме - как да използваме тези технологии, за да решават много конкретни проблеми. И в този смисъл на думата, изкуственият интелект е вече в настоящето. Защото компютрите вече са толкова бързи, могат да съхраняват толкова много информация, че е напълно възможно дори за най-малките компании да създават неща, които раждат по-добри решения от хората.

Този образ на робота с човешко лице все пак е останал дълбоко в съзнанието ни

- Да, и може би някой ден наистина ще се появи нещо подобно. Има хора, които работят върху такива неща. За да стане факт нещо подобно обаче, ще е нужно да съединиш много специализирани области на изкуствения интелект. Със сигурност има много разработки в AI, които се фокусират върху това системата да придобие повече и повече знания вътре в себе си. Последният пример за подобна технология беше един алгоритъм, който се учеше от това, което вижда, а не от изчисления на всички възможности. Така че все още е възможно, да, и можем да си представим, че през следващите 50 до 100 години, ако технологията продължи да се развива с това темпо, ще стигнем до място, където компютърът ще се учи и ще може да има много области на интелект както човека. Хора като Масайоши Сон (изпълнителният директор на японската SoftBank - бел.ред.) мислят така. Той го нарича сингулярност - точката, след която не само машините ще са по-добри от нас в най-общия смисъл на думата, но и ще продължат да се развиват с по-бързи темпове.

В друго интервю пред "Капитал" сте казвали, че няма технология, която да е по правило добра или лоша, и това зависи от нас. Вие сте изцяло в сферата на изкуствения интелект – как да поддържаме AI в "добрата част"?

- Смятам, че това ще бъде решено, така да се каже, от хората, които работят в индустрията. Всички програмисти, създатели на технологии ще носят отговорността за това. Не вярвам, че машините ще бъдат създавани с лоша цел. Не си представям момент, в който ще започнем да създаваме машини, чиято цел е да ни унищожат като хора. Но има възможност, в която машините просто няма да се интересуват от нас, защото не сме важни за тях материалистично. Не бихме били важни за тях по отношение на някаква по-висша цел по същия начин, по който ние не мислим за някои животински видове или бактерии, върху които стъпваме постоянно.

В сферата на изкуствения интелект сте далеч преди той да се превърне в голяма тенденция. По-трудно ли е сега, когато все повече хора са в тази сфера?

- Не, не е по-трудно. Напротив, по-лесно е, защото можем да се учим от това, което правят другите около нас. Има все повече хора, които работят, все повече хора учат подобни неща в университети, така че ние печелим от едно такова общество, една такава екосистема. Нашата индустрия, тази на пътуванията, продължаваме да сме на опашката и не се чувствам сякаш има голяма конкуренция спрямо нас.

Какви са плановете на Hopper за бъдещето?

- Плановете на Hopper са да продължи да експериментира и да търси нови възможности за изкуствения интелект и данните. Опитваме се да излезем извън прогнозирането само на цени на самолети, и искаме да навлезем в хотелиерската индустрия, както и в други продуктови линии. И, най-общо казано, се опитваме да сме по-добри в това, което вече правим, защото имаме много дълъг списък с неща, които смятаме, че не са достатъчно добри.

Интервюто взе Йоан Запрянов

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком" Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком"

Компанията взима при себе си отдел от 125 души, работещ в сектора на нано чиповете

20 окт 2019, 1717 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

18 окт 2019, 1554 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Мая Вуйнович: Технологиите не решават сами проблеми, нужни са хора

Основателят и изпълнителен директор на OGroup и лектор на DigitalK 2019 пред "Капитал"

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10