С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 7 юни 2019, 12:43, 6554 прочитания

Джеф Хофман: Свързаният свят е по-добър свят

Серийният предприемач и лектор на DigitalK 2019 пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

На ръба на утрешния ден

Йост Уеркърк: Изкуственият интелект вече е тук

Съоснователят на Hopper и лектор на DigitalK 2019 пред "Капитал"

Елина Желева: Дизайн мисленето позволява на екипите в компаниите да се представят по-добре

Управляващият партньор и директор на launchlabs Sofia пред "Капитал"

Мая Вуйнович: Технологиите не решават сами проблеми, нужни са хора

Основателят и изпълнителен директор на OGroup и лектор на DigitalK 2019 пред "Капитал"

Джеф Хофман е учебникарски пример за глобален, сериен предприемач. Сам определя себе си не като такъв, а като "разрешаващ проблеми". Неговата цел в настоящето и бъдещето е да помогне на повече хора да реализират идеите си.

Хофман е участвал в създаването на компании от ранга на Booking.com (Priceline.com), uBid.com, ColorJar и други. Освен всичко друго е и автор на книги, продуцент на филми, музика и сериали. Той помага на компании от общо над 150 страни из целия свят и е част от икономическите инициативи на Белия дом, Държавния департамент на САЩ и ООН, както и на различни други правителства по света.


Хофман бе сред водещите лектори на DigitalK 2019, където от сцената разказа свои истории от дългогодишната си кариера и водещите си принципи. Най-важният от тях е този на 10-те минути: Хофман отделя всеки ден по 10 минути, за да прочете нещо, което по негови думи няма нищо общо с професията му, за да излезе от собствения си балон и да търси решения по нетрадиционен начин.


Няма как да знаете това, защото сте за пръв път на DigitalK, но обичайно лекторите дават съвет на предприемачите да се фокусират върху работата и идеите си. Вие казвате обратното – излезте от балона си и не се взирайте толкова в себе си и работата. Защо?

- Да, това е така, но аз казвам - само за кратък период от деня ви. През останалото време трябва да сте фокусирани. Проблемът е, че хората се съсредоточават върху едно нещо през 100% от времето и спират да виждат всичко извън него. Фокусирайте се през 95% от времето, но си вземете тези 5%, за да избягате. Трябва да отделяш време да погледнеш какво правят другите и тогава, когато се върнеш към собствената си работа, да си кажеш "хей, това е добра идея, която може да реши проблема, в който се взирам. Толкова вътре съм в собствения си балон, че съм пропуснал, че друга индустрия вече е решила проблема ми."



Темата на тазгодишната конференция е "Аз съм миналото, аз съм настоящето, аз съм бъдещето". Как се промениха нещата за вас, откакто навлязохте в този тип бизнес и какво очаквате от бъдещето?

- Моят живот се върти около предприемачеството и едно от нещата, за които съм най-благодарен, е, че съм например тук, в България. Фантастична конференция, на която си говорим за стартъпи, технология, предприемачество. Всичко това вече е в центъра на дебатите. Моята работа е да решавам проблеми. Ако ме бяхте попитали каква е титлата ми, какво би пишело на визитката ми, ако имах такава, нямаше да кажа "предприемач", а "разрешаващ проблеми". Исках да намеря начин да направя нещата по-добри. Сега "предприемач" е истинска кариера. А някога хората ме питаха с какво се занимавам, и аз отговарях "предприемач", а те веднага реагираха "а, мошеник". Не съм мошеник, аз съм предприемач. Другите им отговори бяха "значи са те уволнили" или "не можеш да си намериш работа". Не, това е моята работа. Сега предприемачеството се преподава в университета и е път в кариерата, който хората избират. Има все повече хора по света, които се опитват да решават проблеми. Това ми харесва. Невинаги е било така. Беше много по-трудно да откажеш хората от традиционна кариера. Но за мен е важно да имаме повече предприемачи, повече хора, които решават проблеми, и се радвам, че това се случва. Има и все повече инструменти за това – като Digitalk - място, на което се срещнеш с хора и обменяш идеи.

Как всъщност започна всичко за вас в тази насока?

- Започнах в началото на 90-те години. Завърших университет в края на 80-те години, за кратко време бях инженер в голяма компания. Не се получи. Голяма част от времето ми отиваше за безсмислена бюрокрация, която ме караше да се чувствам безполезен. Затова напуснах и станах предприемач. Първият ми продукт като такъв беше за лично чекиране и изкарване на бордна карта на летища. Преди имаше огромни опашки. Изпускал съм полети заради опашки и си мислех – това е лудост, трябва да има начина да променим това. Така че първите подобни машини (kiosk) бяха нещо, което направих и започнах да продавам на авиолиниите. Бях в 20-те си години и оттогава се занимавам с предприемачество. Някои идеи след това проработиха, а други не.

Коя от тенденциите, които наблюдавате, ви се струва най-важна?

- Има няколко. Една от най-важните тенденции, генерално погледнато, е глобализацията. Споделянето на идеи през граници. В момента тук, на DigitalK, правим именно това – има страшно много хора от различни националности. Глобализацията позволява споделяне на идеи, каквото няма, когато работиш на едно и също място с едни и същи хора – тогава просто преоткриваме колелото по няколко пъти. Общата тенденция към глобализиране на бизнеса е важна. Социализирането на бизнеса също е важно – все повече срещи, все повече споделени пространства за работа, места, където хора от различни слоеве на обществото се събират и разпространяват креативност и работа в екип. Така че, да, глобализацията и социализацията са най-важните трендове днес.

По-трудно или по-лесно е да сте "разрешаващ проблеми" днес, отколкото когато започнахте?

- Ами и двете. Има повече инструменти, отколкото когато и да било. Има образователни курсове как да осъществиш идеите си, как да създадеш компания, как да управляваш интелектуални права. Но също така е много по-конкурентно, отколкото беше някога, защото има много повече предприемачи, отколкото преди. Така че и двете. Погледнато широко, смятам, че е по-лесно да решаваш проблеми, заради образованието и инструментите, но конкуренцията е навсякъде.

В момента подкрепяте много компании

- Да. Работя с много компании, включително и български технологични компании, от около десет години. Запознах се с тях в Москва, на друга конференция за млади предприемачи. Българската група, цялата от IT сектора, беше наистина много умна. С няколко от тези фирми, с които се запознах тогава, продължавам да работя и до днес. Така че вече съм запознат с предприемачите в страната, както и региона. Бил съм в Хърватия, Сърбия, Албания и работя с предприемачи и от там.

Когато подкрепяте компания обаче, въпросът не е какво правят в настоящето, а какво ще правят в бъдещето. Така че как решавате кого да подкрепите? Какво ви впечатлява?

- Това е много добър въпрос. Отговорът, за мен лично, е следният: аз не съм рисков инвеститор, така че не гледам колко пари мога да направя от една компания. Това, което гледам, е човекът: това ли е следващия Стив Джобс или друг голям ум? Може ли този човек да иновира, да промени света? Следващият въпрос е: ако помогнем на този човек да бъде успешен, какво ще направи той с този свой успех? Дали това е човек, който би върнал нещо обратно – не само да прави пари, но и да прави животите на други хора по-добри. Така че се опитваме да мислим за хора, които, ако са успешни, биха споделили този успех. Това ме впечатлява най-много.

Какво ви вълнува най-много за бъдещето, за компаниите, с които работите, и вашето лично бъдеще?

- Най-много се вълнувам от това, че разнообразието най-накрая се случва. Проблеми се решават от екипи, които са съставени от хора от целия свят. Голяма част от това се дължи на социалните мрежи. Преди, ако живееш в България, щеше да знаеш само хора от българското радио и телевизия. Сега чрез социалните мрежи ти знаеш за хора, които преди никога не би срещнал, не би се запознал тях. Това ми харесва. Харесва ми фактът, че в момента съм тук, в София, и си говоря с теб и може би ще станем приятели. Преди нямаше такива възможности. Свързаният свят е много по-добър свят, много по-интересен. Моят живот е по-интересен, защото познавам хора от различни места, а не само хора от работата ми.

Има ли конкретна технология, която смятате, че ще е по-важна от другите в бъдеще?

- Смятам, че има цяла нова вълна технологии, която се задава. Давам ви пример с Microsoft. Те инвестират милиарди в холография. Въобще не знам за какво биха я ползвали, но е интересно да се наблюдава. Хората свързват холографичните изображения с първия филм от Star Wars: "Помогни ми, Оби-Уан Кеноби, ти си единствената ми надежда", нали така? Сега можем да видим нещо такова наистина. Интересувам се и от изкуствения интелект, и от роботиката, защото те поемат работата, която хората не харесват, защото е опасна. Роботите трябва да вършат такива неща, а не хората. Никой не иска да работи на поточна линия и да завърта болтове по цял ден. Трябва да намерим по-добри работни места за хората.

Интервюто взе Йоан Запрянов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

18 окт 2019, 389 прочитания

Заедно и в добро, и в лошо Заедно и в добро, и в лошо

Радомир Миланов, управляващ директор в SAP България, пред "Капитал"

18 окт 2019, 475 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10