Джеф Хофман: Свързаният свят е по-добър свят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Джеф Хофман: Свързаният свят е по-добър свят

Джеф Хофман: Свързаният свят е по-добър свят

Серийният предприемач и лектор на DigitalK 2019 пред "Капитал"

Йоан Запрянов
7148 прочитания

© Цветелина Белутова


Джеф Хофман е учебникарски пример за глобален, сериен предприемач. Сам определя себе си не като такъв, а като "разрешаващ проблеми". Неговата цел в настоящето и бъдещето е да помогне на повече хора да реализират идеите си.

Хофман е участвал в създаването на компании от ранга на Booking.com (Priceline.com), uBid.com, ColorJar и други. Освен всичко друго е и автор на книги, продуцент на филми, музика и сериали. Той помага на компании от общо над 150 страни из целия свят и е част от икономическите инициативи на Белия дом, Държавния департамент на САЩ и ООН, както и на различни други правителства по света.

Хофман бе сред водещите лектори на DigitalK 2019, където от сцената разказа свои истории от дългогодишната си кариера и водещите си принципи. Най-важният от тях е този на 10-те минути: Хофман отделя всеки ден по 10 минути, за да прочете нещо, което по негови думи няма нищо общо с професията му, за да излезе от собствения си балон и да търси решения по нетрадиционен начин.

Няма как да знаете това, защото сте за пръв път на DigitalK, но обичайно лекторите дават съвет на предприемачите да се фокусират върху работата и идеите си. Вие казвате обратното – излезте от балона си и не се взирайте толкова в себе си и работата. Защо?

- Да, това е така, но аз казвам - само за кратък период от деня ви. През останалото време трябва да сте фокусирани. Проблемът е, че хората се съсредоточават върху едно нещо през 100% от времето и спират да виждат всичко извън него. Фокусирайте се през 95% от времето, но си вземете тези 5%, за да избягате. Трябва да отделяш време да погледнеш какво правят другите и тогава, когато се върнеш към собствената си работа, да си кажеш "хей, това е добра идея, която може да реши проблема, в който се взирам. Толкова вътре съм в собствения си балон, че съм пропуснал, че друга индустрия вече е решила проблема ми."

Темата на тазгодишната конференция е "Аз съм миналото, аз съм настоящето, аз съм бъдещето". Как се промениха нещата за вас, откакто навлязохте в този тип бизнес и какво очаквате от бъдещето?

- Моят живот се върти около предприемачеството и едно от нещата, за които съм най-благодарен, е, че съм например тук, в България. Фантастична конференция, на която си говорим за стартъпи, технология, предприемачество. Всичко това вече е в центъра на дебатите. Моята работа е да решавам проблеми. Ако ме бяхте попитали каква е титлата ми, какво би пишело на визитката ми, ако имах такава, нямаше да кажа "предприемач", а "разрешаващ проблеми". Исках да намеря начин да направя нещата по-добри. Сега "предприемач" е истинска кариера. А някога хората ме питаха с какво се занимавам, и аз отговарях "предприемач", а те веднага реагираха "а, мошеник". Не съм мошеник, аз съм предприемач. Другите им отговори бяха "значи са те уволнили" или "не можеш да си намериш работа". Не, това е моята работа. Сега предприемачеството се преподава в университета и е път в кариерата, който хората избират. Има все повече хора по света, които се опитват да решават проблеми. Това ми харесва. Невинаги е било така. Беше много по-трудно да откажеш хората от традиционна кариера. Но за мен е важно да имаме повече предприемачи, повече хора, които решават проблеми, и се радвам, че това се случва. Има и все повече инструменти за това – като Digitalk - място, на което се срещнеш с хора и обменяш идеи.

Как всъщност започна всичко за вас в тази насока?

- Започнах в началото на 90-те години. Завърших университет в края на 80-те години, за кратко време бях инженер в голяма компания. Не се получи. Голяма част от времето ми отиваше за безсмислена бюрокрация, която ме караше да се чувствам безполезен. Затова напуснах и станах предприемач. Първият ми продукт като такъв беше за лично чекиране и изкарване на бордна карта на летища. Преди имаше огромни опашки. Изпускал съм полети заради опашки и си мислех – това е лудост, трябва да има начина да променим това. Така че първите подобни машини (kiosk) бяха нещо, което направих и започнах да продавам на авиолиниите. Бях в 20-те си години и оттогава се занимавам с предприемачество. Някои идеи след това проработиха, а други не.

Коя от тенденциите, които наблюдавате, ви се струва най-важна?

- Има няколко. Една от най-важните тенденции, генерално погледнато, е глобализацията. Споделянето на идеи през граници. В момента тук, на DigitalK, правим именно това – има страшно много хора от различни националности. Глобализацията позволява споделяне на идеи, каквото няма, когато работиш на едно и също място с едни и същи хора – тогава просто преоткриваме колелото по няколко пъти. Общата тенденция към глобализиране на бизнеса е важна. Социализирането на бизнеса също е важно – все повече срещи, все повече споделени пространства за работа, места, където хора от различни слоеве на обществото се събират и разпространяват креативност и работа в екип. Така че, да, глобализацията и социализацията са най-важните трендове днес.

По-трудно или по-лесно е да сте "разрешаващ проблеми" днес, отколкото когато започнахте?

- Ами и двете. Има повече инструменти, отколкото когато и да било. Има образователни курсове как да осъществиш идеите си, как да създадеш компания, как да управляваш интелектуални права. Но също така е много по-конкурентно, отколкото беше някога, защото има много повече предприемачи, отколкото преди. Така че и двете. Погледнато широко, смятам, че е по-лесно да решаваш проблеми, заради образованието и инструментите, но конкуренцията е навсякъде.

В момента подкрепяте много компании

- Да. Работя с много компании, включително и български технологични компании, от около десет години. Запознах се с тях в Москва, на друга конференция за млади предприемачи. Българската група, цялата от IT сектора, беше наистина много умна. С няколко от тези фирми, с които се запознах тогава, продължавам да работя и до днес. Така че вече съм запознат с предприемачите в страната, както и региона. Бил съм в Хърватия, Сърбия, Албания и работя с предприемачи и от там.

Когато подкрепяте компания обаче, въпросът не е какво правят в настоящето, а какво ще правят в бъдещето. Така че как решавате кого да подкрепите? Какво ви впечатлява?

- Това е много добър въпрос. Отговорът, за мен лично, е следният: аз не съм рисков инвеститор, така че не гледам колко пари мога да направя от една компания. Това, което гледам, е човекът: това ли е следващия Стив Джобс или друг голям ум? Може ли този човек да иновира, да промени света? Следващият въпрос е: ако помогнем на този човек да бъде успешен, какво ще направи той с този свой успех? Дали това е човек, който би върнал нещо обратно – не само да прави пари, но и да прави животите на други хора по-добри. Така че се опитваме да мислим за хора, които, ако са успешни, биха споделили този успех. Това ме впечатлява най-много.

Какво ви вълнува най-много за бъдещето, за компаниите, с които работите, и вашето лично бъдеще?

- Най-много се вълнувам от това, че разнообразието най-накрая се случва. Проблеми се решават от екипи, които са съставени от хора от целия свят. Голяма част от това се дължи на социалните мрежи. Преди, ако живееш в България, щеше да знаеш само хора от българското радио и телевизия. Сега чрез социалните мрежи ти знаеш за хора, които преди никога не би срещнал, не би се запознал тях. Това ми харесва. Харесва ми фактът, че в момента съм тук, в София, и си говоря с теб и може би ще станем приятели. Преди нямаше такива възможности. Свързаният свят е много по-добър свят, много по-интересен. Моят живот е по-интересен, защото познавам хора от различни места, а не само хора от работата ми.

Има ли конкретна технология, която смятате, че ще е по-важна от другите в бъдеще?

- Смятам, че има цяла нова вълна технологии, която се задава. Давам ви пример с Microsoft. Те инвестират милиарди в холография. Въобще не знам за какво биха я ползвали, но е интересно да се наблюдава. Хората свързват холографичните изображения с първия филм от Star Wars: "Помогни ми, Оби-Уан Кеноби, ти си единствената ми надежда", нали така? Сега можем да видим нещо такова наистина. Интересувам се и от изкуствения интелект, и от роботиката, защото те поемат работата, която хората не харесват, защото е опасна. Роботите трябва да вършат такива неща, а не хората. Никой не иска да работи на поточна линия и да завърта болтове по цял ден. Трябва да намерим по-добри работни места за хората.

Интервюто взе Йоан Запрянов

Джеф Хофман е учебникарски пример за глобален, сериен предприемач. Сам определя себе си не като такъв, а като "разрешаващ проблеми". Неговата цел в настоящето и бъдещето е да помогне на повече хора да реализират идеите си.

Хофман е участвал в създаването на компании от ранга на Booking.com (Priceline.com), uBid.com, ColorJar и други. Освен всичко друго е и автор на книги, продуцент на филми, музика и сериали. Той помага на компании от общо над 150 страни из целия свят и е част от икономическите инициативи на Белия дом, Държавния департамент на САЩ и ООН, както и на различни други правителства по света.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    practic avatar :-?
    Practic

    "Свързаният свят е по-добър свят..."

    Ами, форумните комунета и русороби не мислят така.
    Друго си е да опашеш дузина страни с телени мрежи и заграждения, да ги наречеш "Социалистически лагер", срамежливо изпускайки представката "конц-" от втората дума...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK