С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 окт 2019, 15:16, 2147 прочитания

Internet of Things #14: IoT на борда

Airbus качва интернета на нещата на самолетите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Качвайки се на борда на самолета, голям OLED дисплей на входа ще посреща пътниците с информация за полета и крайната дестинация. Малки светлинки под багажните отделения ще им подсказват къде има свободно място за техния куфар, а приложение на смартфона ще ги упътва към тоалетната с най-малка опашка. Това са само няколко от идеите, които Airbus развива като част от своята мащабна платформа Airspace Connected Experience, целяща в буквалния смисъл на думата "да пренесе IoT в облаците".

Накратко: Airbus иска да има колкото се може повече информация за това, което правите на борда на самолета. А как ще стане това? С цял куп сензори, инсталирани навсякъде около пасажерите. Защо? За да направи полета за пътниците по-приятен, работата на екипажа по-добре организирана, но най-вече - за да оптимизира разходите.


IoT (Internet of Things, или интернет на нещата) вече превзема дома ни, градовете и извънградските райони. Възможността всеки предмет около нас да събира и предава данни с цел даде повече контрол в нашите ръце е една от мегатенденциите, които скоро ще видим и при самолетите, прогнозира Иго Вугетцер, вицепрезидент в Airbus. Ето защо корпорацията вече тества различни IoT сценарии на борда на Airbus A350-900, като планира да въведе "самолетната кабина на бъдещето" и в други модели през следващите няколко години.

Всичко започва още при бординга, при който пътниците ще бъдат посрещнати с добре дошли от голям дисплей с променяща се информация. Следва настаняването, при което багажните отделения, дори и затворени, индикират със зелена светлина наличието на свободно пространство в тях, а наклонът на седалките може да бъде променян през смартфон приложение. Храната може да бъде предварително поръчана, което ще гарантира на пътника, че ще получи точно това, което очаква, а на авиокомпаниите - по-малко излишно зареден кетъринг.

Екипажът ще бъде силно облекчен, защото ще има значително по-малка нужда от неговата помощ при търсене на свободно място за багажа на пътниците. Освен това пак с помощта на сензори стюардесата ще бъде наясно кои са пътниците с разкопчан колан при излитане, без да се налага да обхожда всички редове. Сенниците на илюминаторите също ще могат да се вдигат автоматично от екипажа.



Една от основните цели на Airspace Connected Experience е пасажерите да получат по-персонализирано преживяване на борда на самолета. Затова и те ще имат много възможности за пряк контрол чрез смартфоните им. Така например през мобилното си устройство всеки би могъл да регулира наклона на седалката, което от своя страна е нов поток полезни данни за авиокомпанията. Чрез тях тя би могла да следи броя спускания и вдигания на облегалката и да предвиди кога заради амортизация ще се наложи подмяна на някакъв механизъм по нея.

Голяма част от сензорите са свързани с тоалетните на борда и ще следят как и колко често пътниците ги използват. Това, от една страна, ще позволи на екипажа да знае кога да ги презареди с консумативи, а от друга, самите пасажери ще получават информация - чрез смартфона си или чрез инфоразвлекателната система пред себе си, коя е най-близката тоалетна и къде опашката е най-малка. За последното Airbus предвиждат инсталиране на едва забележими камери пред входовете, като адресирайки въпроса за неприкосновеността личното пространство, поясняват, че системата няма да разпознава лица, а само ще брои правостоящите.

Разбира се, от ключово значение е каква ще бъде събираната информация от всички сензори на борда на самолетите Airbus и как тя ще бъде използвана от авиокомпаниите в дългосрочен план. Тъкмо тези въпроси следва да намерят отговорите си по време на започналите вече тестове за инсталирането на IoT на борда на самолета. Без съмнение обаче разгръщането на тази платформа в по-големи мащаби и при реални условия ще направи пътуването със самолет по-удобно, а вероятно и по-забавно преживяване.

Капитал #42

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (18-24 октомври). В броя ще прочетете още:

- Балканска телекомуникационна компания
- Втори опит: Келнер взима bTV
- Да сготвиш Боби Михайлов

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Програмата "За жените в науката" отличи три българки с награда от по 5000 евро 1 Програмата "За жените в науката" отличи три българки с награда от по 5000 евро

В България стипендията на L’Oreal и UNESCO се връчва от 2010 г.

20 ное 2019, 998 прочитания

Глобалният дигитален данък няма да доведе до значителни постъпления Глобалният дигитален данък няма да доведе до значителни постъпления

Това твърди френският Съвет за икономически анализи, който консултира правителството в Париж

19 ное 2019, 1061 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Формулата за успех в Икономиката на изживяването

Платформените решения на SAP ефективно интегрират оперативните данни и тези за изживяванията на клиентите, за да дадат стратегическо предимство на бизнеса

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10