С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 авг 2019, 10:56, 4885 прочитания

Подривното разочарование на Уолстрийт

Инвеститорите в САЩ очакваха с нетърпение борсовите дебюти на компании като Spotify и Uber, но те не оправдаха доверието им

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Технологичните публични предлагания на акции не са това, което бяха. Дори след години на суша по отношение на борсовите дебюти инвеститорите вече не проявяват толкова голям интерес към компании, които често биват наричани (или се наричат сами) нарушители на пазари. Причините могат да бъдат сведени до няколко: те нямат тази тежест, която имаше Facebook или Alibaba при дебюта си на борсата, а и технологичните компании вече не се разглеждат като аутсайдери с огромен потенциал. Напротив, те са най-големите публични фирми в света.

Така например Уолстрийт най-накрая дочака дебюта на Uber, след като от години бленуваше да започне да търгува с акциите на най-големия останал стартъп в Силициевата долина. Няколко месеца по-късно Uber вече не изглежда толкова перспективна, а впечатленията от иновативния бизнес модел, технологията и възможностите за промяна в цял един пазар отстъпиха на факта, че компанията може никога да не излезе на печалба. Проблеми, които никога не са интересували Facebook, Google или Amazon, които правят едни от най-големите финансови резултати в корпоративния сектор.


Загубеният ореол

Сушата на Уолстрийт по отношение на големи технологични дебюти започна да се усеща още през 2015 и 2016 г., но през последните 24 месеца се забеляза раздвижване. Освен Uber на борсата се появи и конкурентът Lyft, който работи само на американския пазар. В същия период от време се появиха и Spotify, Pinterest, Snap, както и сравнително нишовите Dropbox и Zoom. Малко от тях обаче се търгуват според очакванията и със сигурност нито една от тях не дава заявка, че ще последва развитието на Facebook, Google и Amazon, златното поколение на Силициевата долина, което съставя три от петте най-големи публични компании в света, а останалите две са от същия сектор, но по-стари: Apple и Microsoft.

Фактът, че гигантите на върха вече не са петролни или индустриални компании, а технологични, които продължават да растат и инвеститорите няма причина да се отказват от тях, е една от причините за загубения ореол на технологичните IPO-та. Другата е, че дори да променят изоснови огромни пазари, като този на таксиметровата или музикалната индустрия, фирми като Uber, Lyft и Spotify просто не работят на печалба.



В случая на Uber и Lyft разговорът за революция в придвижването отдавна е на втори или дори трети план. По-често дебатът е относно това как те да бъдат регулирани и дали е възможно с този модел да работят на печалба, а това се отразява и на представянето на двете. "И двете големи компании в споделените пътувания се движат драстично под очакванията на борсата. Между двете обаче по-добрите показатели са на Lyft", коментира Чарлз Мителхаус от The Motley Fool.

В сегмента със споделената икономика това кара инвеститорите да насочат погледи към друга надежда: Airbnb, платформата за отдаване на недвижими имоти. Докато при Uber се знаеше предварително, че финансовите резултати на компанията не са особено добри, информацията за Airbnb е, меко казано, оскъдна. Компанията не показва интерес към листване на борсата, а и тя също има огромни проблеми със законодателства и регулатори в различни части на света – картина, силно напомняща на положението на Uber.

Не остана какво да подриваме

Технологичните компании, които сега дебютират на борсата, имат един голям проблем: трудно е постоянно да подриваш всяка индустрия. Snap и Pinterest например, компаниите, които стоят зад социалните мрежи Snapchat и едноименната Pinterest, имат особено сложна цел - да завземат пазарен дял от Facebook и Twitter, които сами по себе си са подривни компании. Същото важи за повечето компании не само в сферата на социалните мрежи, но и цялостно в софтуера, например Zoom – фирма за видеософтуер, която също дебютира тази година. На практика тя подрива допълнително това, което беше направено първо от Skype, а после и от други приложения. Zoom все пак е една от по-добре представящите се компании дебютанти тази година и може да се похвали с пазарна капитализация от 26 млрд. долара – един далеч нелош резултат за компания с нишов софтуер.

Не така стоят нещата при Dropbox, компанията за споделяне и съхранение на файлове в интернет, чиито акции за последната година са загубили 50% от стойността си. Причината е сравнително просто: това, което Dropbox прави, вече не е толкова уникално и много други компании (като Google) интегрираха в платформите си.

Може би най-интересният случай сред софтуерните платформи е този на Spotify. Компанията за стрийминг на музика продължава да не работи на печалба и случаят е куриозен: още от години изпълнителният директор Даниел Ек коментира, че това ще се случи, когато фирмата достигне 100 млн. платени абонати. Spotify премина тази цел още в началото на годината,
но и до момента продължава да работи на солидна загуба, която може да стане дори по-голяма предвид новите сделки с лейбълите, за които е неясно доколко са добри за фирмата или оставят лъвския пай в звукозаписните компании.

На борсата Spotify също се представя неубедително, дори да е с многократно повече потребители, отколкото именитите си конкуренти от Apple и Google. След първоначалното стремглаво вдигане на цената на акциите през 2018 г., през последната година Spotify е загубила 27% от пазарната си капитализация.

и ще става по-трудно

Uber, Lyft и Spotify със сигурност не се превърнаха в новия Facebook на борсата и това може да се приеме и като сигнал към фирмите от Силициевата долина да не бързат с излизането си на публичния пазар, особено при огромните количества частен капитал, които продължават да са налични в долината. Освен това листванията на подривните компании често изглеждат и като възможност единствено на старите инвеститори и създателите да осребрят част от вложенията си на печалба. За останалите остава надеждата, че бизнес моделът им ще излезе на плюс, а оттам това да се прехвърли в цените на акциите.

Но подривните компании вече не се борят с традиционните индустриални гиганти, а едни с други, и това неимоверно губи част от ореола им на борсата. Към това може да добавим и още един ореол – регулаторните тенденции по света са технологичните компании вече да не се разглеждат като спасителите на икономиката и предвестниците на бъдещето, а като бизнеси, които често се изхранват предимно с личните данни на потребители. А загубата на този ореол никога не остава извън полезрението на Уолстрийт.

Капитал #35

Текстът е част от седмичния "Капитал". В броя ще видите още:

  • Нашествието на тротинетките
  • Бразилската политика и пожарите в Амазония
  • Какво е добре да се знае за виртуалните банки

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Рекорди по никое време Рекорди по никое време

Индексите и акциите на компаниите на Уолстрийт постигнаха нови исторически върхове

8 ное 2019, 1483 прочитания

Уникредит Булбанк: Едва 2.3% от спестяванията в България са насочени в инвестиции Уникредит Булбанк: Едва 2.3% от спестяванията в България са насочени в инвестиции

Въпреки ръста от последните две години нивото остава далеч под средното за Централна и Източна Европа

28 окт 2019, 4237 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инвестиции" Затваряне
Златна цел: 2000 долара

Ценният метал ускори поскъпването си през последния месец, а очакаванията са да достигне нови исторически върхове

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10