С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
30 авг 2019, 10:56, 4357 прочитания

Подривното разочарование на Уолстрийт

Инвеститорите в САЩ очакваха с нетърпение борсовите дебюти на компании като Spotify и Uber, но те не оправдаха доверието им

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Технологичните публични предлагания на акции не са това, което бяха. Дори след години на суша по отношение на борсовите дебюти инвеститорите вече не проявяват толкова голям интерес към компании, които често биват наричани (или се наричат сами) нарушители на пазари. Причините могат да бъдат сведени до няколко: те нямат тази тежест, която имаше Facebook или Alibaba при дебюта си на борсата, а и технологичните компании вече не се разглеждат като аутсайдери с огромен потенциал. Напротив, те са най-големите публични фирми в света.

Така например Уолстрийт най-накрая дочака дебюта на Uber, след като от години бленуваше да започне да търгува с акциите на най-големия останал стартъп в Силициевата долина. Няколко месеца по-късно Uber вече не изглежда толкова перспективна, а впечатленията от иновативния бизнес модел, технологията и възможностите за промяна в цял един пазар отстъпиха на факта, че компанията може никога да не излезе на печалба. Проблеми, които никога не са интересували Facebook, Google или Amazon, които правят едни от най-големите финансови резултати в корпоративния сектор.


Загубеният ореол

Сушата на Уолстрийт по отношение на големи технологични дебюти започна да се усеща още през 2015 и 2016 г., но през последните 24 месеца се забеляза раздвижване. Освен Uber на борсата се появи и конкурентът Lyft, който работи само на американския пазар. В същия период от време се появиха и Spotify, Pinterest, Snap, както и сравнително нишовите Dropbox и Zoom. Малко от тях обаче се търгуват според очакванията и със сигурност нито една от тях не дава заявка, че ще последва развитието на Facebook, Google и Amazon, златното поколение на Силициевата долина, което съставя три от петте най-големи публични компании в света, а останалите две са от същия сектор, но по-стари: Apple и Microsoft.

Фактът, че гигантите на върха вече не са петролни или индустриални компании, а технологични, които продължават да растат и инвеститорите няма причина да се отказват от тях, е една от причините за загубения ореол на технологичните IPO-та. Другата е, че дори да променят изоснови огромни пазари, като този на таксиметровата или музикалната индустрия, фирми като Uber, Lyft и Spotify просто не работят на печалба.



В случая на Uber и Lyft разговорът за революция в придвижването отдавна е на втори или дори трети план. По-често дебатът е относно това как те да бъдат регулирани и дали е възможно с този модел да работят на печалба, а това се отразява и на представянето на двете. "И двете големи компании в споделените пътувания се движат драстично под очакванията на борсата. Между двете обаче по-добрите показатели са на Lyft", коментира Чарлз Мителхаус от The Motley Fool.

В сегмента със споделената икономика това кара инвеститорите да насочат погледи към друга надежда: Airbnb, платформата за отдаване на недвижими имоти. Докато при Uber се знаеше предварително, че финансовите резултати на компанията не са особено добри, информацията за Airbnb е, меко казано, оскъдна. Компанията не показва интерес към листване на борсата, а и тя също има огромни проблеми със законодателства и регулатори в различни части на света – картина, силно напомняща на положението на Uber.

Не остана какво да подриваме

Технологичните компании, които сега дебютират на борсата, имат един голям проблем: трудно е постоянно да подриваш всяка индустрия. Snap и Pinterest например, компаниите, които стоят зад социалните мрежи Snapchat и едноименната Pinterest, имат особено сложна цел - да завземат пазарен дял от Facebook и Twitter, които сами по себе си са подривни компании. Същото важи за повечето компании не само в сферата на социалните мрежи, но и цялостно в софтуера, например Zoom – фирма за видеософтуер, която също дебютира тази година. На практика тя подрива допълнително това, което беше направено първо от Skype, а после и от други приложения. Zoom все пак е една от по-добре представящите се компании дебютанти тази година и може да се похвали с пазарна капитализация от 26 млрд. долара – един далеч нелош резултат за компания с нишов софтуер.

Не така стоят нещата при Dropbox, компанията за споделяне и съхранение на файлове в интернет, чиито акции за последната година са загубили 50% от стойността си. Причината е сравнително просто: това, което Dropbox прави, вече не е толкова уникално и много други компании (като Google) интегрираха в платформите си.

Може би най-интересният случай сред софтуерните платформи е този на Spotify. Компанията за стрийминг на музика продължава да не работи на печалба и случаят е куриозен: още от години изпълнителният директор Даниел Ек коментира, че това ще се случи, когато фирмата достигне 100 млн. платени абонати. Spotify премина тази цел още в началото на годината,
но и до момента продължава да работи на солидна загуба, която може да стане дори по-голяма предвид новите сделки с лейбълите, за които е неясно доколко са добри за фирмата или оставят лъвския пай в звукозаписните компании.

На борсата Spotify също се представя неубедително, дори да е с многократно повече потребители, отколкото именитите си конкуренти от Apple и Google. След първоначалното стремглаво вдигане на цената на акциите през 2018 г., през последната година Spotify е загубила 27% от пазарната си капитализация.

и ще става по-трудно

Uber, Lyft и Spotify със сигурност не се превърнаха в новия Facebook на борсата и това може да се приеме и като сигнал към фирмите от Силициевата долина да не бързат с излизането си на публичния пазар, особено при огромните количества частен капитал, които продължават да са налични в долината. Освен това листванията на подривните компании често изглеждат и като възможност единствено на старите инвеститори и създателите да осребрят част от вложенията си на печалба. За останалите остава надеждата, че бизнес моделът им ще излезе на плюс, а оттам това да се прехвърли в цените на акциите.

Но подривните компании вече не се борят с традиционните индустриални гиганти, а едни с други, и това неимоверно губи част от ореола им на борсата. Към това може да добавим и още един ореол – регулаторните тенденции по света са технологичните компании вече да не се разглеждат като спасителите на икономиката и предвестниците на бъдещето, а като бизнеси, които често се изхранват предимно с личните данни на потребители. А загубата на този ореол никога не остава извън полезрението на Уолстрийт.

Капитал #35

Текстът е част от седмичния "Капитал". В броя ще видите още:

  • Нашествието на тротинетките
  • Бразилската политика и пожарите в Амазония
  • Какво е добре да се знае за виртуалните банки

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 976 прочитания

Германия оставя отворена вратата за Huawei в търговете за 5G Германия оставя отворена вратата за Huawei в търговете за 5G

Решението е взето след месеци дебати и се разминава с искането на САЩ за блокиране на китайската компания

15 окт 2019, 999 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
България в новата индустриална вълна

Дигиталната трансформация на производството и развитието на автомобилния сектор ще са основните теми на конференцията Industry 4.0

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие