България в новата индустриална вълна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България в новата индустриална вълна

България в новата индустриална вълна

Дигиталната трансформация на производството и развитието на автомобилния сектор ще са основните теми на конференцията Industry 4.0

10083 прочитания

Конференцията

Как се случва дигиталната трансформация на производството в региона и какво е бъдещето на автомобилната индустрия в България. Това ще са основните теми на конференцията "Индустрия 4.0", която ще се проведе на 3 октомври в "Хотел Империал" в Пловдив. Регистрацията е отворена до 1 октомври, но местата са ограничени. Организатори на конференцията са "Капитал", община Пловдив и "Тракия тех". Повече информация вижте тук.

Когато Хенри Форд показва на света за пръв път поточната линия на заводите си през 1913 г., едва ли е предполагал, че ще минат над сто години, преди автомобилната индустрия да мине на следващото си ниво. И все пак толкова време отне, за да премине тя практически към т. нар. Индустрия 4.0, която предлага едно още по-автоматизирано бъдеще, с по-ефективни поточни линии и с минимизирани възможности за човешки грешки.

"Автоматизирано бъдеще" и "без човешки грешки" понякога звучи плашещо, особено когато става дума за работни места. И сега, когато проектът за Индустрия 4.0 преминава плавно от стратегии към реалност, и компаниите, и правителствата трябва да намалят въпросителните и да предоставят отговори. Автомобилната индустрия, а и далеч не само тя, имат нужда от такива.

Тази година е ключова и за индустриалния сектор в страната. Дори и да не спечели надпреварата за новата мегафабрика на Volkswagen, България ще натрупа ценен опит и ще увеличи шансовете да привлече в обозримо бъдеще голям автомобилен производител. Секторът ще попадне и във фокуса на тазгодишната среща "Индустрия 4.0", организирана от "Капитал".

Индустрия четири какво?

"Индустрия 4.0" е един от онези термини, който става все по-често срещан, но до голяма степен не казва нищо конкретно на тези, които не са предварително запознати с него. Накратко, следващата стъпка в индустриалното производство е обвързано със свързаната икономика: свързани устройства, данни в реално време, както и милиони сензори, които събират тази информация и я превръщат в нещо, което има практическа стойност. Или дори по-накратко казано, технологиите за свързване и автоматизация ще достигнат до ниво, в което ще могат да автоматизират и някои процеси, които доскоро се смяташе, че могат да бъдат извършвани само чрез човешка намеса. Тази екосистема от сензори, устройства и хора има всички възможности да бъде изключително силна.

Повечето автомобилни заводи например все още са далеч от това да достигнат до перфектната буря, в която свързаността между машини и хора ще бъде напълно безпроблемна. Но индустрията наистина работи по това да достигне своята "четвърта версия". В същото време потребителите също искат все по-голяма свързаност със своите автомобили, и така колелото се завърта.

"Днес повечето производители на автомобили вървят по своя воля по пътя към Индустрия 4.0, защото това е пътят, който ще ги изведе до по-добри бизнес резултати", коментира в Кристин Мастърс от Flexis. Тя дава за пример Bosch, при която производството на системи за автоматично спиране вече е с 25% по-ефективно от финансова гледна точка, след като компанията е въвела умни свързани поточни линии.

Плюсовете от всичко това – и някои притеснения

Влизането в Индустрия 4.0 би означавало по-гъвкави вериги за доставки, поточни линии и възможности за производство. Вкарването на технологии, които могат да се наблюдават и контролират сами, пък би означавало, че производството ще върви 24 часа в денонощието, какъвто вече е случая в малък брой заводи. Такава технология, която разчита на моменталното засичане на проблеми, може да се използва и в крайните продукти, като колите да намалят случаите, в които има нужда да влизат в ремонт.

Към плюсовете може да бъде добавено и по-лесното производство на автомобили по поръчка, без те да имат прекалено висока цена. Преминаването на индустрията към следващо ниво и автоматизацията на повечето процеси означава, че за да бъде създадена само една бройка кола няма да бъде нужен цял екип, какъвто би бил и за масово производство. Ще означава просто, че въведените от клиента изисквания ще бъдат приети от компютри и машини.

Минуси, или най-малкото въпросителни, също не липсват. Най-големият въпрос остава по отношение на опасността този път вечните прогнози, че човешката работна ръка ще стане безполезна, да се сбъдне. Това не е изключено – може би не днес или утре, но след още няколко години, когато данните за захранване на моделите на изкуствения интелект станат достатъчно.

Именно в данните се крие и друг проблем – индустрията се насочва към това да отвори досега затворения кръг на информацията, циркулираща в компаниите. Това е едно от кредотата на Индустрия 4.0 – свободна информация, така че всичко да става по-бързо, да бъде по-ефективно, но в крайна сметка идеалистичното мислене не може да остави отговорните хора да пропуснат и заплахата от кибератаки и използването на данни на купувачи. Свързването на колите също навява страхове от едно антиутопично бъдеще.

От думи към действия

За да изпълни обещанията и да се справи с предизвикателствата, автомобилната индустрия има нужда от безспирна работа – и по оптимизиране по поточната линия, и по изясняване на концепции и предоставяне на отговори.

Нужно е и друго: цялото говорене за изкуствен интелект, блокчейн, ефективна логистика и други модерни думи да премине към действие. Това до голяма степен се случва, но далеч от погледите на широката публика. И може би е време завесата малко по малко да започне да се вдига.

Конференцията

Как се случва дигиталната трансформация на производството в региона и какво е бъдещето на автомобилната индустрия в България. Това ще са основните теми на конференцията "Индустрия 4.0", която ще се проведе на 3 октомври в "Хотел Империал" в Пловдив. Регистрацията е отворена до 1 октомври, но местата са ограничени. Организатори на конференцията са "Капитал", община Пловдив и "Тракия тех". Повече информация вижте тук.

Когато Хенри Форд показва на света за пръв път поточната линия на заводите си през 1913 г., едва ли е предполагал, че ще минат над сто години, преди автомобилната индустрия да мине на следващото си ниво. И все пак толкова време отне, за да премине тя практически към т. нар. Индустрия 4.0, която предлага едно още по-автоматизирано бъдеще, с по-ефективни поточни линии и с минимизирани възможности за човешки грешки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    sider avatar :-|
    сидер

    Още през 2009 година го казах, че трябва и че ще се премине към роботизирани поточни линии. Които ще изхвърлят на улицата милиони. Сега това става. За да се премине отново към единично производство тип ,,поръчка от клиент,, трябва да се премине към 3D принтери изготвящи цял готов боядисан автомобил без електрониката, но с гнезда за нея и роботизирана поточна линия за поставяне на тази електроника. При 3D принтиран автомобил ще отпаднат много операции, но тогава ще има голяма нужда от перфектни програмисти


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK