С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 3 сеп 2019, 10:46, 9386 прочитания

България в новата индустриална вълна

Дигиталната трансформация на производството и развитието на автомобилния сектор ще са основните теми на конференцията Industry 4.0

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Конференцията
Как се случва дигиталната трансформация на производството в региона и какво е бъдещето на автомобилната индустрия в България. Това ще са основните теми на конференцията "Индустрия 4.0", която ще се проведе на 3 октомври в "Хотел Империал" в Пловдив. Регистрацията е отворена до 1 октомври, но местата са ограничени. Организатори на конференцията са "Капитал", община Пловдив и "Тракия тех". Повече информация вижте тук.

Когато Хенри Форд показва на света за пръв път поточната линия на заводите си през 1913 г., едва ли е предполагал, че ще минат над сто години, преди автомобилната индустрия да мине на следващото си ниво. И все пак толкова време отне, за да премине тя практически към т. нар. Индустрия 4.0, която предлага едно още по-автоматизирано бъдеще, с по-ефективни поточни линии и с минимизирани възможности за човешки грешки.

"Автоматизирано бъдеще" и "без човешки грешки" понякога звучи плашещо, особено когато става дума за работни места. И сега, когато проектът за Индустрия 4.0 преминава плавно от стратегии към реалност, и компаниите, и правителствата трябва да намалят въпросителните и да предоставят отговори. Автомобилната индустрия, а и далеч не само тя, имат нужда от такива.


Тази година е ключова и за индустриалния сектор в страната. Дори и да не спечели надпреварата за новата мегафабрика на Volkswagen, България ще натрупа ценен опит и ще увеличи шансовете да привлече в обозримо бъдеще голям автомобилен производител. Секторът ще попадне и във фокуса на тазгодишната среща "Индустрия 4.0", организирана от "Капитал".

Индустрия четири какво?

"Индустрия 4.0" е един от онези термини, който става все по-често срещан, но до голяма степен не казва нищо конкретно на тези, които не са предварително запознати с него. Накратко, следващата стъпка в индустриалното производство е обвързано със свързаната икономика: свързани устройства, данни в реално време, както и милиони сензори, които събират тази информация и я превръщат в нещо, което има практическа стойност. Или дори по-накратко казано, технологиите за свързване и автоматизация ще достигнат до ниво, в което ще могат да автоматизират и някои процеси, които доскоро се смяташе, че могат да бъдат извършвани само чрез човешка намеса. Тази екосистема от сензори, устройства и хора има всички възможности да бъде изключително силна.



Повечето автомобилни заводи например все още са далеч от това да достигнат до перфектната буря, в която свързаността между машини и хора ще бъде напълно безпроблемна. Но индустрията наистина работи по това да достигне своята "четвърта версия". В същото време потребителите също искат все по-голяма свързаност със своите автомобили, и така колелото се завърта.

"Днес повечето производители на автомобили вървят по своя воля по пътя към Индустрия 4.0, защото това е пътят, който ще ги изведе до по-добри бизнес резултати", коментира в Кристин Мастърс от Flexis. Тя дава за пример Bosch, при която производството на системи за автоматично спиране вече е с 25% по-ефективно от финансова гледна точка, след като компанията е въвела умни свързани поточни линии.

Плюсовете от всичко това – и някои притеснения

Влизането в Индустрия 4.0 би означавало по-гъвкави вериги за доставки, поточни линии и възможности за производство. Вкарването на технологии, които могат да се наблюдават и контролират сами, пък би означавало, че производството ще върви 24 часа в денонощието, какъвто вече е случая в малък брой заводи. Такава технология, която разчита на моменталното засичане на проблеми, може да се използва и в крайните продукти, като колите да намалят случаите, в които има нужда да влизат в ремонт.

Към плюсовете може да бъде добавено и по-лесното производство на автомобили по поръчка, без те да имат прекалено висока цена. Преминаването на индустрията към следващо ниво и автоматизацията на повечето процеси означава, че за да бъде създадена само една бройка кола няма да бъде нужен цял екип, какъвто би бил и за масово производство. Ще означава просто, че въведените от клиента изисквания ще бъдат приети от компютри и машини.

Минуси, или най-малкото въпросителни, също не липсват. Най-големият въпрос остава по отношение на опасността този път вечните прогнози, че човешката работна ръка ще стане безполезна, да се сбъдне. Това не е изключено – може би не днес или утре, но след още няколко години, когато данните за захранване на моделите на изкуствения интелект станат достатъчно.

Именно в данните се крие и друг проблем – индустрията се насочва към това да отвори досега затворения кръг на информацията, циркулираща в компаниите. Това е едно от кредотата на Индустрия 4.0 – свободна информация, така че всичко да става по-бързо, да бъде по-ефективно, но в крайна сметка идеалистичното мислене не може да остави отговорните хора да пропуснат и заплахата от кибератаки и използването на данни на купувачи. Свързването на колите също навява страхове от едно антиутопично бъдеще.

От думи към действия

За да изпълни обещанията и да се справи с предизвикателствата, автомобилната индустрия има нужда от безспирна работа – и по оптимизиране по поточната линия, и по изясняване на концепции и предоставяне на отговори.

Нужно е и друго: цялото говорене за изкуствен интелект, блокчейн, ефективна логистика и други модерни думи да премине към действие. Това до голяма степен се случва, но далеч от погледите на широката публика. И може би е време завесата малко по малко да започне да се вдига.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Безпрецедентна жега на Антарктида 6 Безпрецедентна жега на Антарктида

Температурата на ледения континент за пръв път прескочи 20 градуса

14 фев 2020, 3740 прочитания

Какво друго по света: няколко любопитни идеи 1 Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Електричество от дъждовните капки; Бил Гейтс бе набеден, че купува екологична суперяхта; Нова технология ускорява преработката на въглероден диоксид

14 фев 2020, 2767 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Зараза за 300 млрд. долара

Китай и страните от региона ще пострадат най-много от вируса, но ако разпространението продължи по-дълго, западните икономики също ще понесат сериозни щети

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10