С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
1 3 сеп 2019, 10:46, 7159 прочитания

България в новата индустриална вълна

Дигиталната трансформация на производството и развитието на автомобилния сектор ще са основните теми на конференцията Industry 4.0

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Конференцията
Как се случва дигиталната трансформация на производството в региона и какво е бъдещето на автомобилната индустрия в България. Това ще са основните теми на конференцията "Индустрия 4.0", която ще се проведе на 3 октомври в "Хотел Империал" в Пловдив. Регистрацията е отворена до 1 октомври, но местата са ограничени. Организатори на конференцията са "Капитал", община Пловдив и "Тракия тех". Повече информация вижте тук.

Когато Хенри Форд показва на света за пръв път поточната линия на заводите си през 1913 г., едва ли е предполагал, че ще минат над сто години, преди автомобилната индустрия да мине на следващото си ниво. И все пак толкова време отне, за да премине тя практически към т. нар. Индустрия 4.0, която предлага едно още по-автоматизирано бъдеще, с по-ефективни поточни линии и с минимизирани възможности за човешки грешки.

"Автоматизирано бъдеще" и "без човешки грешки" понякога звучи плашещо, особено когато става дума за работни места. И сега, когато проектът за Индустрия 4.0 преминава плавно от стратегии към реалност, и компаниите, и правителствата трябва да намалят въпросителните и да предоставят отговори. Автомобилната индустрия, а и далеч не само тя, имат нужда от такива.


Тази година е ключова и за индустриалния сектор в страната. Дори и да не спечели надпреварата за новата мегафабрика на Volkswagen, България ще натрупа ценен опит и ще увеличи шансовете да привлече в обозримо бъдеще голям автомобилен производител. Секторът ще попадне и във фокуса на тазгодишната среща "Индустрия 4.0", организирана от "Капитал".

Индустрия четири какво?

"Индустрия 4.0" е един от онези термини, който става все по-често срещан, но до голяма степен не казва нищо конкретно на тези, които не са предварително запознати с него. Накратко, следващата стъпка в индустриалното производство е обвързано със свързаната икономика: свързани устройства, данни в реално време, както и милиони сензори, които събират тази информация и я превръщат в нещо, което има практическа стойност. Или дори по-накратко казано, технологиите за свързване и автоматизация ще достигнат до ниво, в което ще могат да автоматизират и някои процеси, които доскоро се смяташе, че могат да бъдат извършвани само чрез човешка намеса. Тази екосистема от сензори, устройства и хора има всички възможности да бъде изключително силна.



Повечето автомобилни заводи например все още са далеч от това да достигнат до перфектната буря, в която свързаността между машини и хора ще бъде напълно безпроблемна. Но индустрията наистина работи по това да достигне своята "четвърта версия". В същото време потребителите също искат все по-голяма свързаност със своите автомобили, и така колелото се завърта.

"Днес повечето производители на автомобили вървят по своя воля по пътя към Индустрия 4.0, защото това е пътят, който ще ги изведе до по-добри бизнес резултати", коментира в Кристин Мастърс от Flexis. Тя дава за пример Bosch, при която производството на системи за автоматично спиране вече е с 25% по-ефективно от финансова гледна точка, след като компанията е въвела умни свързани поточни линии.

Плюсовете от всичко това – и някои притеснения

Влизането в Индустрия 4.0 би означавало по-гъвкави вериги за доставки, поточни линии и възможности за производство. Вкарването на технологии, които могат да се наблюдават и контролират сами, пък би означавало, че производството ще върви 24 часа в денонощието, какъвто вече е случая в малък брой заводи. Такава технология, която разчита на моменталното засичане на проблеми, може да се използва и в крайните продукти, като колите да намалят случаите, в които има нужда да влизат в ремонт.

Към плюсовете може да бъде добавено и по-лесното производство на автомобили по поръчка, без те да имат прекалено висока цена. Преминаването на индустрията към следващо ниво и автоматизацията на повечето процеси означава, че за да бъде създадена само една бройка кола няма да бъде нужен цял екип, какъвто би бил и за масово производство. Ще означава просто, че въведените от клиента изисквания ще бъдат приети от компютри и машини.

Минуси, или най-малкото въпросителни, също не липсват. Най-големият въпрос остава по отношение на опасността този път вечните прогнози, че човешката работна ръка ще стане безполезна, да се сбъдне. Това не е изключено – може би не днес или утре, но след още няколко години, когато данните за захранване на моделите на изкуствения интелект станат достатъчно.

Именно в данните се крие и друг проблем – индустрията се насочва към това да отвори досега затворения кръг на информацията, циркулираща в компаниите. Това е едно от кредотата на Индустрия 4.0 – свободна информация, така че всичко да става по-бързо, да бъде по-ефективно, но в крайна сметка идеалистичното мислене не може да остави отговорните хора да пропуснат и заплахата от кибератаки и използването на данни на купувачи. Свързването на колите също навява страхове от едно антиутопично бъдеще.

От думи към действия

За да изпълни обещанията и да се справи с предизвикателствата, автомобилната индустрия има нужда от безспирна работа – и по оптимизиране по поточната линия, и по изясняване на концепции и предоставяне на отговори.

Нужно е и друго: цялото говорене за изкуствен интелект, блокчейн, ефективна логистика и други модерни думи да премине към действие. Това до голяма степен се случва, но далеч от погледите на широката публика. И може би е време завесата малко по малко да започне да се вдига.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 998 прочитания

Германия оставя отворена вратата за Huawei в търговете за 5G Германия оставя отворена вратата за Huawei в търговете за 5G

Решението е взето след месеци дебати и се разминава с искането на САЩ за блокиране на китайската компания

15 окт 2019, 1015 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм