С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 сеп 2019, 13:12, 3848 прочитания

Къде е гениалността в спорта

Стивън Гарднър, директор доставки и услуги в Genius Sports, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Визитка

Стивън Гарднър е директор доставки и услуги в Genius Sports. Като такъв той се занимава с разработката на технологията и управлението на операциите в самата компания. Гарднър е част от компанията от 2002 г. насам, тогава все още с името Betgenius. Преминава през редица позиции – от софтуерен разработчик, през продуктов и оперативен директор до сегашната си позиция.

Компанията

Genius Sports е технологична компания, която разработва продукти и предлага услуги в сферата на спортните статистики. Фирмата работи основно със спортни федерации и букмейкърски къщи, като събира информация по време на мачове, предлага изчисления на коефициенти за залагания и други. Genius Sports работи с над 500 федерации по футбол, баскетбол и волейбол в над 150 страни.

Фирмата има присъствие в България от 2015 г. насам, където работи чрез дружеството "Джиниъс Спортс Сървисис". Неотдавна се нанесе в нов офис за

400

души (в момента компанията има към 320 служители тук). По план тази бройка трябва да бъде удвоена в следващите три години, като екипът тук е съставен основно от разработчици и статистици. Приходите на "Джиниъс Спортс Сървисис" 2018 г. достигнаха

7.2

млн. лв., повишение от над 30% спрямо предишната година.


Накратко, какво прави Genius Sports?


- Genius Sports предлага технология на спортни федерации, в която се включват редица услуги, които са насочени към това да подобрят самите спортове. Всички спортове искат да се справят с едни и същи проблеми: по-добро разпространение и по-голяма връзка с феновете. Помагаме им по два начина: чрез технология, която позволява на федерациите да се справят по-лесно със самата организация, като програми на мачовете, регистрация на всички играчи и т.н., както и чрез статистика в реално време от всички мачове. Събираме информация всяка секунда от всяко събитие към федерация, която има договор с нас. Понякога работим и директно за това федерациите да са по-близо до феновете, като управляваме сайтове и приложения, така че те да са възможно най-удобни. Работим също така и със спортни медии, както и с регулирания пазар на спортни залагания по света.

Какво правите за букмейкърските компании?

- Почти същото: даваме им основните услуги, от които имат нужда, за да могат те да предоставят собствените си продукти. Те използват нашите услуги, така че да могат да сметнат своите коефициенти, а често дори ние смятаме коефициентите за тях предварително. Даваме им цялата информация, която имаме от дадено спортно събитие. При залаганията има голямо търсене на висококачествени данни, а няма по-висококачествени данни от официалните, взети в реално време. Ние имаме връзка с почти всички федерации и сме в по-добра позиция от букмейкърите да събираме цялата тази информация. Самите федерации също нямат толкова опит, колкото нас.



Предлагате също и услуга за откриване на уредени мачове. Как се случва това? Как хващате един уреден мач?

- Всичко идва от опита ни в това да предлагаме услуги и информация на букмейкърските къщи и се свежда до технологията, която използваме, за да смятаме коефициенти и цени, защото тя се базира на прогнозиращи алгоритми, които пък са базирани на предишни събития. Така че когато имаме дадено събитие, ние можем до някаква степен да прогнозираме какво ще се случи, като използваме огромната база информация, с която разполагаме. Понякога обаче, когато наблюдаваме средните коефициенти на всички букмейкъри, което също правим, и те се различават осезаемо от изчислението на алгоритъма ни, тогава можем да кажем, че сме открили аномалия на пазара. След като го маркираме, можем да кажем, че сме забелязали нещо съмнително и не знаем защо. Това, което можем да направим, е след мача да използваме опита си и данните си да разкрием какви може да са причините за тази аномалия. Причините могат да са всякакви: късна промяна на стартовия състав, влизане на резерва или други подобни , които все пак са обясними. Има обаче и случаи, в които няма обяснение.

Какво се случва, когато има мач, който вие смятате, че е уреден? Казвате на букмейкърските, на федерациите, или?

- Добър въпрос. Накратко – да. На първо място са федерациите, които са най-важният ни партньор, така че, разбира се, че им казваме, че сме засекли нещо, което според нас е трудно обяснимо. Самите те имат експерти, които в крайна сметка решават дали има повод този мач да бъде сметнат за уреден. Друг аспект са букмейкърските къщи, на които също казваме, че сме засекли аномалия, която не можем да обясним. Лошо е за цялата индустрия, ако те предлагат мачове, които са уредени.

Как навлязохте в този бизнес?

- Започнах преди 17 години като софтуерен разработчик. С времето преминах много етапи, защото моята експертиза е в управлението на данни, а ние създаваме именно продукти, които се захранват преди всичко с информация, така че се оказах в удобна позиция да премина към управлението на компанията. Започнах да разработвам стратегии за развитие и с времето натрупах опит и в тази сфера, в операциите и продуктите ни. Едно от нещата, в които сме станали специалисти, е да предоставяме самите специалисти, които събират данните, а не само да отдаваме технологията си, което също е процес в моята експертиза.

За да бъда честен, позицията ви звучи малко объркващо. Как бихте описали работата си?

- Да, директорите доставки и услуги не сме често срещано явление. Накратко, може да се каже, че това е кръстопът между управление на технологията, както и операциите, които стоят зад нея. Понеже предлагаме услугите си на нашите партньори, особено важно е да управляваме и двете. Аз отговарям за основните статистически услуги, които предлагаме, а не толкова например за услугите в сферата на човешките ресурси, които също предлагаме.

Ще работите основно от София?

- Не, основно съм базиран в Лондон, където е и централното ни звено. Имаме и други технологични хъбове - във Вилнюс, Талин и Меделин в Колумбия, които са под моята юрисдикция.

Как успявате да управлявате места, които са толкова различни и далечни?

- Да, различни и далечни са, но ни позволяват да откриваме разнообразни таланти от целия свят, които стоят зад нашия растеж. Основната ни стратегия е, че не се опитваме да правим едно и също във всеки технологичен център, напротив, опитваме се да бъдат различни един от друг. Развиваме ги така, че навсякъде да развиваме технологията и експертите си, но да не се припокриват, а всеки център да добавя към глобалното. Така става много по-лесно да управляваш центровете, защото знаеш какво точно очакваш от всеки. Имаме и много силни лидерски екипи, които са независими и не разчитат постоянно да държим връзка, така че да ми се налага да скачам от един офис в друг. Хората могат да взимат решения сами.

Защо решихте да се разраствате към България?

- Ние закупихме българска компания за спортни данни през 2015 г. (InPlay Sports Data – бел. ред.) и от тогава насам опитът ни тук е само положителен. Много бързо утроихме мащаба на компанията както на глобално, така и на местно ниво. Искаме да разчитаме преди всичко на себе си, когато става дума за събиране на данни на живо. Закупихме компания, която беше доказала, че може да бъде самостоятелна, като същевременно беше и сред лидерите по отношение на технология. Тук работим в две основни насоки: едната е технология и разработка на продукти, а другата са операциите, при които събираме цялата информация. Осъзнахме, че можем да достигнем до страшно много специалисти тук. Да, тук има огромна конкуренция, особено по отношение на кадри в технологичния сектор. Но хората тук са с много високо качество и ни позволяват да растем по начина, по който искаме. Причината да смятаме, че можем да растем тук, е, че работим в спортната индустрия, така че знаем какво точно търсим и какви са предимствата ни спрямо другите компании: ние търсим хора, които имат интерес и към технологията, и към спорта. Разбира се, не е задължително да си спортен фен, за да работиш при нас, но определено помага. Когато имаме и двете, е лесно и за нас да работим с тях, и за тях да решат да останат при нас, защото рядко се среща тази комбинация.

Ще имате 400 души тук и ще се опитате да удвоите това число в следващите три години. Почти всяка компания в IT сектора в България се оплаква от липса на достатъчно кадри, така че как смятате да направите подобно разширение?

- В момента имаме 320 души тук, в новия офис, с достатъчно площ да ги удвоим. Нашето предимство е спортът. Има нещо, което привлича хората към нас, защото те работят директно със спортните федерации на световно ниво. Само в България например обслужваме Българския футболен съюз, Българската федерация волейбол и Националната баскетболна лига. Това, което казахте – че IT компаниите тук се оплакват от недостиг на кадри – показва, че търсенето е високо. За нас това е добре, защото много от кадрите вече са добре тренирани, с достатъчно опит. Тук обаче не работим само върху технологичния си продукт, но и върху операциите, които включват самото събиране и обработване на данни.

Казахте, че тук ще се намира "невронният център" на компанията, докато в Лондон се намира централата

- Да. Лондон е нашата търговска централа и мястото, откъдето управляваме самия бизнес. Някои от нещата, които правим тук, в София, правим и в Колумбия, за да сме сигурни, че всичките ни услуги достигат до всички места по света, които обслужваме. Все по-често ни се случва и да изпращаме служители оттук в други наши центрове, така че София не отговаря само за растежа на този конкретен център, но и за глобалния ни растеж заради високата експертиза на българските таланти.

Работите в над 150 страни. Това е почти целият свят, така че има ли таван за растежа ви?

- Не мисля, че пазарът е ограничен, защото ставаме все по-активни в баскетбола и волейбола. Най-активни сме във футбола, но дори и там смятам, че имаме много накъде да растем. Има и немалко други спортове, към които да растем. Растежът може да дойде и от съвсем различни места, например в момента се занимаваме с разширение на възможностите на стрийминга, където има голяма незапълнена ниша при по-малко популярните спортове. Инвестираме много в изкуствен интелект, в събирането на статистики чрез алгоритми.

Нека приемем, че имаме един мач, в който вие събирате данни кой играч колко пасове е направил, колко корнери или тъчове има. Как работи цялата технология?

- Ние създадохме технология, която позволява на хората да събират всички тези данни. В повечето случаи, когато говорим за събирането на информация на живо, са нужни двама или повече души, които да отговарят за конкретно събитие. Приложенията ни могат да се използват на всякакви устройства. В някои случаи това са наши хора, в други случаи само отдаваме технологията на федерациите и те използват свои собствени хора.

Какво би било бъдещето на този тип технология? Сензори в топките?

- Това е интересен дебат, който се води отдавна, защото някои хора смятат, че сензори в топките биха променили баланса им. Другото "голямо нещо" е биометричният тракинг, за което също все още няма яснота – нито дали ще бъде в екипировката или някъде другаде, нито каква тежест би имала тази технология.

Интервюто взе Йоан Запрянов
Q&A

Как си почивате?

- Пътувам много, но аз всъщност обичам да пътувам, така че не чувствам голяма нужда от почивка. Най-важното за мен е да успея да намеря време за себе си и моите близки, предвид работата ми, която изисква толкова много пътуване.

Коя бизнес книга бихте препоръчали?

- Чета много книги, но рядко ги довършвам, защото често се оказва, че научавам повече от работата си, отколкото от тях. През последните две години има две книги, които са ме впечатлили най-много: Talent is Overrated на Джофри Колвин и The Everything Store на Джеф Безос.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Заедно и в добро, и в лошо Заедно и в добро, и в лошо

Радомир Миланов, управляващ директор в SAP България, пред "Капитал"

18 окт 2019, 2015 прочитания

Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие

Основател на People in Flow и лектор на HR and Leadership Forum 2019

14 окт 2019, 1765 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Родни Бригс: Искаме да научим децата да мислят

Президентът и съосновател на канадската верига частни училища Maple Bear пред "Капитал"

Още от Капитал
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10