С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 30 сеп 2019, 13:22, 5493 прочитания

SpaceX представи прототипа на марсианския си космически кораб

Илън Мъск се надява Spaceship да излети в космоса до половин година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
SpaceX радикално промени концепцията за Starship преди около година, като изостави използването на карбонови сплави и премина към корпус от термоустойчива неръждаема стомана.
Технологичният милиардер Илън Мъск официално представи в неделя рано сутрин (българско време) първия прототип на космически кораб, наречен Spaceship, който до няколко години би трябвало да извърши първия пилотиран полет до Марс. Космическият апарат представлява сюрреалистична стоманена конструкция с височина 50 и диаметър 9 метра, която беше построена на открито в Бока Чика, Южен Тексас, за по-малко от половин година. Преди него аерокосмическата фирма на Мъск сглоби и технологичен демонстратор, наречен Starhopper, с който изпробва двигателя на бъдещия космически кораб, издигайки апарата на 150 метра височина.

До 1-2 месеца първият прототип в реални размери трябва да извърши тестов полет на височина 20 км, последван от меко кацане на Земята, твърди основателят на космическата компания SpaceX. Според Мъск, ако всичко върви по план, фирмата се надява да извърши орбитален полет със Spaceship след само половин година. За да се случи това обаче, компанията трябва да конструира и новата гигантска ракета-носител за многократна употреба Super Heavy, която да изведе космическия кораб около Земята.


Първият прототип, наречен Mark 1, ще използва само три реактивни двигателя от типа Raptor, които работят с втечнен метан и кислород. Окончателната версия на Starship трябва да има шест подобни двигателя, като три от тях ще бъдат оптимизирани за използване в условията на междупланетен вакуум. Когато бъде завършен, космическият кораб би трябвало да може да превозва до 100 тона полезен товар и до 100 пасажери в пътническа секция с обем 1000 кубични метра.



За да извършва полети до Луната, Марс и евентуално други небесни тела, Starship обаче ще трябва да бъде презареждан в гориво в околоземна орбита. За целта ще бъде използвана специален вариант на апарата, който ще играе ролята на космическа цистерна.



Технологията за орбитално презареждане все още е в процес на изследване и разработка от страна на SpaceX и NASA. Според Мъск обаче процедурата се очертава да е далеч по-лесна от скачването на орбиталната капсула Dragon и Международната комическа станция - нещо, което частната космическа компания вече нееднократно е извършвала.



Преди всичко това да стане се случи на практика обаче, Spaceship успешно трябва да премине през първото реално изпитание – полет на височина 20 км. Той трябва да демонстрира нагледно, че космическият апарат, направен от заварени в полеви условия листове неръждаема стомана, е достатъчно здрав, за да не се разпадне под напора на аеродинамичното съпротивление на земната атмосфера. Мъск уточни, че прототипите от Mark 3 нагоре вече ще се правят не от няколко огънати стоманени секции, а от цели пръстени, които вече ще се заваряват вертикално само на едно място и това ще ги направи едновременно по-леки и по-устойчиви.

Също така SpaceX трябва да тестват в реални условия технологията по забавяне на скоростта при обратно навлизане в атмосферата и приземяването с двигателите Raptor. Защото, според Мъск, Spaceship ще каца по коренно различен начин в сравнение с по-ранните ракети Falcon 9 и орбиталните совалки на NASA. Космическият апарат ще забавя скоростта си по подобие на полет на скайдайвър, като едва във финалната фаза ще каца вертикално, използвайки тягата на своите двигатели.



Едва когато (и всъщност ако) SpaceX усвои новия метод на приземяване, може да очакваме реални полети на Spaceship в открития космос и около Земята. Това, според Мъск, вероятно ще се случи, едва когато прототипите Mark 4 и Mark 5 бъдат готови най-рано през пролетта на следващата година. Милиардерът твърди, че основното забавяне може да дойде заради скоростта, с която SpaceX е способна да произвежда космическите двигатели Raptor. В момента сглобяването на всеки от тях отмена 8 до 10 дни. Мъск се надява този производствен процес да бъде намален до 24 часа през първото тримесечие на следващата година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите

Главният технически директор на Milestone Systems пред "Капитал"

13 дек 2019, 697 прочитания

Oфис в облака Oфис в облака

Мобилният интернет и подходящият софтуер дават възможност да се работи пълноценно навсякъде

13 дек 2019, 913 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Германия оставя отворена вратата за Huawei в търговете за 5G

Решението е взето след месеци дебати и се разминава с искането на САЩ за блокиране на китайската компания

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10