С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
2 30 сеп 2019, 13:22, 3312 прочитания

SpaceX представи прототипа на марсианския си космически кораб

Илън Мъск се надява Spaceship да излети в космоса до половин година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
SpaceX радикално промени концепцията за Starship преди около година, като изостави използването на карбонови сплави и премина към корпус от термоустойчива неръждаема стомана.
Технологичният милиардер Илън Мъск официално представи в неделя рано сутрин (българско време) първия прототип на космически кораб, наречен Spaceship, който до няколко години би трябвало да извърши първия пилотиран полет до Марс. Космическият апарат представлява сюрреалистична стоманена конструкция с височина 50 и диаметър 9 метра, която беше построена на открито в Бока Чика, Южен Тексас, за по-малко от половин година. Преди него аерокосмическата фирма на Мъск сглоби и технологичен демонстратор, наречен Starhopper, с който изпробва двигателя на бъдещия космически кораб, издигайки апарата на 150 метра височина.

До 1-2 месеца първият прототип в реални размери трябва да извърши тестов полет на височина 20 км, последван от меко кацане на Земята, твърди основателят на космическата компания SpaceX. Според Мъск, ако всичко върви по план, фирмата се надява да извърши орбитален полет със Spaceship след само половин година. За да се случи това обаче, компанията трябва да конструира и новата гигантска ракета-носител за многократна употреба Super Heavy, която да изведе космическия кораб около Земята.


Първият прототип, наречен Mark 1, ще използва само три реактивни двигателя от типа Raptor, които работят с втечнен метан и кислород. Окончателната версия на Starship трябва да има шест подобни двигателя, като три от тях ще бъдат оптимизирани за използване в условията на междупланетен вакуум. Когато бъде завършен, космическият кораб би трябвало да може да превозва до 100 тона полезен товар и до 100 пасажери в пътническа секция с обем 1000 кубични метра.



За да извършва полети до Луната, Марс и евентуално други небесни тела, Starship обаче ще трябва да бъде презареждан в гориво в околоземна орбита. За целта ще бъде използвана специален вариант на апарата, който ще играе ролята на космическа цистерна.



Технологията за орбитално презареждане все още е в процес на изследване и разработка от страна на SpaceX и NASA. Според Мъск обаче процедурата се очертава да е далеч по-лесна от скачването на орбиталната капсула Dragon и Международната комическа станция - нещо, което частната космическа компания вече нееднократно е извършвала.



Преди всичко това да стане се случи на практика обаче, Spaceship успешно трябва да премине през първото реално изпитание – полет на височина 20 км. Той трябва да демонстрира нагледно, че космическият апарат, направен от заварени в полеви условия листове неръждаема стомана, е достатъчно здрав, за да не се разпадне под напора на аеродинамичното съпротивление на земната атмосфера. Мъск уточни, че прототипите от Mark 3 нагоре вече ще се правят не от няколко огънати стоманени секции, а от цели пръстени, които вече ще се заваряват вертикално само на едно място и това ще ги направи едновременно по-леки и по-устойчиви.

Също така SpaceX трябва да тестват в реални условия технологията по забавяне на скоростта при обратно навлизане в атмосферата и приземяването с двигателите Raptor. Защото, според Мъск, Spaceship ще каца по коренно различен начин в сравнение с по-ранните ракети Falcon 9 и орбиталните совалки на NASA. Космическият апарат ще забавя скоростта си по подобие на полет на скайдайвър, като едва във финалната фаза ще каца вертикално, използвайки тягата на своите двигатели.



Едва когато (и всъщност ако) SpaceX усвои новия метод на приземяване, може да очакваме реални полети на Spaceship в открития космос и около Земята. Това, според Мъск, вероятно ще се случи, едва когато прототипите Mark 4 и Mark 5 бъдат готови най-рано през пролетта на следващата година. Милиардерът твърди, че основното забавяне може да дойде заради скоростта, с която SpaceX е способна да произвежда космическите двигатели Raptor. В момента сглобяването на всеки от тях отмена 8 до 10 дни. Мъск се надява този производствен процес да бъде намален до 24 часа през първото тримесечие на следващата година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 982 прочитания

Internet of Things #13: САЩ тества 5G "умния град" в полеви условия Internet of Things #13: САЩ тества 5G "умния град" в полеви условия

Експериментален "мини smart city" отвори врати край Атланта

24 сеп 2019, 3448 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Германия оставя отворена вратата за Huawei в търговете за 5G

Решението е взето след месеци дебати и се разминава с искането на САЩ за блокиране на китайската компания

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света