Пръсна се резервоарът на "марсианската" ракета Starship
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пръсна се резервоарът на "марсианската" ракета Starship

Пръсна се резервоарът на "марсианската" ракета Starship

Междупланетният апарат на SpaceX претърпя авария при наземни изпитания с втечнен кислород или азот

Момчил Милев
5632 прочитания

Прототипът на междупланетния апарат Starship, разработван от космическата компания SpaceX, е сериозно пострадал при инцидент на полигона в Бока Чика, Южен Тексас, вчера вечерта българско време.

Видео в платформата Youtube показа как горната част на ракетата ефектно изхвърча във въздуха и започва да бълва наоколо гигантски облаци бял дим, без обаче да се възпламени.

По-късно от SpaceX излязоха с официално изявлвление, че инцидентът с прототипа MK1 е станал по време на тестове, включващи зареждане на резервоара под налягане с криогенна течност – най-вероятно суперохладен кислород или азот.

"Идеята на днешния тест беше да повишим налягането в системата до максимално допустимото ниво, така че крайният резултат не беше напълно неочакван", коментират от космическа фирма на Илън Мъск. И добавят: "При инцидента няма пострадали и той не е сериозна стъпка назад".

Въпреки сравнително оптимистичния коментар обаче експлозията на резервоара ще забави работата по Starship.

Според предишните изявления на Мъск прототипът МК1 трябваше да бъде подготвен за следващата фаза от изпитанията, която включва издигането му на височина 20 км. и изпробване на новата технология за кацане, имитираща полет на скайдайвър.

Космическият милиардер се надяваше да проведе въпросното изпитание преди Нова година.

За щастие SpaceX паралелно работи по втори прототип (МК2), който се сглобява от друг екип на компанията в Кокоа, Флорида.

Мъск също така обяви днес в своя публикация в Twitter, че апаратът МК1 няма да бъде ремонтиран и направо ще се пенсионира.

За сметка на това екипът веднага ще започне работа по следващия прототип МК3, който ще бъде модифициран на базата на данните, събрани от днешния "полуфатален" инцидент.

Иначе първата тестовата версия, наречена МК 1 ил Mark 1, бе сглобена в полеви условия за по-малко от половин година след края на изпитанията на технологичния демонстратор Starhopper, изпробвал възможностите на новите ракетни двигатели Raptor.

Прототипът представлява гигантска цилиндрична конструкция с височина 50 и диаметър 9 метра.

За разлика от Starhopper, той трябваше да се задвижва не от един, а от три реактивни двигателя тип Raptor, чиято задача беше да го издигнат на 20 километра височина, след което да го приземят меко на земята.

Според Илън Мъск подобен тестов полет трябваше да бъде проведен в рамките на 1-2 месеца.

Настоящата авария обаче очевидно ще забави работата по космическия апарат, който в близките години би трябвало да достигне Луната и Марс.

В окончателния си вид Starship трябва да има шест двигателя - три, оптимизирани за работа в атмосферата и три, предназначени за вакуум.

Вторият вариант на Raptor обаче още не е официално готов.

Мъск също така се надяваше, че първите изпитания на апарата в открития космос ще могат бъдат проведени в рамките на следващите шест месеца.

Прототипът на междупланетния апарат Starship, разработван от космическата компания SpaceX, е сериозно пострадал при инцидент на полигона в Бока Чика, Южен Тексас, вчера вечерта българско време.

Видео в платформата Youtube показа как горната част на ракетата ефектно изхвърча във въздуха и започва да бълва наоколо гигантски облаци бял дим, без обаче да се възпламени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK