Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 яну 2020, 15:27, 2952 прочитания

Запали се ракетата на кандидата за "бронзов медал" при частните орбитални полети

Космическата компания Firefly Aerospace вероятно няма да извърши премиерно изстрелване в през април, както планираше

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Щатската компания Firefly Aerospace, която имаше най-голям шанс да стане третата частна фирма, способна да изстрелва товари в околоземна орбита, претърпя инцидент, който може да я лиши от "бронзовия медал".

Прототипът на нейната ракета-носител Alpha е предизвикал пожар на тестовия полигон край Бригс, Тексас, в сряда по време на запалване на четирите двигателя Reaver на първата степен.


Целта на експеримента е била да сертифицира апарата за първия официален полет на компанията, планиран за април от военно-въздушната база "Ванденберг" в Калифорния.

В контекста на случилото се, първоначално наречено евфемистично от фирмата "тестова аномалия", въпросното премиерно изстрелване най-вероятно няма да се случи по график.





До момента само две частни компании са успели да конструират самостоятелно свои собствени ракети, способни да изпращат товари в околоземна орбита - SpaceХ на милиардера Илън Мъск и Rocket Lab, специализирана в изстрелването на малки сателити до 150-200 кг.

До момента Firefly Aerospace се приемаше за водача в групата на космическите стартъпи, вървящи по техните стъпки, особено след фалита на основния й съперник за третото място - Vector Launch, който затвори врати през декември 2019 г.

От Firefly все пак твърдят, че по време на инцидента в сряда нито за момент не е имало заплаха както за персонала на компанията, така и за жителите на Бригс, а също и че ракетата Alpha не е пострадала сериозно от огъня.

Говорителят на фирмата Ерик Салван все пак уточнява, че състоянието на първата степен и причината за аномалията тепърва ще се оценяват.

По принцип тестовото запалване на четирите двигателя на ракетата е трябвало да трае около 2.45 мин. и да симулира полета на ракетата в Космоса до отделянето на втората степен, която успешно премина изпитания още през ноември и на теория вече е готова за премиерното изстрелване.



Самата частна аерокосмическа компания е създадена още в далечната 2014 г. под името Firefly Space Systems.

Нейната идея е да се позиционира между големите играчи като SpaceX и малките като Rocket Lab, разработвайки ракета, способна да извежда до 1000 кг товар в ниска орбита и до 600 кг в слънчево синхронизирана.

Грубо казано, Alpha е еквивалент на Falcon 1 – първата "едномоторна" ракета на Илън Мъск, достигнала околоземна орбита.

Цената на едно изстрелване ще бъде около 15 млн. щатски долара, твърдят от космическата компания.

Ракетата Alpha ще висока 29 метра , 6 метра в диаметър, а първата й степен ще се задвижва от четири реактивни двигателя Reaver, специално проектирани за целта от Firefly Aerospace.

Ракетата Alpha ще висока 29 метра , 6 метра в диаметър, а първата й степен ще се задвижва от четири реактивни двигателя Reaver, специално проектирани за целта от Firefly Aerospace.

Фотограф: Firefly Aerospace


В близко бъдеще Firefly планират да създадат и по-тежка модификация, наречена Beta, която трябва да е нещо като умален вариант на Falcon Heavy.

Тя ще е съставена от три първи степени на Alpha и би трябвало да може да изстреля в ниска орбита товар с тегло до около 4 тона.

В края на миналия октомври обаче Friefly сключи сделка за стратегическо партньорство с американския ракетостроителен гигант Aerojet Rocketdyne, на базата на който дизайнът на Beta вероятно ще бъде променен.

Предвижда се двигателите Reaver да бъдат заменени с аналога им AR1, разработени от
Aerojet Rocketdyne, като по този начин капацитетът на ракетата ще бъде увеличен до 8 тона товар, транспортиран в ниска орбита.

По принцип двигателят AR1 беше разработен специално за тежкотоварната ракета от следващо поколение ракета на космическия консорциум-мастодонт United Launch Alliance (ULA), наречена Vulcan.

Преди около година обаче ULA внезапно реши да оборудва Vulcan с двигателите BE-4, разработени от космическата компания Blue Origin на милиардера и собственик на Amazon Джеф Безос за нуждите на бъдещата орбитална ракета за многократна употреба New Glenn.

Това принуди Aerojet Rocketdyne да потърси нов клиент за проукта си, какъвто намери в лицето на Firefly Aerospace.

В контекста на настоящия инцидент с Alpha обаче не е ясно още колко ще се забави премиерният полет и дали младата космическа фирма няма да бъде изпреварена от някоя конкурент.

Сериозна заявка в тази посока прави Virgin Orbit на милиардера Ричард Брансън.

Космическата компания от години разработва коренно различна технология за изпращане на товари в орбита от специално разработен за целта самолет, наречен Cosmic Girl.

Платформата работи на подобен принцип като изстрелването на SpaceShipTwo, но вместо
суборбиталните совалки, към самолета е прикачена товарна ракета-носител.



Премиерният старт на конструираната от Virgin ракета-носител с въздушно изстрелване LaucherOne е насрочен за първата половина на тази година.

Когато бъде готова, тя ще може да изпраща сателити с тегло до 500 кг в слънчево синхронизирана орбита на цена от порядъка на 10-12 млн. щатски долара.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Половината от служителите на Facebook ще работят постоянно от вкъщи 1 Половината от служителите на Facebook ще работят постоянно от вкъщи

Марк Зукърбърг преосмисля нуждата от голям офис за компанията

24 май 2020, 2723 прочитания

Мигът на електронните подписи Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

22 май 2020, 4288 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
"Булпрос" придобива мажоритарен дял в софтуерния интегратор "Бийм"

"Бийм" ще запази бранда си и частична автономност

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10