Дестинация "Силициева долина"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дестинация "Силициева долина"

Васил Терзиев, Иван Димов, Павлина Янакиева и Богомил Балкански помагат на българските компании да стъпят на американския пазар

Дестинация "Силициева долина"

Организацията Bulgaria Innovation Hub помага на български компании да стъпят на американския пазар

Йоан Запрянов
9777 прочитания

Васил Терзиев, Иван Димов, Павлина Янакиева и Богомил Балкански помагат на българските компании да стъпят на американския пазар

© BIH


Темата накратко
  • Организацията Bulgaria Innovation Hub помага на български компании да правят бизнес в меката на технологиите.
  • Зад проекта стоят утвърдени имена като Павлина Янакиева, Богомил Балкански, Васил Терзиев и Иван Димов.
  • Вече 21 фирми са преминали през програмата на хъба.

Силициевата долина все още е "мястото", когато става дума за технологии. Дори и с обявяването на преждевременната смърт на офиса в компании като Twitter, както и с географското отваряне на технологичните гиганти и рисковия капитал, Долината продължава да е магнит за предприемачите. За много хора отговорът на въпроса дали една технологична компания е успяла зависи именно от това дали това е станало в технологичния хъб. Българските фирми не са изключение и много от тях рано или късно се насочват отвъд океана, за да си търсят късмета (и пазара).

Но успехът там не е въпрос на късмет. Малко български предприемачи знаят това по-добре от Богомил Балкански, бившият вицепрезидент в Google и настоящ партньор в Sequoia Capital. Затова той заедно с други утвърдени имена като Павлина Янакиева, Васил Терзиев и Иван Димов създават в края на 2018 г. Bulgaria Innovation Hub (BIH) - организация, чиято цел е да помага на българските технологични стартъпи да стъпят на американския пазар.

Досега през програмите на хъба са преминали по два випуска - или кохорти, както ги наричат - от български компании. Не всяка фирма може да участва - BIH търси такива, които вече имат продукт на пазара и по-важното - в които вече са инвестирали фондове, най-често някой от българските Eleven, LAUNCHub, Brightcap и др. Обяснението е просто - хъбът няма възможността да проверява всяка компания, така че се доверява на преценката на VC инвеститорите, които вече са свършили тази работа и са вложили средства.

Балкански поток

Интересът на българските компании към Силициевата долина не е от вчера. Немалко от тях са преминали през съветите и насоките на един човек - Богомил Балкански. "Всичките ми приятели от България, главно инвеститори, ми изпращаха един поток от български предприемачи, които идват в долината. В един момент започнах да забелязвам общите грешки, които всички те допускат", казва Балкански.

"Първо, много от тях са неподготвени да оползотворят времето си в Силициевата долина. Второ, повечето са неопитни и наивни в очакванията си какво може да постигне едноседмична или двуседмична визита. Трето, липсват им знания как да спечелят клиенти, да търсят партньори или да привличат инвестиции в САЩ. Четвърто, нямат къде да провеждат бизнес срещи освен в кафенета или в чужди офиси."

Така се ражда идеята за български хъб, който да се занимава само с този поток от фирми и да им помага да решават точно тези конкретни проблеми. В края на 2018 г. BIH се появява съвсем официално - изпълнителен директор става Павлина Янакиева, известна с работата си във фондация "Заедно в час". Янакиева и Балкански работят от САЩ, а съоснователят на "Телерик" Васил Терзиев и инвестиционният банкер Иван Димов - от България.

"Нашите цели са две: да подпомагаме успешното развитие на българските стартъпи и тяхното навлизане на американския пазар, както и да промотираме България като дестинация на иновации в Източна Европа", казва Янакиева.

Според Балкански програмата е важна, защото българският пазар е прекалено малък за разрастването на един български технологичен стартъп. "Така че пътят на всички стартъпи много бързо води до излизане от България като клиенти. Това означават три посоки: ЕС, САЩ или Азия. САЩ обаче е най-големият единен пазар и големите фирми тук дават много повече шансове на малки стартъпи спрямо консервативните европейци", казва той.

Кохортите на хъба

Програмата, разработена от екипа на BIH, се състои от 27 модула - от бизнес етикета в Силициевата долина, през създаването на американско дружество до набирането на инвестиции от фондове. След всеки модул от хъба събират оценка от участниците. Не е трудно да се предположи кои са "предметите", които са били най-интересни на компаниите - тези, свързани с набиране на средства, и какво търсят фондовете за рисков капитал в Долината.

До този момент през хъба са преминали общо 21 компании - пет през първата кохорта през октомври 2019 г. и 16 през юни 2020 г. Сред тях личат имена както на по-млади компании като Ondo, така и на по-утвърдени като Tiger Technology, Enhancv и Sensika. Първият випуск преминава през програмата изцяло физически - с програма в САЩ. Втората, разбираемо, е виртуална заради коронавируса. Именно този фактор обаче позволява да се включат три пъти повече компании.

Сред лекторите са както българи с опит в Силициевата долина, като Момчил Кюркчиев от Leanplum, Иван Осмак от GtmHub и самия Балкански, така и имена от световна величина като Боряна Стробел, която ръководи разширението на екипа на Tesla от 640 души до над 45 хил. служители. Друго известно име е Тод Рулън-Милър, бивш вицепрезидент в Next Computers на Стив Джобс.

Програмата е разделена на две части. "Първата част са модулите. Втората част е да минем детайлно през нуждите на отделните компании. Повечето от тях имат приходи между 1 и 10 млн. долара и искат да начертаят своя собствена стратегия за стъпване на американския пазар", казва Янакиева. Не всички трябва да преминат и през двете фази - изборът е изцяло техен, като цената на курса също варира според желанието им.

Как се финансира инициативата

За разлика от повечето подобни програми, насочени към конкретни държави, българският хъб е изцяло частна инициатива. Тя се финансира от няколко източника: Балкански, Терзиев и други представители на българската общност в САЩ, както и фондовете от България. Първата програма на хъба през 2019 г. е безплатна за участващите фирми, но от тази година е платена: 2 хил. долара за първата фаза или 5 хил. долара за целия пакет.

И в двата пакета обаче компаниите получават кредити за облачните услуги на Amazon Web Services на стойност 15 хил. долара, както и 50 хил. долара кредити за други услуги. Така на практика участниците всъщност имат директна финансова изгода от програмата. Плюсът за фондовете пък е, че компаниите, в които са инвестирали, биха стрували много повече, ако стъпят на най-големия технологичен пазар в света.

"Нашата идея е в две посоки - първата е чрез програмата да можем да генерираме собствени приходи. Втората е да разчитаме на перспективата на грантове от други големи фондации, което е обикновеният формат на неправителствените организации. Ние все пак сме именно това - НПО с фокус образователна дейност", казва Янакиева.

Целта на хъба е през 2020 г. да има и втора програма през есента, като това трябва да бъде и цикълът в бъдеще - през пролетта и есента. "Следващата програма не е запълнена. Оставихме я отворена и ще гледаме кандидатите през август, защото в момента все още работим с фирмите от втората кохорта. Интересът обаче е огромен и това е причината за решението да взимаме повече компании", завършва Янакиева.

Какво имате предвид под стъпване на американския пазар?

Богомил Балкански: За повечето компании става дума за физическо стъпване на пазара, но преди да се стигне дотам, фирмата трябва вече да е развила някакви продажби тук. В много случаи това означава затваряне на клиенти по други начини - с търговски екип от България или Европа. Самите фирми в програмата са в различен стадий на развитие и бизнесът им е различен, така че са в различна степен на готовност да стъпят на американския пазар. За някои от тях това е или факт, или много близо до факт, като OfficeRND, които имат офис в Атланта.

Как е изградена програмата на хъба?

Павлина Янакиева: Ние искахме да обхванем всички теми, които един стартъп трябва да може да покрива, за да е успешен и да има входяща стратегия. Някои от лекциите включваха представяне на бизнес културата и практиките в Силициевата долина. В много случаи хората не оценяват наистина колко е важен този аспект при градене на бизнес отношения. След това идва изграждането на бизнес план, ценова стратегия, дистрибуторски канали, пазарно позициониране и други.
Темата накратко
  • Организацията Bulgaria Innovation Hub помага на български компании да правят бизнес в меката на технологиите.
  • Зад проекта стоят утвърдени имена като Павлина Янакиева, Богомил Балкански, Васил Терзиев и Иван Димов.
  • Вече 21 фирми са преминали през програмата на хъба.

Силициевата долина все още е "мястото", когато става дума за технологии. Дори и с обявяването на преждевременната смърт на офиса в компании като Twitter, както и с географското отваряне на технологичните гиганти и рисковия капитал, Долината продължава да е магнит за предприемачите. За много хора отговорът на въпроса дали една технологична компания е успяла зависи именно от това дали това е станало в технологичния хъб. Българските фирми не са изключение и много от тях рано или късно се насочват отвъд океана, за да си търсят късмета (и пазара).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK