И Китай ще трябва да се изкаже по сделката за TikTok

Нови правила за износа на технологиите слагат и нова задача за решаване в сложната ситуация

Reuters
Reuters    ©  Reuters
Reuters
Reuters    ©  Reuters

Раздялата на китайската софтуерна компания ByteDance с най-важния ѝ продукт, социалната мрежа TikTok, по всяка вероятност ще трябва да получи не само политическа подкрепа от САЩ, но и от Китай, пише Reuters. Новите правила на Пекин за износа на технологии изискват одобрението на китайското правителство за раздяла с платформата, която е създадена в страната, предупреди преди дни търговски представител на страната.

TikTok има едва няколко месеца, за да се раздели с операциите си в САЩ, Канада, Нова Зеландия и Австралия. Американският президент Доналд Тръмп вече даде ултиматум от 90 дни за ByteDance, за да продаде мрежата си, като в противен случай цялата дейност ще бъде забранена в страната. Най-вероятният потенциален купувач е Microsoft, а друг претендент е Oracle.

От сложно по-сложно

В петък Китай ревизира за пръв път от 12 години списъка си с технологии, които са забранени за износ. В новото описание на правилата би влизала и TikTok, макар ByteDance да продава само англоезичното си звено и да има напълно отделна идентична платформа за другите пазари. Проблемът обаче е, че потенциалният купувач ще получи кода на самата технология, която ще бъде отделена от компанията майка.

В новите правила, обявени от Министерството на търговията в Китай, влизат 23 добавки, включително технологии, обработващи лични данни, анализ на данни, изкуствен интелект, интерактивен интерфейс и други - всички те се съдържат в платформата на TikTok. "Ако ByteDance иска да изнася подобни технологии, трябва да мине през процедури за лицензиране", коментира Си Фън, професор по международна търговия в Университета по международен бизнес и икономика в Пекин. От ByteDance излязоха с изявление, че ще се запознаят с новите правила.

Лицензирането за износ би отнело около 30 дни, но въпросът е дали китайското правителство иска да премине през този процес, или целта е да бъде блокирана напълно сделката, след като САЩ и Китай вече водят открита студена война в сферата на информационните технологии. В началото на август, при обявяването на ултиматума спрямо TikTok, администрацията на Тръмп забрани и дейността на приложението WeChat в страната, собственост на втората по големина китайска компания Tencent.

Още тогава от правителството в Китай обявиха, че ще има ответен удар на национално ниво. Допълнителен стимул за такъв е и отношението на САЩ към Huawei, което може да доведе до пълното изчезване на компанията, както и факта, че чрез продажбата на TikTok китайска компания ще се раздели с най-успешното англоезично приложение, излязло до този момент от страната, при това в посока Силициевата долина.

Още от Капитал