Оптимизъм с едно наум
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Оптимизъм с едно наум

Оптимизъм с едно наум

Какви бяха настроенията сред гостите на първото хибридно издание на конференцията DIGITALK

Йоан Запрянов, Константин Николов
6708 прочитания

© Надежда Чипева


Позитивните бизнес истории през последната година осезаемо намаляха, а най-вероятно ще са кът и в идните месеци. На този фон технологичните предприемачи и инвеститори остават един своеобразен остров на относителен оптимизъм - тази тенденция се потвърждава както от борсовото представяне на гигантските технологични компании, така и от тези по-близо до нас. Юбилейното десето издание на конференцията DIGITALK, организирана от "Капитал" и LAUNCHub, затвърди мнението, че истинският победител от коронавируса и икономическите трусове около него, е дигиталният сектор във всичките му направления.

Показват го и резултатите от анкетите сред стотиците гости на събитието - 41% от тях казват, че бизнесът им се е подобрил в новата обстановка, а общо 50% са умерено или много оптимистични за идната година, дори на фона на сриващите се икономики и възможността за второ затваряне по цял свят (виж графиките).

С преобладаващо позитивни настроения премина и по-голямата част от цялата конференция, която за пръв път се проведе в хибриден формат - и физически, и онлайн, с десетки гости на живо от цял свят. "Капитал" говори с някои от лекторите и участниците на конференцията за сътресенията заради COVID-19 и очакванията им за бъдещето.

Трудно е да правиш планове, когато не знаеш нищо

Татяна Миткова, изпълнителен директор на ClaimCompass

Фотограф: Цветелина Белутова


За нас беше много трудна година, както и предполагам за всяка друга компания в сферата на пътуванията. Липсата на полети ясно ни се отрази. Дори през лятото, когато имаше леко повишение, капацитетът беше на около 30-40% спрямо година по-рано. Както можете да си представите, много хора просто не искат да летят, защото се притесняват и така стигаме до ситуация, в която хората отменяха пътуването си, дори ако самият полет не бе отменен. За да бъдем честни, това беше ужасно трудна година, през която трябваше да преминем. Говорили сме с много основатели и партньори и картината е смесена. Виждаме много хора, за които това е време, в което се отказват или започват нещо в съвсем друга индустрия. За други това е време за промяна, защото предишният ти бизнес модел изведнъж се оказва нерелевантен. Ние сме в подобна ситуация. Броят на полетите пада, зимата вероятно ще бъде още по-тежка, но същевременно можем да експериментираме. Едно от нещата, които вървят е, че можем да говорим с клиентите си, да следваме тенденциите в индустрията и да бъдем компания, която придава стойност, а не просто да чакаме полетите да се завърнат. По отношение на последното - кога ще се върнат полетите - това е нещо, което стресира много хора в индустрията, включително и самите нас. Трудно е да правиш планове, когато не знаеш дали пътуванията ще започнат да растат, когато има ваксина или ще отнеме няколко години, докато нивата на индустрията се върнат на нивата преди коронавируса.

Цялата ни индустрия продължава да расте

Ксавие Марсенак, съосновател на "Насекомо"

Фотограф: Надежда Чипева


Годината беше както вълнуваща, така и разочароваща. От една страна вълнуваща, защото затворихме рунд на финансиране за 4 млн. евро. Подписахме договор за стратегическо партньорство с френската компания Groupе Grimaud в областта на генетична селекция на животни, което ни направи един от лидерите в тази индустрия. Същевременно и разочароваща, защото имаше забавяне в завършването на сделката за привличане на капитал, в доставката на машини, в административните процедури, заради COVID-19. Цялата индустрия продължава да расте и има много интересни проекти - в нашия сегмент на алтерантивните протеини се случват много неща като "безмесното" месо и базираният на растения бургер и др, и продължават иновациите и инвестициите. Специално при преработката на ларви на насекоми индустрията продължава да расте бързо. Един от нашите конкуренти - Ynsect неотдавна привлече финансиране за около 300 млн. евро. Горд съм да кажа, че не са пред нас като разработки, дори мисля, че ние имаме по-големи приходи от тях. Но при всички положения благоприятно развитие за индустрията - имаше няколко рунда на значителни инвестиции във френска компания, в нидерландска също. Колкото повече се инвестира в тези компании, толкова повече се увеличава и капацитетът, а съответно и се възприема продуктът от потребителите. Правят се все повече изследвания за използване на тези продукти в различни сфери, например за торове. И ние инвестираме в създаването на такава продуктова линия, както и в проучвания в партньорство с университети. Покрай COVID-19 разбрахме, че може да работим и без офис. В същото време няма същата креативност, когато не сте заедно с целия екип в офиса. Покрай пандемията се увеличи фокусът и върху безопасността на храните, което ни помага и на нас. Европа е много зависима от вноса на соя, и затова проекти като строежа на протеинови заводи тепърва ще се случват. Искаме да сме част от тази тенденция. След спада в началото на пандемията, през последните месеци инвестициите се ускориха и фондовете са готови да отпускат повече пари, за да може нещата да се случват по-бързо. Мисля, че ще отнеме време светът да се върне към нормалността отпреди кризата, ще са нужни около две години. Ето защо е нужно да се адаптираме, искаме да сме устойчиви и затова всичките ни усилия са насочени към това. Ще продължим да се разрастваме, ето защо очакваме да привлечем още инвестиции. Искаме да построим в България един от най-големите европейски заводи за преработката на ларви на насекоми. Вече сме в Топ 5 или 6 в Европа в нашия сегмент. Има търсене на нашите продукти, например по време на COVID-19 се увеличи търсенето от производители на храни за домашни любимци.

Очаквам стартъп средата в България да се нормализира

Макс Гурвиц, управляващ партньор на Vitosha Venture Partners

Фотограф: Надежда Чипева


През тази година излязохме от зоната си на комфорт. От няколко години се очакваше някакво спукване на балона в нашия сектор, естествено не сме си представяли, че ще е по здравни причини. Така че голяма част от излишния капацитет, ненужните инвестиции и дейности бяха спрени. За голямо съжаление има болни и умиращи хора, но ако се опитаме да разгледаме този период в перспектива, ще видим, че дори при най-големите трагедии в историята на човечеството като Холокоста и Втората световна война, например, повечето хора оцеляват и неизбежно просперират след такива събития. Според мен става дума за временна ситуация от няколко години, през които ще нормализираме икономиката си, включително и сектора за рискови инвестиции, и както след всяка криза нещата ще се ускорят и подобрят. Все още е твърде рано да се каже колко засегнати ще са рисковите инвестиции в по-дългосрочен план. В нашия сектор се работи с по-дълги цикли и например бяха нужни три години, за да пуснем фонда ни Vitosha Venture Partners. Така че много от сделките, които се правят в момента, са с пари привлечени през миналата или дори по-миналата година. Така че някои хора са песимисти и очакват да има спад. Може да е през следващата или по-следващата година, но още е твърде рано за такива прогнози. Но в момента всеки се опитва да се възползва от възможностите на пазара. Фондовете като нашия са с мандат от държавата и в моменти като сегашната криза ние трябва да инвестираме повече, за което ни отпуснаха и още пари. При частния капитал е различно, защото фондовите мениджъри са много по-внимателни при инвестициите си. Големият въпрос е колко ще продължи сегашната ситуация. Що се отнася до стартъп средата в България очаквам няколко много важни моменти на нормализиране в следващите една две години. Оценките са много високи тук - това се отнася за повечето стартъпи, които досега са получавали пари от бизнес ангели или фондове. Причината беше, че имаше много пари и малко добри компании. Виждам сериозни възможности за много компании, които са в период на растеж и са непечеливши, особено онлайн бизнеси, да бъдат върнати в "български ръце", което да ги направи по-устойчиви. Ако погледнете българската икономика, винаги има тенденция да критикуваме факта, че чуждите инвеститори се изнасят и активите се поемат от местни интереси. При рисковия капитал смятам, че това ще е добро, защото много от тези чужди фондове украсяват и "напомпват" купените фирми, за да ги продадат. Няма никаква стойност за местната икономика. Така че след кризата ще видим повече такива локални бизнеси с по-малък мащаб, но далеч по-устойчиви, създавайки компании с оценка три четири пъти привлечения капитал. Така всеки ще спечели - и инвеститори, и предприемачи. Никой няма да стане милиардер, но доста хора ще бъдат достатъчно заможни, за да направят следващи проекти.

Рисковият капитал може да се превърне в предпочитан клас активи

Христо Стоянов, представител на ЕИФ

Фотограф: Цветелина Белутова


За рисковия капитал позитивите са значително повече от негативните страни. Естествено, нараства несигурността, привличането на финансиране е по-трудно, по-трудно се затварят нови фондове, както и нови транзакции. Това е директният ефект от COVID-19. Това е бизнес на контакти между хората, а в момента е трудно за такива контакти. Но дългосрочната перспектива е супер положителна в цяла Европа и света, и особено в Централна и Източна Европа. Смятам, че положителният импулс ще е на "стероиди" заради по-широкото отражение от COVID-19 върху икономиката и макроикономическите фактори, и начинът, по който ускорява превръщането на традиционните бизнеси в технологични. Така че глобалните и локалните перспективи за рисковия капитал са изключително положителни. Дори смятам, че след една или две години 2020 г. ще бъде считана за годината, в която рисковият капитал най-накрая се превръща в предпочитан клас активи за най-големите управители на активи в Европа. Защото през последните две три години рисковият капитал в Европа има много силен и стабилен, както и доходоносен, растеж. Той вече не е разпознат като някакъв вид благотворителна или хазартна инвестиционна активност, а като далеч по-широка финансова инвестиционна дейност. И в бъдеще ще има вълна от по-традиционни управители на активи, които да навлязат в този сегмент. Вече го наблюдаваме в цяла Европа, но този процес се ускорява заради COVID-19. Дори пенсионните фондове в Западна и Северна Европа разпознават рисковия капитал като нов звезден инвестиционен клас активи. И искрено вярвам, че това ще се случи и в Югоизточна Европа. За следващата година мисля, че рисковият капитал ще продължи да расте. Трябва да видим каква е пълната статистика за тази година, защото беше една странна година. Но през последните три години общият обем сделки и нови затворени фондове растеше с 20-30% на година, и средносрочните планове са тази тенденция да се запази, основно движени от привличането на нов частен капитал.

Ще продължим да растем бурно

Ивайло Нецов, изпълнителен директор на "foodpanda България"

Фотограф: Надежда Чипева


Общото впечатление е, че платформата ни за доставка на храни порасна значително по време на пандемията. Което е отчасти вярно, защото така или иначе имахме много амбициозни планове за тази година. Да, COVID-19 ни помогна да постигнем целите си, но ние разчитаме най-много на клиентите си. А при нестабилна икономическа обстановка, хората не се чувстват сигурни и не могат да планират по-добре какво следва. Тази несигурност се отразява не само на нас, но на целия бизнес. Да, не се оплакваме, продължаваме да растем добре, но в дългосрочен план не знаем какво следва. През тази година свършихме много неща, адаптирахме се към постоянно променящата се среда - откъм безопасност, дезинфекция, безконтактна доставка, въвеждането на доставки от супермаркети и т.н. Но може да планираме само това, което знаем, и да се надяваме, че плановете ни ще се изпълнят. Така че през следващата година ще продължим да се развиваме бурно, ще увеличим бизнеса си с доставка на хранителни стоки, защото смятаме, че има ниша. Много малки играчи навлязоха в него, особено в София, и това е добре, защото създава навици у потребителите. Това е текущ процес, а прекарахме пет години в създаването на навици у клиентите да поръчват храна от ресторанти. Надявам се да не отнеме още пет години при хранителните стоки. Този сегмент ще расте по-бързо, Убедени сме, че имаме най-добрата услуга за доставки на пазара. Продуктът ни при доставката на стоки може още да се подобрява, защото скоро го стартирахме. Но тепърва ще добавяме нови функционалности до края на тази и началото на другата година. Имаме най-добрите партньори като "Фантастико", "Кауфланд", dm и др., които работят само с нас. Разговаряме с няколко други вериги супермаркети, най-вероятно ще добавим още една до края на тази година. Но стремежът ни по-скоро е да предлагаме повече продукти и услуги на клиентите ни, а не просто да добавяме нови партньори. По време на COVID-19 почти удвоихме броя на доставчиците ни. В администрацията автоматизирахме много от процесите си, и по тази причина не увеличихме персонала си, но и не съкратихме никого.

Промяната се оказа позитивна за нас, но беше трудно

Валери Вълчев, Paynetics

Фотограф: Цветелина Белутова


Най-важното е, че се научихме да работим отвсякъде и по всяко време. Звездите в екипа се откроиха, слабите също. Не мога да крия, че изживахме много трудни месеци и преминаването към новия начин на работа доведе проблеми, които не очаквахме ни най-малко. Важно е обаче да отбележа, че ние, в групата на "Пейнетикс", сме с digital DNA и продаваме дигитални плащания. С Phyre предоставяме на A1, Vivacom и БАКБ платформа за дигитално банкиране, с Phos - глобално решение за приемане на безконтактни плащания от всяко Android устройство, а с "Пейнетикс" - плащания на агрегатори на търговци в цяла Европа. Коронавирусът всъщност доведе до осъзнаване на необходимостта от дигитални разплащания и ги превърна от интересна възможност в масово потребление. В ретроспекция, промяната се оказа позитивна за нас. Бизнесът се ускори, увеличихме продажбите си четири пъти. Все повече започнахме да налагаме дистанционната работа, но бързо осъзнахме, че хората не са машини и трябва максимално да подкрепяме социалните отношения между тях, това формира един истински екип. Удвоихме офис площта, за да могат екипите ни да се чувстват спокойно. Погледнахме на бизнеса с нови очи и преоткрихме процесите, фокусираме се повече върху резултатите отколкото върху усилията и занапред искаме да предадем този подход на цялата организация. След покупката на част от бизнеса на Wirecard UK and Ireland вдигнахме много летвата пред себе си, вече сме в клуба на сериозните играчи в Европа. Следва много работа на всички нива в компанията, за да овладеем растежа и да бъдем стабилни в новата нормалност.

Позитивните бизнес истории през последната година осезаемо намаляха, а най-вероятно ще са кът и в идните месеци. На този фон технологичните предприемачи и инвеститори остават един своеобразен остров на относителен оптимизъм - тази тенденция се потвърждава както от борсовото представяне на гигантските технологични компании, така и от тези по-близо до нас. Юбилейното десето издание на конференцията DIGITALK, организирана от "Капитал" и LAUNCHub, затвърди мнението, че истинският победител от коронавируса и икономическите трусове около него, е дигиталният сектор във всичките му направления.

Показват го и резултатите от анкетите сред стотиците гости на събитието - 41% от тях казват, че бизнесът им се е подобрил в новата обстановка, а общо 50% са умерено или много оптимистични за идната година, дори на фона на сриващите се икономики и възможността за второ затваряне по цял свят (виж графиките).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK