Магазин за онлайн магазини (и още няколко неща)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магазин за онлайн магазини (и още няколко неща)

Николай Илиев подготвя CloudCart за излизане на гръцкия и румънския пазар до края на тази година

Магазин за онлайн магазини (и още няколко неща)

Платформата CloudCart се стреми да създаде цялостна екосистема за е-търговия и до момента е набрала над 1.2 млн. лв.

Йоан Запрянов
7053 прочитания

Николай Илиев подготвя CloudCart за излизане на гръцкия и румънския пазар до края на тази година

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Платформата за онлайн магазини CloudCart се стреми да създаде цялостна екосистема за е-търговия.
  • Компанията получи две големи инвестиции през лятото - от фонда NV3 и от медийната група Sportal.
  • Целта е разширение в съседни страни с краен резултат покриването на цяла Европа.

В офиса на платформата за онлайн магазини CloudCart всичко е надолу с главата - ситуацията около коронавируса се оказва удобен момент за ремонт, който продължава по-дълго от очакваното, а работещите на място хора са едва трима, ако броим и изпълнителния директор Николай Илиев. Гледката е малко като в онези предавания, където, докато семейството го няма, строителна бригада изтърбушва дома им, за да го преобрази напълно - цялостно ребрандиране, ударно разширение на екипа, предстоящо излизане на първите два чужди пазара. И всичко това, подкрепено от няколко внушителни инвестиции в компанията.

CloudCart е един от бизнесите, които печелят от пандемията, защото все повече търговци се насочват онлайн, а компанията, основана от Николай Илиев и брат му Петър, им дава решения на всичките им проблеми, събрани на едно място. Това е и причината Илиев да твърди, че CloudCart не е просто "магазин за магазини", каквито има, при това немалко, дори в България. Вместо това той нарича CloudCart цяла екосистема.

"Нашата цел е не да създаваме магазини, а да създаваме работещи системи, които да правят пари. Ние не сме просто софтуер, а цял затворен цикъл за един търговец - от създаването на един магазин, през дизайна до маркетинговите инструменти, връзка с правилните компании за реклама, партньорства, ERP системи и т.н.", казва Илиев.

CloudCart работи през дружеството "КлаудКарт", което за 2019 г. отчита 695 хил. лв. приходи и 80 хил. лв. печалба. Очакванията на Илиев през тази година са приходите да нараснат почти двойно, с 92% - значително повишение в прогнозите, след като само пет месеца по-рано пред "Капитал" той казва, че очаква 50% ръст.

По братски

CloudCart не е първият бизнес на братята Илиеви. През 2005 г. двамата основават дигиталната агенция Webmedia.bg, която създава сайтове и портали от нулата. "През 2010 г., когато теглихме чертата, осъзнахме, че сме една добра портфолио компания със силни клиенти като Heineken. Имахме портфолиото, все по-голям екип, но продуктивността си оставаше една и съща", казва Николай Илиев.

Двамата прекарват следващите пет години в трупане на капитал, който през 2015 г. инвестират в създаването на CloudCart. Самата платформа започва да работи година по-късно, като към момента бизнес моделът се базира на абонаментни планове. Цената на плановете варира между 20 и 30 долара, в зависимост дали става дума за месечен, годишен или двегодишен абонамент. Към днешна дата CloudCart има 12 хил. клиента - 2 хил. от тях на абонамент и 10 хил., които се възползват от възможността за безплатно ползване до достигане на първите 1000 лв. продажби. Целта, разбира се, е голяма част от тях също да минат на платен абонамент.

Това, с което CloudCart иска да се отличава от всички други сайтове за създаване на магазини, са десетките услуги, включени директно в платформата - ако например искате да пуснете реклама на продуктите си във Facebook или Google, цялата процедура може да се случи директно през нея. Същото важи и за оптимизация на търсачките, добавяне на чатботове или дори начини за разплащане, при това без да се иска клиентите да имат особени технически умения. Много от тези функционалности обаче не са чужди и за конкурентни платформи - директно или като допълнително заплащани добавки, така че борбата е за предлагане на удачен микс на приемлива цена по вкуса на клиентите.

"Всичко е направено така, че всеки да може да го направи сам. Това обаче не е необходимо - ние имаме достатъчно хора, с които работим, така че да можем да помогнем на търговците, да ги преведем през всяка стъпка и накрая да имат готов продукт - включително фотография, копирайтинг, качване на съдържание, анализ, консултации", казва Илиев. Добавя, че скоро трябва да бъдат добавени счетоводни и правни услуги, с което цикълът да бъде напълно затворен.

А сега накъде

До този момент CloudCart е изцяло българска компания във всеки смисъл на думата - и основателите са българи, и инвеститорите, и клиентите. Според Илиев 95% от потребителите в платформата са български търговци и едва 5% се намират в чужбина - но дори тези 5% са страничен ефект, защото фокусът пада изцяло върху вътрешния пазар и не е имало реклама навън.

Положението скоро ще се промени - през идните седмици CloudCart официално ще стъпи на гръцкия и румънския пазар с цел през следващата година да завземе пазарен дял. Идеята обаче не е просто печелене на нови клиенти, а разширяването на пазарите за вече съществуващите, т.е. българските търговци да могат по-лесно да продават продуктите си в Румъния и Гърция, както и гръцките и румънските - в България. Според Илиев логичните следващи стъпки са другите страни в региона като Сърбия и Северна Македония, като по този начин да се разширява мрежата. Концепцията е новите пазари да са в съседство с вече съществуващ такъв, където има и партньорство с куриерски услуги например.

Проблемът е, че подобно разширение е скъпо удоволствие. Решението идва под формата на външен капитал. През юни CloudCart получи в рамките на две седмици две инвестиции - първата от NV3 (или третия фонд NEVEQ), фонд мениджър към Фонда на фондовете, а втората - от спортната медийна група Sportal. Стойността на първата инвестиция е 1.2 млн. лв., а на втората не е публична, както не е ясно и на каква оценка или срещу какъв дял са направени инвестициите. Ясно е обаче, че братята Илиеви остават мажоритарни собственици.

"Нашите плюсове са, че сме упорити. Може би затова и инвеститорите ни имат доверие. Колкото и пъти да сме били на прага на буквален фалит, не сме се отказвали. Бизнесът винаги е горе и долу, въпросът е да си на въртележката", казва Илиев. Инвестицията на фонда за рисков капитал е лесно обяснима, докато тази на Sportal изглежда малко по-мистериозно. Илиев казва, че се познава с изпълнителния директор на Sportal Стилян Шишков от 11 години, имали са съвместен бизнес, споделят една визия и си имат доверие, което е довело до инвестицията.

"Това, което търсим, не са само пари, а умни, стратегически пари. Стилян Шишков е упорит, добре свързан човек, който може да ни отвори правилните врати. Всеки бизнес има нужда от такива хора. Ние не търсим задължително пари, защото работим на печалба", казва още Илиев и добавя, че инвеститорите ясно виждат числата и нивото на растеж на компанията и съответно интересът е логичен. "Ние сме печеливша компания и сме в много добра позиция за излизане на различни пазари и завземане на пазарен дял."

Другият тип разширение

Допълнителният външен капитал, навлизането на нови пазари и добавянето на още услуги предполага и по-голям екип. В момента в CloudCart работят 30 души, но планът е още до края на годината този брой да достигне 50 - не особено скромен ръст за компания, която само преди пет години е имала само двама служители, братята основатели.

Илиев казва, че вече се развиват вътрешни екипи, чиято цел е да помага на самите търговци при конкретни казуси, свързани с това как да продават повече. "Преди три месеца създадохме изцяло нов екип от петима души - експерти с поне пет години опит в електронната търговия, при това в определена ниша. Целта на екипа е да разглежда проблеми на търговци и да предлага много конкретни решения и действия."

Крайната цел е колкото проста за обяснение, толкова и сложна за постигане - свързването на всички европейски страни в платформата. Илиев подчертава - европейски. "Ние търсим дългосрочност - след 10 години да има цялостна екосистема на CloudCart, която да помага да се продава свободно из Европа. Нашата цел е Европа. Не искаме да сме на американския пазар, не искаме да сме на азиатския - искаме Европа, но да сме първи."

Първите крачки зад граница към тази цел обаче далеч не гарантират достигането ѝ. Пазарът на доставчици на онлайн магазини вече е силно населен и на него оперират и други жадни за успех местни компании, плуващи сред гиганти като Shopify и Wix, които също предлагат своя микс съпътстващи услуги и го разширяват.

Как приемат стратегията ви клиентите?

Бизнесът, който не познава нашия модел на работа (SaaS - софтуер като услуга), е много скептичен към подобни неща. Ние знаем това. Нашата цел е да станем отворен SaaS - нещо, което не е наложено наистина нито в Европа, нито в САЩ. Ние работим по отварянето на платформата към разработчици и дизайнери, така че те да могат да създават свои собствени продукти - инструменти за маркетинг, складови системи, чатботове и т.н. Дизайнерите могат да творят каквото поискат върху нашата система. Не искаме клиентите ни да са ограничени да ползват това, което ние им предлагаме.

Как би изглеждала крайната цел на

CloudCart?

Идеята е да помагаме на всички търговци от различни държави да правят бизнес между границите. След Гърция и Сърбия, ако всичко е успешно, следват пак съседни страни - Сърбия и Северна Македония, после Хърватия и така нататък - идеята ни е да създадем общи канали за търговия между отделните страни.
Темата накратко
  • Платформата за онлайн магазини CloudCart се стреми да създаде цялостна екосистема за е-търговия.
  • Компанията получи две големи инвестиции през лятото - от фонда NV3 и от медийната група Sportal.
  • Целта е разширение в съседни страни с краен резултат покриването на цяла Европа.

В офиса на платформата за онлайн магазини CloudCart всичко е надолу с главата - ситуацията около коронавируса се оказва удобен момент за ремонт, който продължава по-дълго от очакваното, а работещите на място хора са едва трима, ако броим и изпълнителния директор Николай Илиев. Гледката е малко като в онези предавания, където, докато семейството го няма, строителна бригада изтърбушва дома им, за да го преобрази напълно - цялостно ребрандиране, ударно разширение на екипа, предстоящо излизане на първите два чужди пазара. И всичко това, подкрепено от няколко внушителни инвестиции в компанията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    marketing.ruse avatar :-|
    Иво Р

    Използвам я, не ми допада липсата на достатъчно темплейти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK