Горан Ангелов: Пандемията беше мощен катализатор за дигитализация на банките
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Горан Ангелов: Пандемията беше мощен катализатор за дигитализация на банките

Горан Ангелов

Горан Ангелов: Пандемията беше мощен катализатор за дигитализация на банките

Основателят и управител на IT компанията "Ай Би Ес България" пред "Капитал"

Мария Иванова
7514 прочитания

Горан Ангелов

© Цветелина Белутова


Горан Ангелов е основател и управител на IT компанията "Ай Би Ес България" (IBS), една от водещите ИТ компании в страната с фокус върху финансовата индустрия, аналитикс решенията и системната интеграция. Той е инженер със специалност автоматизация на производството и над 20-годишен опит в информационните и комуникационните технологии, както и в осъществяването IT проекти за бизнеса и публичния сектор. В момента IBS изпълнява ключови проекти във водещи банки, свързани с дигиталната трансформация, PSD2 регулацията, модернизирането на инфраструктурата и управлението на информационните активи. Горан Ангелов ще бъде сред лекторите на дигиталната конференция "Банките и бизнесът", организирана от "Капитал".

Каква е оценката ви за начина, по който българският банков и финансов сектор минава по пътя на дигиталната промяна? Какви са най-важните стъпки, които секторът трябва да извърви в най-близко бъдеще?

Дигиталната трансформация е дългосрочна програма. Ефектът на мерките против пандемията и ситуацията, в която се озовахме всички, ускориха процесите в много направления. Услуги и процеси, за които се говореше от години, че е нужно да се дигитализират, а не се правеше почти нищо, днес виждаме как за няколко месеца вече са достъпни за потребителите. За модернизацията на дигиталните канали за обслужване се направи много, ала автоматизацията на вътрешните процеси е още в твърде ранна фаза, което възпрепятства банките да предоставят наистина добро дигитално изживяване на клиентите си. За да не остане само красивата опаковка, е необходимо да се отдели специално внимание на вътрешните процеси и правила, които управляват бизнеса. Няма как да искаш да предложиш истинско дигитално обслужване, при положение че вътрешните процеси и култура са още в миналия век.

Кои са най-големите предизвикателства пред дигиталната трансформация във времена на криза като тази, предизвикана от COVID-19?

COVID-19 вкара света ни в екзистенциална криза, каквато не познаваме. Но по отношение на дигиталната трансформация всъщност въздейства като мощен катализатор. Извън очевидните нужди от предоставяне на дигитални услуги, когато физическите са трудно достъпни, COVID кризата вече промени света, мирогледа ни и начина ни на живот. Това накара голяма част от предприемачите да насочат усилията си в търсене на нови иновативни бизнес модели, които да работят успешно в този нов свят.

В бъдеще анализаторите със сигурност ще сложат разделителна линия - ера преди и след COVID-19. Тази линия вече ясно се очертава с всички промени, които настъпиха и в социалния ни живот и бизнес средата. Промени, които са тук и ще останат с нас и когато сме забравили за тази пандемия. За предприемачите остава най-голямото предизвикателство - времето. За да са успешни, трябва да са бързи. Вече никой не може да чака реализация на дългогодишна визия.

Кои са най-съществените промени, които настъпиха в търсенето на технологични продукти от страна на банките и останалите играчи във финансовия сектор след началото на пандемията?

С изключение на негативните икономически процеси вследствие на борбата с пандемията, пряко въздействие върху финансовия сектор оказа и рязкото нарастване на броя транзакции през дигиталните канали и масовото включване на нови потребители в тях. Това предопределя и основните насоки в технологичните инвестиции - трансформация на инфраструктурата към облачни технологии, модернизиране на дигиталните канали и автоматизация на процесите, кибер защита, превенция на измамите и финансовия риск.

Кои ще са тенденциите, които ще диктуват правилата във финансовите технологии в следващите месеци?

Хибридният облак, контейнерите и RedHat Openshift ще са основната водеща тенденция. Всичко около нас се променя много бързо и финансовите институции са принудени да търсят варианти за максимално ускорение на доставката на нови продукти и услуги до пазара. Това налага цялостна реогранизация на процесите в ИТ, културата на организацията, както и трансформация на инфраструктурата, която да осигури възможност за бързи промени, автоматизация на процесите, включително и включване на самоубочаващи се машини и изкуствен интелект навсякъде, където е възможно.

Банките и бизнесът 2020

На 2 декември ще се проведе конференцията "Банките и бизнесът", организирана от "Капитал". Традиционният форум, който осигурява среща на финансовия сектор с различни по големина компании от различни сектори на икономиката, за пръв път ще се проведе в изцяло дигитален формат. На събитието топ мениджъри във водещи банки в страната очертават перспективите и предизвикателствата пред сектора, като тази година естествен фокус ще са последиците от пандемията. Акцент в програмата са и технологичните революции в сектора. Повече информация може да откриете на сайта на събитието, където има и форма за безплатна регистрация.

Горан Ангелов е основател и управител на IT компанията "Ай Би Ес България" (IBS), една от водещите ИТ компании в страната с фокус върху финансовата индустрия, аналитикс решенията и системната интеграция. Той е инженер със специалност автоматизация на производството и над 20-годишен опит в информационните и комуникационните технологии, както и в осъществяването IT проекти за бизнеса и публичния сектор. В момента IBS изпълнява ключови проекти във водещи банки, свързани с дигиталната трансформация, PSD2 регулацията, модернизирането на инфраструктурата и управлението на информационните активи. Горан Ангелов ще бъде сред лекторите на дигиталната конференция "Банките и бизнесът", организирана от "Капитал".

Каква е оценката ви за начина, по който българският банков и финансов сектор минава по пътя на дигиталната промяна? Какви са най-важните стъпки, които секторът трябва да извърви в най-близко бъдеще?

Дигиталната трансформация е дългосрочна програма. Ефектът на мерките против пандемията и ситуацията, в която се озовахме всички, ускориха процесите в много направления. Услуги и процеси, за които се говореше от години, че е нужно да се дигитализират, а не се правеше почти нищо, днес виждаме как за няколко месеца вече са достъпни за потребителите. За модернизацията на дигиталните канали за обслужване се направи много, ала автоматизацията на вътрешните процеси е още в твърде ранна фаза, което възпрепятства банките да предоставят наистина добро дигитално изживяване на клиентите си. За да не остане само красивата опаковка, е необходимо да се отдели специално внимание на вътрешните процеси и правила, които управляват бизнеса. Няма как да искаш да предложиш истинско дигитално обслужване, при положение че вътрешните процеси и култура са още в миналия век.

Кои са най-големите предизвикателства пред дигиталната трансформация във времена на криза като тази, предизвикана от COVID-19?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK