Стефан Цанев, MentorMate: Софтуерът е помощник на мерките, не може да измисли чисто медицинско решение на пандемията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стефан Цанев, MentorMate: Софтуерът е помощник на мерките, не може да измисли чисто медицинско решение на пандемията

Стефан Цанев

Стефан Цанев, MentorMate: Софтуерът е помощник на мерките, не може да измисли чисто медицинско решение на пандемията

Вицепрезидентът операции в софтуерната компания пред "Капитал"

Йоан Запрянов
8979 прочитания

Стефан Цанев

© MentorMate


Визитка

Стефан Цанев е вицепрезидент операции в американския разработчик на софтуер MentorMate и мениджър на българския клон на компанията. Възпитаник е на Georgia Institute of Technology в САЩ, където завършва с отличие бакалавърската си степен в специалност "Компютърни науки". По-късно завършва и MBA програма "Финанси" в University of Sheffield.

В MentorMate Цанев има две основни роли: да ръководи общо 600 души, които работят в офисите на компанията в София, Пловдив, Велико Търново, Варна и Русе, както и да следи позициите на MentorMate на регионалния пазар. За 2019 г. дружеството "МенторМейт България" отчита 29 млн. лв. приходи и 1.56 млн. лв. печалба.

Върху какви проекти, свързани с COVID-19, работите в момента?

- Работим по няколко проекта, свързани с пандемията. Най-големият от тях е за една от най-големите компании в сферата на здравеопазването в света, която поради клауза в договора не мога да назова. Целта на приложението е да се върнат безопасно служителите в офисите - тема, която ще става все по-важна през идните месеци. Приложението работи така: всеки служител на дадена компания го ползва и в него има въпроси за симптоми, контакти, посещение на определени места и др. На базата на въпросите и отговорите, вкл. възраст и местоположение, приложението казва дали служителят може да се върне в офиса. Ако не - дали да си стои вкъщи, дали да се тества, дали да се свърже с лекар. Идеята е да може да се ползва в бъдеще не само от компании с офиси, но и от кина и театри например.

Доколко софтуерните решения, свързани с пандемията - не само вашите, но и всички, появили се през последната половин година - помагат за управлението на кризата?

- Според мен те по-скоро подпомагат управлението, а не участват директно в него. Какъвто и софтуер да въведем, той винаги ще има само спомагателна функция спрямо социалните и медицинските мерки. Според мен софтуерът е на трето място, след медицинските и социалните мерки от една страна и икономическите от друга. Технологиите могат да подпомогнат другите мерки. Има и ограничения доколко едно софтуерно решение може да бъде полезно. Една от пречките пред по-голямото ползване на софтуерните мерки е защитата на личните данни. Хората все още нямат много доверие на приложения, които ползват техни лични данни, особено когато става дума за медицинска информация. За да е възможно най-ефективно едно приложение, то трябва да се ползва от много хора, т. нар. стадно ползване. Гореспоменатото приложение има потенциала да се ползва масово и да дава много данни и да помага за управлението на кризата.

Защо компании и организации инвестират в създаването на отделни приложения - не се ли припокриват функциите им?

- Някои функции наистина се припокриват. Всяка държава например си има свое собствено официално приложение за коронавируса. В тази криза най-важното е да се следят контактите на хората, а приложенията са удобно решение. В световен мащаб решенията често включват някакъв вид виртуално тестване - с отговор на въпроси, един вид самодиагноза. Софтуерът не може да измисли чисто медицинско решение на пандемията. Пак в категорията самодиагноза много бързо преди няколко седмици създадохме и друг наш продукт, който е за нашата компания-майка. Става дума за загубата на обоняние, един от основните симптоми при COVID-19. Сред хиляди студенти в Минесота бяха разпратени ароматизирани листчета с QR код и мирис на, да кажем, рози. Със сканирането на QR кода студентите влизаха в приложение, което ги "тестваше" какво са помирисали. Това е едно просто решение на теория, което обаче позволи на университетите да правят бързо и лесно проучване сред хиляди студенти.

Как работи MentorMate от началото на кризата и как се отразява до този момент тя на компанията?

- Имаше първоначален шок, разбира се, но се адаптирахме много бързо към дистанционна работа. През юни, когато видяхме, че рискът не е чак толкова голям, особено предвид какви нива достигнахме сега, дадохме избор на нашите служители откъде да работят. Въведохме строги мерки в офиса за тези, които все пак са тук. Повечето обаче предпочетоха да си останат вкъщи. До момента 2020 г. е най-успешната в историята на компанията. Работим по най-големите си проекти и прогнозираме, че ще завършим с 20-30% ръст на приходите спрямо миналата година. Имаме ръст и на броя служители. Скоро ще станем 600, спрямо 530 в началото на годината.

Какви са плановете и прогнозите ви за следващата година?

- Очакваме този системен шок, който се случи, да доведе до повече технологични решения. Той просто го предполага. Хората в бъдеще няма да се върнат към същия начин на живот, каквото и да се случи. Онлайн пазаруването например ще си остане високо. Всичко това доведе до едно подбутване за компаниите, които изчакваха и забавяха дигиталната си трансформация. Сега това стана неминуемо. Мисля, че нашият сектор определено е от тези, които ще виждат все повече търсене, така че очаквам тенденцията за растеж на IT сектора да се запази и през следващата година. Гледаме не към утре, а към вдругиден. Оптимистични сме, но все пак живеем във времето на бързо умиращите прогнози.

Колко от тези тенденции - повече онлайн пазаруване, дистанционната работа, усилената дигитална трансформация - смятате, че ще се запазят и след здравната криза?

- Мисля, че всички тези тенденции са устойчиви. Тепърва ще има ваксини, надяваме се, а от тях ще зависи бъдещето на индустрията на пътуванията например. Здравеопазването, от където са 30-40% от клиентите ни, по принцип беше най-назад по дигитална трансформация. В този сектор тенденция не само ще се запази, но и ще се засили. Образованието също е сектор, който трябва да се трансформира. На световно ниво имаше такива наченки и преди пандемията, като например дистанционни програми в някои университети, но сега тенденцията ще бъде към още повече отдалечено образование през софтуерни решения. Пандемията задвижи процеси, които бяха планирани за следващите няколко години, но се случиха в рамките на няколко дни. Ускореният темп на промяна ще се запази.

Интервюто взе Йоан Запрянов

Визитка

Стефан Цанев е вицепрезидент операции в американския разработчик на софтуер MentorMate и мениджър на българския клон на компанията. Възпитаник е на Georgia Institute of Technology в САЩ, където завършва с отличие бакалавърската си степен в специалност "Компютърни науки". По-късно завършва и MBA програма "Финанси" в University of Sheffield.

В MentorMate Цанев има две основни роли: да ръководи общо 600 души, които работят в офисите на компанията в София, Пловдив, Велико Търново, Варна и Русе, както и да следи позициите на MentorMate на регионалния пазар. За 2019 г. дружеството "МенторМейт България" отчита 29 млн. лв. приходи и 1.56 млн. лв. печалба.

Върху какви проекти, свързани с COVID-19, работите в момента?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK