Цветомир Досков: Банките имат сравнително малък интерес към решения за цялостно виртуално обслужване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цветомир Досков: Банките имат сравнително малък интерес към решения за цялостно виртуално обслужване

Цветомир Досков

Цветомир Досков: Банките имат сравнително малък интерес към решения за цялостно виртуално обслужване

Главният изпълнителен директор на софтуерната компания "Сирма бизнес консултинг" пред "Капитал"

Мария Иванова
8581 прочитания

Цветомир Досков

© Сирма БК


Цветомир Досков е главен изпълнителен директор на "Сирма бизнес консултинг" (SirmaBC) и член на управителния съвет на "Сирма груп холдинг". С над 20 години професионален опит във финансовите услуги, банки и ИТ компании, той има значителен принос за превръщането на "СирмаБК" в добре разпознат доставчик на софтуерни решения за банковата индустрия. Цветомир Досков ще бъде сред лекторите на дигиталната конференция "Банките и бизнесът", организирана от "Капитал".

Каква е оценката ви за начина, по който българският банков и финансов сектор минава по пътя на дигиталната промяна? Какви са най-важните стъпки, които секторът трябва да извърви в най-близко бъдеще?

Все още липсват скорост и фокус. Нивото на дигитализация е добро, но сме далеч от пълна промяна в начина на работа и дори в изпълнение на голяма част за транзакциите. Това, на което следва да са наблегне, са: отворените бизнес системи (open API); по добро обучение и обяснение за дигиталната трансформация, която се предлага от финансовите играчи; и изграждане и предоставяне на процеси, които са напълно дигитално завършени.

Кои са най-големите предизвикателства пред дигиталната трансформация във времена на криза като тази, предизвикана от COVID-19?

Огромните предизвикателства са отново пред хората и тяхното приемане, че светът, в който живеем, се променя. Все още има съпротива към това, че дигитализацията се превръща в основен инструмент за комуникация, плащане и организиране на логистиката за крайните клиенти. Дори телефонните обаждания в кол-центровете са изместени към умни съветници и там процъфтява изкуственият интелект. Все по-голяма спирачка се явява изоставането и синхронизацията на регулациите и високите изисквания към осигуряване на прозрачност и сигурност при финансовите операции. Бизнесът ще трябва да преодолее традиционната предпазливост и да въведе по-точни и бързо адаптиращи се рискови модели във всички аспекти на работа и операционните процеси.

Кои са най-съществените промени, които настъпиха в търсенето на технологични продукти от страна на банките и останалите играчи във финансовия сектор след началото на пандемията?

Странно, че за България се запази търсенето на решения, които са по-скоро в категорията "съвместимост и регулации". Последните месеци или поне първите няколко от пандемията, в които имаше тежки ограничения за придвижване, фокусът беше в това да се осигури работата от дистанция. Има сравнително малък интерес към напълно интегрирани дигитални решения, които да дават възможност за завършено и цялостно виртуално обслужване на клиентите.

Кои ще са тенденциите, които ще диктуват правилата във финансовите технологии в следващите месеци?

Краткосрочно правилата във финансовия свят няма да се променят. "Новите" технологии създават добри предпоставки, но не са определящи за бърза промяна на правната рамка. Все пак технологичните промени ще дават предимства за всички играчи, които искат да дадат достъпност и скорост в ежедневните финансови операции. На първо време комбинираните продажби, които са подкрепени с отворени инструменти за плащане или незабавно финансиране, ще бъдат предпочитани пред услуги, които живеят със или подкрепят само една определена система или услуга.

Банките и бизнесът 2020

На 2 декември ще се проведе конференцията "Банките и бизнесът", организирана от "Капитал". Традиционният форум, който осигурява среща на финансовия сектор с различни по големина компании от различни сектори на икономиката, за пръв път ще се проведе в изцяло дигитален формат. На събитието топ мениджъри във водещи банки в страната очертават перспективите и предизвикателствата пред сектора, като тази година естествен фокус ще са последиците от пандемията. Акцент в програмата са и технологичните революции в сектора. Повече информация може да откриете на сайта на събитието, където има и форма за безплатна регистрация.

Цветомир Досков е главен изпълнителен директор на "Сирма бизнес консултинг" (SirmaBC) и член на управителния съвет на "Сирма груп холдинг". С над 20 години професионален опит във финансовите услуги, банки и ИТ компании, той има значителен принос за превръщането на "СирмаБК" в добре разпознат доставчик на софтуерни решения за банковата индустрия. Цветомир Досков ще бъде сред лекторите на дигиталната конференция "Банките и бизнесът", организирана от "Капитал".

Каква е оценката ви за начина, по който българският банков и финансов сектор минава по пътя на дигиталната промяна? Какви са най-важните стъпки, които секторът трябва да извърви в най-близко бъдеще?

Все още липсват скорост и фокус. Нивото на дигитализация е добро, но сме далеч от пълна промяна в начина на работа и дори в изпълнение на голяма част за транзакциите. Това, на което следва да са наблегне, са: отворените бизнес системи (open API); по добро обучение и обяснение за дигиталната трансформация, която се предлага от финансовите играчи; и изграждане и предоставяне на процеси, които са напълно дигитално завършени.

Кои са най-големите предизвикателства пред дигиталната трансформация във времена на криза като тази, предизвикана от COVID-19?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK