ЕК върви към тежка регулация на технологичните гиганти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕК върви към тежка регулация на технологичните гиганти

Reuters/NATIONAL POLICE OF UKRAINE

ЕК върви към тежка регулация на технологичните гиганти

Комисията иска сериозни глоби и особено рестриктивни правила за Google, Facebook, Amazon и компания

7508 прочитания

Reuters/NATIONAL POLICE OF UKRAINE

© Reuters/NATIONAL POLICE OF UKRAINE


Европейската комисия (ЕК) ще обяви днес предложението си за нови правила в дигиталния сектор. Макар че ще бъдат нужни месеци или дори години, за да се превърнат в закон - те трябва да преминат през Европейския съвет и Европейския парламент - пътят изглежда ясно начертан към тежка регулация. Целите са още по-ясни - Google, Facebook, Amazon и други американски технологични гиганти.

От общо изявление на комисарите по конкуренцията и търговията - съответно Маргрете Вестагер и Тиери Бретон, става ясно, че те ще бъдат третирани като отговорни за голяма част от съдържанието в интернет. Според двамата "правилата за дигитални услуги в Европа не са били променяни от 2000 г., когато повечето онлайн платформи дори не са съществували".

Стражи и стражари

Предложенията за нови правила ще третират Facebook, Amazon, Google и други като "стражи" (gatekeepers), като обяснението за новата класификация е, че те имат прекалено много пазарна и финансова мощ, чрез която диктуват правилата за всички останали. Така ЕК на практика цели да направи американските технологични гиганти отговорни за почти всичко, случващо се през техните продукти, което включва социални мрежи, мейли, електронна търговия, облачни услуги и др.

Официално предложенията трябва да бъдат публикувани по-късно във вторник, но изтекла информация от Брюксел подсказва, че насоките са към задължително споделяне на данни с по-малки конкуренти, забрана за предварително инсталиране на приложения в смартфони и други устройства, поемане на отговорност за съдържанието, което се публикува от потребителите, както и огромни глоби при неспазване на правилата - между 6 и 10% от приходите на компанията.

За разлика от предишни регулационни инициативи на ЕК тази със сигурност удря право в сърцето на гигантите. Тя предполага технологичните титани да споделят най-ценния си ресурс, личните данни на потребителите с всичките си потенциални конкуренти - нещо, което със сигурност няма да се харса на т. нар. "стражи". Прехвърлянето на отговорността към тях за това, което пишат потребителите им, също ще доведе и до повече правни проблеми, и по всяка вероятност до повече цензура в социалните мрежи.

Пазете се от рикошети

Възможностите за рикошети при новите предложения са очевидни. Първата е, че някои компании, ако не успеят да излобират по-меки правила, може да напуснат европейския пазар. Втората възможност е те всъщност да помогнат на технологичните гиганти, както до някаква степен се случи с GDPR, която се оказа прекалено тежко бреме за по-малки компании и не доведе до нито една значителна глоба за почти три години спрямо големите такива.

Третият и най-важен риск за Европа е, че ако предложенията се превърнат в законодателство, те може да доведат до проблеми за растящите европейски компании. Според сегашното предложение правилата ще важат за всички компании с над 45 млн. потребители, което не е особено висока граница. Така всяка компания, която е с под 45 млн. потребители, ще работи при значително по-леки правила, отколкото тези, които са над границата.

Европейската комисия (ЕК) ще обяви днес предложението си за нови правила в дигиталния сектор. Макар че ще бъдат нужни месеци или дори години, за да се превърнат в закон - те трябва да преминат през Европейския съвет и Европейския парламент - пътят изглежда ясно начертан към тежка регулация. Целите са още по-ясни - Google, Facebook, Amazon и други американски технологични гиганти.

От общо изявление на комисарите по конкуренцията и търговията - съответно Маргрете Вестагер и Тиери Бретон, става ясно, че те ще бъдат третирани като отговорни за голяма част от съдържанието в интернет. Според двамата "правилата за дигитални услуги в Европа не са били променяни от 2000 г., когато повечето онлайн платформи дори не са съществували".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    Аман от регулации и цензура, аман от комунизъм. Нали сме пазарни икономики, с пазарни правила? Нека по-добрия победи, какво е това сега? Силния ще помага на слабия, а, както едно време, демек всички да сме равни?! Това няма как да стане и на главоците в Брюксел трябва да им е ясно, че само с глоби няма как да си заработят заплатите. Големите американски фирми ще ни намерят цаката, защото като интернет потребители сме много зависими технологично от тях. ЕС вместо да беше впрегнал креативността на собственото си младо инженерно поколение, позволи на САЩ и Китай да дръпнат на светлинни години от нас, защото Те наливаха пари в наука, а ЕС лапаше мухите през тези 20 години... Жалка работа...

  • 2
    dabeda avatar :-|
    Da be.. da..

    Най-напред - инсталирайте си адблокер. Ползвайте адблок ДНС допълнително. Чистота!..

    Тези компании не са американски. Те са мултинационални глобални надправителствени чудовища. Имат бюджети по-големи от всяка държава или блок и мащаба им е такъв, че проследяват, анализират и познават добре всички, дори неродените.. Могат да закупят или задушат всяка конкуренция или обещаваща технология. - скайп, уотсъп, инстаграм,... Облачните им услуги ги улесняват във фирмения им шпионаж.. Китайските гиганти са най-зли, но и китайците си имат локални аналози и са били шут в гъза на Гугъл, ФБ, Амазон и убер.
    Америка и Европа даже прекалено дълго ги търпяха тия любители на дабъл айриш дъч сандвич и панамски сметки.

    Навремето АйТиендТи е била разпарчелдосана, зашото по съшия нащин е задушавала като гигант развитието на пазара и услугите.
    Маса хора смятат, че е нужно гигантите да са лицензирани за операции на държавно ниво, а не само в Амстердам или Лондон. Да имат датацентрове и рекламни офиси локално във всяка страна, там откъдето произлиза трафика.. колко такива имат МС или ФБ в България? А?
    А там, където Амазон стъпи, местните конкуренти скоропостижно изпадат в тежки обстоятелства - от тая година и в Швеция.
    Щели да напуснат... прав им път! Може пък някой местен да направи пари.. да обучи и назначи персонал... не да им се праща мозък в Калифорния.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK