Търсене с гласови команди, или как се печели битката в онлайн търговията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търсене с гласови команди, или как се печели битката в онлайн търговията

Търсене с гласови команди, или как се печели битката в онлайн търговията

Технологичната платформа е един от основните фактори, определящи бизнес успеха и клиентската лоялност

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
9553 прочитания

Докато само преди няколко години беше достатъчно за един бизнес да има сайт с листинг страница, продуктова страница и чекаут, за да развие онлайн ритейл, новата реалност в битката за клиенти в електронната търговия е на съвсем различно ниво. В днешно време потребителите нямат никаква толерантност към неудобно пазаруване, което работи по различен начин на всяко устройство, бавно зареждане на страниците или разминаване в наличности, цени, качество на услугата и обещаното от търговеца време за доставка. Онлайн купувачите не толерират сайтове, които ги принуждават да минат през лабиринт от връзки към привидно несвързани страници.

"В съвременната дигитална ера технологичната платформа е един от основните фактори, определящи бизнес успеха, клиентската лоялност и конверсиите в продажби. Технологията дава възможност на бизнеса да предоставя уникално потребителско преживяване, да може по-бързо от конкурентите да разработва и пуска на пазара нишови функционалности и иновативни услуги, да има пълна автоматизация на оперативно-логистичните процеси и да може безпроблемно да интегрира външни системи, от които все повече зависи всеки един бизнес", споделят от SentecaCommerce, които разработват онлайн решения за клиенти като Sport Depot, Hippoland и Balev Bio.

SentecaCommerce е последно поколение headless cloud-native платформа за електронна търговия с микросървисна архитектура, която разделя презентационния слой (клиентския интерфейс) от ядрото на платформата и обособява бизнес функциите в отделни услуги, взаимодействащи помежду си в изключително гъвкава API-базирана, event-driven среда. Микросервизите се смятат за двигател на иновациите в електронната търговия.

Големите предимства за бизнесите

е несравнима скорост при зареждане на съдържанието, неограничена гъвкавост в интеграциите и предоставяне на авангардни потребителски изживявания по всички канали, по-бърза и лесна разработка на нови функционалности и услуги (т.нар. "quick time-to-market"), еластична скалируемост на сървърните ресурси при пиков трафик и по-ниски общи разходи за бизнеса. Платформата предлага CMS система за лесно менажиране на съдържанието с drag-and-drop и preview функционалности, както и изцяло интегриран модул за оптимизация в Google, който позволява автоматично управление на структурата на съдържанието с индивидуални настройки според конкретните специфики на бизнеса.

"Ние сме модерна omni-channel верига, работим на повече от един пазар и делът на онлайн продажбите минава 30% от общия оборот. Нашият бизнес изисква специфично управление на комплексни оперативни процеси и синхронизация между различни системи в реално време. Това създава нови технологични предизвикателства пред нас, а именно нуждата от гъвкавост на платформата за електронна търговия, възможност за поемане на неограничен трафик без това да се отразява на потребителското изживяване и разбира се по-бързо внедряване на нови функционалности. Това бяха основните причини да изберем API-базирана, headless технологията на SentecaCommerce.", каза Красимир Цонов, създател и изпълнителен директор на веригата за спортни стоки Sport Depot. Компанията е на пазара вече 22 години и е най-големия ритейлър и вносител на спортни стоки в България. Има 28 магазина Sport Depot и District в страната, а също и магазини в Гърция, Сърбия и Румъния, където търгува на едро.

"Стандартните платформи като Magento, WooCommerce, Shopify и други създават ограничения в структурата, URL-ите, филтрите и други, което не позволява на SEO стратегията и маркетинга да се разгърнат в максимален потенциал. Наблюденията ни са, че са тежки, бавни, нямат гъвкавост и трудно скалират при увеличаване на трафика. В резултат на това дават чести дефекти и изискват съществени инвестиции за поддръжка. Такъв тип платформи не са подходящи, за бизнеси, които имат сериозни амбиции за развитие, наблюдават се основно при магазини, които не гледат сериозно на онлайн канала за продажби", според Чавдар Платиканов, Изпълнителен Директор на дигитална агенция, Digital ID, която обслужва клиенти като Coca-Cola, Porsche Group и Postbank.

Към днешна дата пандемията окончателно измести фокуса върху онлайн търговията и новата реалност изисква от бизнесите да имат почти телепатично

разбиране за клиентските нужди и технологична обезпеченост

бързо да предоставят персонализирано съдържание, свежи и иновативни изживявания 24/7 на всички видове устройства (уеб, мобилни устройства, часовници, интерфейси с гласови команди, AR/VR и др.).

В онлайн търговията интерфейсът на платформата контролира потребителското изживяване, докато бекендът (или ядрото) съдържа бизнес процесите. В монолитните платформи, които са изградени от плъгини с висока степен на взаимозависимост, фронтендът и бекендът са тясно свързани. Това означава, че реализацията на всяка функционалност или оптимизация на даден процес изисква сложни хакове и заобикаляне на различни системни зависимости, намалява производителността и прави системата по-тромава.

"Преди 10 години взех решението да не развивам физически обекти извън София, а да инвестирам в онлайн канал, който да осигури национално покритие в продажбата на лекарства без рецепта, хранителни добавки и козметика. Спрях се на Summer Cart като технологична платформа за сайта. Беше сравнително евтина и предлагаше почти всички необходими функционалности. След 6 месеца оптимизация в Google и различни маркетингови активности постигнахме сериозен ръст в трафика и онлайн продажбите. Тогава обаче започнахме да се сблъскваме с проблеми като бавно зареждане на страниците, замръзвания на екрана при повече трафик, чести бъгове в системата, отпадане на потребители. Клиентите започнаха да се оплакват. Трафикът в сайта се увеличи, но процентът конверсии падаше прогресивно, независимо че цените на продуктите ни са едни от най-ниските на пазара. Също така започнахме да изпитваме проблеми с процеса по обработка на по-големия обем поръчки, който консумираше все повече време и човешки ресурс", споделя Николай Костов, съсобственик на една от най-големите вериги аптеки в София - аптеки "Ремедиум", които са на пазара от 1996 година. В момента, чрез 4 дружества, веригата оперира 12 физически обекта и онлайн аптека "Remedium.bg" с общ годишен оборот от 62 милиона лева за 2019-та година. Ремедиум предлага над 35,000 продукта и притежава най-голямата аптека на Балканския Полуостров с обща площ от 2000 кв.м., където се обслужват над 2000 клиента дневно.

След консултация със специалисти Костов стига до извода, че е необходимо да направи подобрения във визуалната част на сайта с цел по-лесна и удобна навигация, да автоматизира процесите в онлайн канала и да изгради пълна интеграция с всички външни системи (ERP, платежни методи, куриерски модули, маркетинг инструменти и др.), за да осигури ефективна обработка на поръчки и да предоставя качествена услуга.

"Взех бизнес решение да мигрирам онлайн магазина към Magento 2, една от най-използваните платформи за електронна търговия в света. След 3 месеца тестове обаче установих, че проблемите при платформите от монолитен тип с така наречените плъгини са системни и не могат да бъдат решени. Интеграциите с външни системи още повече натовариха онлайн платформата и проблемите се задълбочиха. Тестовете показаха, че не можем да преодолеем казуса с бавното зареждане на страниците в резултат на увеличен трафик и повече заявки към базата данни. Също така не успях да автоматизирам важни оперативнo-логистични процеси поради софтуерните лимитации в Magento 2. В допълнение - специалистите по оптимизация в Google ме предупредиха, че бавното зареждане и лошото потребителско изживяване ще се отразят негативно на позиционирането на бранда, продуктите и категориите в търсачката. Не можех да пренебрегна този факт, тъй като 80% от трафика и 74% от продажбите в онлайн аптеката идват от Google. Отне ми няколко седмици да взема тежкото, но впоследствие се оказа правилно, решение да спра миграцията към Magento 2 и да търся друг вариант въпреки инвестицията, която вече бях направил", казва Костов.

"В резултат на миграцията към SentecaCommerce постигнахме автоматизация на ключови оперативни процеси, 76% ръст в конверсиите на мобилни устройства, по-добра оптимизация в Google и увеличаване на продажбите с над 200%. Платформата позволи и внедряването на иновативни услуги като търсене чрез гласови команди на Андроид мобилни устройства, което допълнително улеснява потребителите в тяхното пазаруване. Също така идните месеци, след одобрение от регулаторите, предстои пускане на услуга за онлайн изпълнение на електронни рецепти. Вече не трябва да се съобразяваме какво може и не може платформата. Бизнесът има пълната свобода да диктува какво и как да се случи", допълва Николай Костов.

Все повече лидери в своите индустрии като Sport Depot, Hippoland и Balev Bio преминават към такъв тип платформи, защото този тип софтуерна архитектура отключва неограничени възможности на бизнеса за експериментиране с иновативни потребителски интерфейси, безпроблемни интеграции с външни системи и пълна автоматизация на процеси. В днешно време разглеждането на продуктовия каталог и добавянето в количка представляват не повече от 20% от електронната търговия. Останалите 80% са в потребителското изживяване и интеграциите със системи от трети страни, които осигуряват обмен на данни в реално време, оптимизират маршрути за доставка, автоматизират оперативната дейност, управляват маркетинг каналите чрез персонализирано съдържание генерирано от изкуствен интелект и анализират всички стъпки по пътеката до продажба.

Технологията на SentecaCommerce позволява

трансформацията и на по-малки бизнеси

като VMV Supermarket, който в рамките на седмици от успешен квартален бизнес се дигитализира и превърна в предпочитана дестинация за бързооборотни стоки. В момента "vmv.bg" доставя до домовете над 22 000 продукта в 60 квартала в София със собствена логистика.

"През първите 3 месеца от пускането на онлайн супермаркета поръчките се увеличиха в пъти за много кратко време и трябваше да инвестирам със собствена логистика, за да гарантираме качествена услуга и навременна доставка. Ние сме бизнес с 20-годишна история. Винаги сме следвали философията да предлагаме безкомпромисно качество на продуктите и първокласно обслужване. Целяхме да пренесем това усещане в онлайн среда. Гледахме различни готови платформи, но в крайна сметка решаващ фактор при избора на SentecaCommerce беше пълната гъвкавост, която предлага технологията при интегрирането на системи за автоматизация на процеса по набиране на стока и увеличаване на капацитета при обработка на поръчки. Безпроблемно внедрихме в електронния магазин и модерна система за автоматично оптимизиране на маршрутите за доставка на базата на геозониране, която намали разхода за гориво и човешкия ресурс. Това също ни даде възможност за пълна проследяемост на цикъла на изпълнение на поръчките и комуникация с шофьори и клиенти в реално време", споделя Васил Михайлов, собственик на VMV Supermarket.

Докато само преди няколко години беше достатъчно за един бизнес да има сайт с листинг страница, продуктова страница и чекаут, за да развие онлайн ритейл, новата реалност в битката за клиенти в електронната търговия е на съвсем различно ниво. В днешно време потребителите нямат никаква толерантност към неудобно пазаруване, което работи по различен начин на всяко устройство, бавно зареждане на страниците или разминаване в наличности, цени, качество на услугата и обещаното от търговеца време за доставка. Онлайн купувачите не толерират сайтове, които ги принуждават да минат през лабиринт от връзки към привидно несвързани страници.

"В съвременната дигитална ера технологичната платформа е един от основните фактори, определящи бизнес успеха, клиентската лоялност и конверсиите в продажби. Технологията дава възможност на бизнеса да предоставя уникално потребителско преживяване, да може по-бързо от конкурентите да разработва и пуска на пазара нишови функционалности и иновативни услуги, да има пълна автоматизация на оперативно-логистичните процеси и да може безпроблемно да интегрира външни системи, от които все повече зависи всеки един бизнес", споделят от SentecaCommerce, които разработват онлайн решения за клиенти като Sport Depot, Hippoland и Balev Bio.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.