Фондът BrightCap инвестира в българско-британската Amygda
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фондът BrightCap инвестира в българско-британската Amygda

Amygda

Фондът BrightCap инвестира в българско-британската Amygda

Компанията разработва софтуерен продукт, който прогнозира кога двигатели и машини имат нужда от техническо обслужване

Йоан Запрянов
4350 прочитания

Amygda

© Amygda


Българският фонд BrightCap Ventures е направил пресийд инвестиция в софтуерната компания за прогнозен анализ Amygda. Тя е основана от българина Калин Стоянов и британеца Файзан Патанкар през 2019 г. и се специализира в създаването на продукт, който да прогнозира кога двигатели за самолети или други машини имат нужда от техническо обслужване и престой в сервиз.

Сумата по инвестицията не е публична. Пред "Капитал" Георги Митов от BrightCap коментира, че фондът менторства Amygda от вече над година именно с цел компанията да узрее за излизане на пазар и получаване на инвестиция.

От авиоиндустрията към авиоиндустрията - и не само

Стоянов и Патанкар, двамата съоснователи на Amygda, са бивши служители на гиганта Rolls-Royce, който произвежда основно двигатели за самолети. Калин е работил в търговския отдел, а Файзан е инженер.

"Докато работехме в индустрията за двигатели, общото разбиране беше, че те правят двигателите и съответно е логично те да прогнозират кога има нужда от поддръжка. Ние видяхме, че не е точно така, и решихме, че можем да предложим на авиокомпаниите продукт с много по-висока стойност. Такъв, който се базира изцяло на данни и емпирични измервания и който казва кога точно един двигател има нужда от посещение в сервиза", казва пред "Капитал" Калин Стоянов.

Според Митов тази концепция е една от основните причини фондът да реши да инвестира в компанията, "защото има голяма разлика дали летиш над Европа или летиш в Африка, където атмосферните условия при полетите са различни".

Коронавирусът обаче променя плановете на компанията, защото авиосекторът се оказва в дълбока криза. Така Amygda насочва вниманието си и към железопътния сектор и тежката индустрия. "Вече имаме първоначална версия на продукта на пазара. Тя е в пробен период с различни компании. Не сме се отказали от авиосектора, просто разширихме погледа си", казва Стоянов.

Според него инвестицията ще бъде използвана за фокус върху разговорите с текущите клиенти на компанията, както и разрастване на екипа, който официално към този момент се състои само от двамата основатели.

Основният офис на компанията ще бъде в България, където Стоянов се надява, че могат да бъдат създадени партньорства с университети, от които Amygda да взима специалисти. Компанията има дружество и във Великобритания, но Стоянов казва, че това се е случило "по-скоро по случайност, защото и двамата бяхме там. Все пак британското дружество ще ни е нужно, особено след Brexit".

От гледната точка на инвеститора

Георги Митов казва, че през последната година компанията е извървяла голям път и за фонда е важно, че той вече има първоначална версия на продукта и първи клиенти. "Причината да инвестираме е, че основателите са хора, които са прекарали много време в индустриални играчи като Rolls Royce и Airbus. Познавайки проблемите в производството, компанията иска да предвиди нуждата от техническо обслужване не само на база експлоатационни характеристики на производителите, но и като се вземе под внимание как точно се ползва един самолет например - защото има голяма разлика дали летиш над Европа или летиш в Африка, където атмосферните условия при полетите са различни", казва още той.

Твърдението на Amygda е, че няма значение с кой двигател работи продуктът, защото се базира на машинно самообучение, т.е. анализира данните, които има, без да взима предвид производителя. "На нас това ни хареса, защото чупи рамката, че ако имаш двигател на Rolls-Royce, трябва да ползваш и софтуер на Rolls-Royce, което малко или много те вкарва в конфликт на интереси, защото софтуерът ти казва кога е време за смяна или ремонт, докато си заключен в една екосистема. Оказва се, че интересът, включително и в жп и тежката индустрия, е много висок, а най-важното е, че обещанието на компанията се оказва истина и то работи в мащаб", добавя Митов.

Българският фонд BrightCap Ventures е направил пресийд инвестиция в софтуерната компания за прогнозен анализ Amygda. Тя е основана от българина Калин Стоянов и британеца Файзан Патанкар през 2019 г. и се специализира в създаването на продукт, който да прогнозира кога двигатели за самолети или други машини имат нужда от техническо обслужване и престой в сервиз.

Сумата по инвестицията не е публична. Пред "Капитал" Георги Митов от BrightCap коментира, че фондът менторства Amygda от вече над година именно с цел компанията да узрее за излизане на пазар и получаване на инвестиция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK