"Трябва да им причиним болка", или как Facebook и Apple влязоха във война
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Трябва да им причиним болка", или как Facebook и Apple влязоха във война

Shutterstock

"Трябва да им причиним болка", или как Facebook и Apple влязоха във война

Различните виждания за интернет и личните данни скараха два от гигантите в Силициевата долина

Йоан Запрянов
7061 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Драмите в Силициевата долина не са нещо ново. Спорове за бъдещето на технологиите и интернета се водят от десетилетия. Днес обаче е различно. Докато дебатите и нападките между Стив Джобс и Бил Гейтс в зората на модерните технологии изглеждаха по-скоро като локални конфликти в затворено общество, днес конфликтите между директори на технологични гиганти се отразява директно на милиарди потребители. И никой не е по-важен от този между Марк Зукърбърг от Facebook и Тим Кук от Apple.

В основата му са различните виждания за бъдещето на интернет и използването на лични данни за изграждането на бизнес модел. Макар в повечето пъти да не назовава Facebook по име, Кук очевидно не харесва модела на работа на компанията, която събира тонове данни за всички потребители в интернет, за да може след това да насочва реклами към тях. На практика това е целият бизнес на Facebook, а Apple иска собствениците на нейни устройства да дават активно, а не пасивно съгласие за събирането на данните им поне когато са извън самата социална мрежа.

Зукърбърг от своя страна е недоволен от това, че Apple има възможността да налага решения на бизнеса му заради операционната си система iOS, която се ползва от всички собственици на iPhone. Wall Street Journal твърди, че още през 2018 г. на среща вътре в компанията Зукърбърг е използвал думите "трябва да им причиним болка" по адрес на Apple.

Но за момента болката се понася единствено от Facebook. Макар компанията на Зукърбърг да е с пазарна капитализация от близо 800 млрд. долара, което безспорно я прави технологичен гигант (и шестата по големина компания в света), Apple струва близо три пъти повече - над 2.2 трлн. долара, с много по-разнообразен и добре интегриран вертикален бизнес модел, който прави разликата между това да си технологичен гигант и технологичен титан.

От партньори до врагове

Отношенията между двете компании невинаги са били толкова обтегнати. През 2014 г. например, когато Apple все още се притесняваше от потенциалната загуба на пазарен дял при операционните системи от Android, конкурентната платформа на Google, Кук нарече Facebook "партньор". Но малко след това добрите думи и от двете страни спряха.

Голямата промяна дойде през 2017 г., когато стана ясно, че компанията за политически кампании Cambridge Analytica е използвала данни на потребители на Facebook без тяхното разрешение за тази цел, за да ги използват за насочване на политически реклами - конкретно в полза на кампанията за излизане от Европейския съюз във Великобритания и кампанията за президент на Доналд Тръмп в САЩ.

Следващата година беше PR ад за Facebook, увековечен в снимките на Марк Зукърбърг при изслушването му в Конгреса - събитие, което впоследствие се превърна по-скоро в рутина за директорите на IT компании. Запитан как би реагирал, ако беше в такава ситуация, Тим Кук отговори тогава: "Не бих бил в тази ситуация".

През идните две години напрежението растеше. Въпреки че Facebook обяви промяна на основната си платформа с цел повече защита на личните данни и по-малко споделяне на информация, бизнес моделът на компанията си остана същият. Apple за сметка на това заложи още по-силно на посланието, че за разлика от Google, Amazon и Facebook тя не захранва бизнеса си с лични данни. И така се стигна до най-тежкия удар до този момент.

Последният залп

През лятото на 2020 г. Apple обяви официално, че ще вкара в новия ъпдейт на операционната си система iOS промяна по отношение на събирането на данни за дейността им в интернет. Казано накратко, потребителите ще трябва сами да поискат компании като Facebook да могат да следят какво правят извън самите им приложения. В момента Facebook не следи само какво правят потребителите им в едноименното приложение или Instagram например - следи и по-голямата част от движенията им в интернет с цел след това използва тази информация за още по-точно насочване на реклами според интереси.

Въпросната промяна може да изглежда малка, но не е. Потребителите и сега могат да изключат събирането на данни от трети сайтове. Решението на Apple би обърнало парадигмата: вместо потребителите да казват изрично, че не искат тези данни да бъдат събирани и използвани, трябва да кажат изрично, че искат. От Facebook са наясно, че е много малко вероятно подобна стъпка да бъде направена от повече от 5 или 10% от потребителите, дори и с активни опити повече хора да дадат съгласието си.

Спорът, от една страна, е принципен, но от друга страна, е и съвсем практичен. Тим Кук намира масовото събиране на данни с цел насочване на реклами за неетичен бизнес модел, който, както показа и случаят Cambridge Analytica, може да има приложение далеч извън помощта за малки бизнеси, която Марк Зукърбърг изтъква като основен плюс.

Гледната точка на Зукърбърг е различна - според него Apple се държи лицемерно и насочва усилията си конкретно срещу Facebook, докато получава милиарди долари всяка година, за да може търсачката на Google да е предварително инсталирана и зададена като основна на всички iOS устройства. Бизнес моделът на Google е до голяма степен същият като на Facebook - въпреки че има много повече услуги, компанията генерира огромната част от приходите си чрез насочването на реклами. Друг аргумент е огромният бизнес на Apple в Китай, където защитата на личните данни и правата на потребителите са, меко казано, на заден план.

Болката е едностранна

До този момент в сагата има много примери за това как Apple причинява болка на Facebook и почти нито един обратен пример. Facebook се оплаква, че обновленията на нейни приложения се случва много бавно при iOS и вътрешни източници твърдят, че Зукърбърг смята това за целенасочена политика спрямо неговата компания. Същевременно, отново заради изискванията на Apple, през 2018 г. Facebook трябваше да свали приложението си Onavo от магазина за приложения App Store. Година по-късно Apple премахна друго приложение, собственост на Facebook, което се използваше от разработчици на компанията.

Проблемът за Facebook е, че Apple е по-високо в хранителната верига. Компанията, водена от Тим Кук, произвежда самите устройства, на които да се инсталират приложенията на Facebook, и е собственик на една от двете останали мобилни операционни системи, iOS. Това оставя Зукърбърг без особени възможности да нанесе щети нa Apple, с изключение на потенциалното премахване на приложенията на компанията за всички потребители. Това обаче означава Facebook сама да затвори вратата за стотици милиони хора, при това обичайно категоризирани като потребители с висока добавена стойност и покупателна способност. Затова и близо три години след като Зукърбърг пожела "да причини болка" на Apple, натискът остава само върху Facebook.

Тя не е единствена в проблемите си с Apple. В края на миналата година Epic Games, разработчикът на видеоиграта Fortnite, също се оплака от политиката на Apple. Казусът там е по-различен - Apple взима 30% от всички продажби в приложения, изтеглени от App Store, т.е. всеки потребител на Apple устройство, който си купи нещо в играта, плаща 70% на Epic и 30% на Apple. Според Epic това е прекалено висок процент и компанията се опита да заобиколи правилата, вследствие на което Apple просто свали играта от магазина си за приложения. Малко по-късно Epic заведе дело.

От една страна, аргументът е, че това са правилата на Apple и двете страни са се съгласили на тях. От друга обаче, Apple и Google вече държат пълен монопол върху пазара на мобилни операционни системи и разработчиците на приложения нямат избор, освен да разпространяват софтуера си през тях. Условията и в App Store, и в Google Play са сходни.

През декември Facebook обяви, че ще помогне на Epic Games в правната битка срещу Apple, но без да се включва директно в нея, а само чрез предоставяне на документи, доказателства и експертиза.

Същевременно войната между двата технологични гиганта води и до някои позитиви за Facebook. Компанията използва проблемите си с Apple за аргумент, че не е монополист и не може да прави каквото си поиска в интернет и с потребителите си. Целта е в това да бъдат убедени американските конгресмени, сенатори, прокурори и съдии, които вече открито заявяват, че технологичните гиганти имат прекалено голяма сила. През декември федералното правителство, заедно с 46 отделни щати, поискаха Facebook да отдели от себе си Instagram, която придоби през 2012 г.

Слабата страна на аргумента на Facebook е, че компанията разчита да докаже, че не е монополист, докато се оправдава с друг технологичен гигант, който заедно с Google може да бъде наречен дуополист в сферата на мобилните операционни системи. Драмите в Силициевата долина може да не са нещо ново, но мащабът им със сигурност е.

Драмите в Силициевата долина не са нещо ново. Спорове за бъдещето на технологиите и интернета се водят от десетилетия. Днес обаче е различно. Докато дебатите и нападките между Стив Джобс и Бил Гейтс в зората на модерните технологии изглеждаха по-скоро като локални конфликти в затворено общество, днес конфликтите между директори на технологични гиганти се отразява директно на милиарди потребители. И никой не е по-важен от този между Марк Зукърбърг от Facebook и Тим Кук от Apple.

В основата му са различните виждания за бъдещето на интернет и използването на лични данни за изграждането на бизнес модел. Макар в повечето пъти да не назовава Facebook по име, Кук очевидно не харесва модела на работа на компанията, която събира тонове данни за всички потребители в интернет, за да може след това да насочва реклами към тях. На практика това е целият бизнес на Facebook, а Apple иска собствениците на нейни устройства да дават активно, а не пасивно съгласие за събирането на данните им поне когато са извън самата социална мрежа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.