Двубоят между Apple и Facebook е нова форма на конкуренция при технологичните гиганти

Shtterstock

Двубоят между Apple и Facebook е нова форма на конкуренция при технологичните гиганти

Дали след време борбата ще бъде между очила и телефони?

The Economist
8921 прочитания

Shtterstock

© Shtterstock


През февруари основателят на Get Maine Lobster Марк Мърел си купи очила за виртуална реалност Oculus. Очилата са играчка, но той бързо започва да си мисли за бизнес. "Нямам търпение всички да се сдобият с тях, казва той. Само ако можех да имам реклама в едни от тях." Неговата компания доставя омари за около 190 долара на порция до американските домове. Във фантастичния свят на виртуална реалност Мърел би качил клиентите си на лодки с помощта на очилата, за да видят улова или за да им даде уроци по готвене, като същевременно ги подтиква да си поръчват. От началото на бизнеса му през 2009 г. основното средство за привличане на нови клиенти са рекламите във Facebook. Мърел е наясно, че Oculus е собственост на социалната мрежа. "Бях като "уау, внимавай!", споделя той.

Сблъсъкът

Като една от най-големите платформи за онлайн реклама Facebook познава скритите дълбини на дигиталния свят така, както рибарят познава топографията на морското дъно. Но Марк Зукърбърг не определя правилата навсякъде, където компанията му дебне. Най-доходоносните ловни полета са тези, контролирани от производителя на iPhone - Apple, чиито потребители миналата година са похарчили средно пет пъти повече на човек за покупки в операционната система iOS в сравнение с потребителите на конкурентната Android. Apple обяви, че през пролетта ще актуализира операционната си система, за да затегне рестрикциите за това как платформите за реклама имат достъп до данни, като ще изисква приложенията да питат потребителите за разрешение дали могат да ги проследяват в различни приложения и уебсайтове, собственост на други фирми. Ще бъдат засегнати тези, които разчитат на индивидуалните идентификатори на устройства на Apple за проследяване на данни. Facebook, който е главният проследяващ, ще пострада.

Apple оправдава действията си като част от ангажимент да защити поверителността на потребителите. Facebook твърди, че се противопоставя от името на милиони клиенти от малки и средни фирми, които разчитат на алгоритмите й за проследяване на данни, за да достигнат до потребители. На пръв поглед това изглежда като типичен спор за територия - поверителност срещу достъп. Фантазиите на Мърел за реклами в Oculus разкриват защо става въпрос за много повече от това.

Подкрепяните от реклами социални мрежи от Facebook до Snapchat и TikTok ще се състезават да разработят технологии като изкуствен интелект, за да съчетаят персонализацията с повече поверителност.

Егоизмът на гигантите

Опитите на гигантите да представят позициите си като загрижени за благосъстоянието на хората и като такива с високи стандарти са егоистични. Но всеки от тях има право. Шефът на Apple Тим Кук е прав за прикритите си атаки към Facebook, които показват начина, по който поляризацията и дезинформацията държат хората залепени за екраните на телефоните и позволяват на сайтовете да експлоатират информация. Зукърбърг е прав да се присмива на твърденията на Кук, че рекламите не се нуждаят от персонализирана информация, защото са оцелели десетилетия без нея. Тази система беше насочена в полза на големите компании с дебели портфейли, за да харчат за популяризация. Способността на по-малките фирми да достигат до клиенти с евтини онлайн реклами е една от великите новости на дигиталната ера. Вземете например Maine Lobster - тя плаща на Facebook около 45 долара за всеки доведен клиент и процъфтява заради това.

Строгите регулации за поверителност ще болят, но няма да убият модела на персонализирани реклами. Някои потребители на Apple, които предпочитат таргетираните реклами пред случайните, ще изберат да разрешат проследяването на данни. Google, която е раздвоена заради собствения си гигант за онлайн популяризации, може да направи платформата си Android прорекламна. Това би създало разделена дигитална среда: от една страна, фокусирана върху сигурността и използвана от по-заможни потребители iOS; от друга страна, по-свободна за всички система Android. Подкрепяните от реклами социални мрежи от Facebook до Snapchat и TikTok ще се състезават да разработят технологии като изкуствен интелект, за да съчетаят персонализацията с повече поверителност. В крайна сметка те дори биха могли да плащат на хората да проследяват данните им (въпреки че в момента правилата на Apple забраняват това). Консултантската компания Omdia твърди, че актуализацията на iOS ще доведе до спад на приходите от реклама с почти една пета през тази година. Но очаква да се възстановят до 2024 г.

Намеците на Facebook относно тъмните мотиви зад актуализацията на iOS вероятно са преувеличени. Въпреки че услугите са бързо растящ ресурс за приходи на Apple, опитите да настрои пазара в полза на своя App Store и да го превърне в минно поле с по-добри рекламни данни биха били подигравка с кампанията й за поверителност, която за Apple е от първостепенно значение за привличане на нови клиенти. По-вероятно е технологичният гигант да променя правилата в полза на повече поверителност, защото може. Тя контролира интегрирания си набор от хардуер и софтуер. А Facebook не. Това дава свобода на Apple да отстоява силата си.

Амбицията на Facebook

Но това е и демонстрация на параноя. Facebook има все по-големи амбиции да стане директен конкурент на Apple. Един от начините за това е компанията на Зукърбърг да обедини социалната си мрежа с приложението за споделяне на снимки Instagram и апликацията за чат WhatsApp в "суперприложение", подобно на WeChat в Китай, което съчетава социална мрежа, съобщения, електронна търговия, гейминг и разплащания. Това ще й даде повече свобода да предлага таргетирани реклами, защото Apple не може да контролира проследяването на данни в семейството от приложения на Facebook.

Друг начин би бил да започне нова хардуерна лудост, която да надмине iPhone. Разкритията на Зукърбърг за изграждането на нова компютърна платформа, която той нарича своя мечта, "откакто бях дете", са засенчени от обидчивите му нападки към Apple. Като следва традицията, която започва с мейнфрейм компютри, след това персонални компютри, уеб базирани приложения, мобилни телефони, сега той се надява да развие среда, базирана на виртуална и добавена реалност. Oculus е отправна точка, особено щом става въпрос за игри. Очилата с добавена реалност са бъдещето. През тази година Facebook планира да представи "смарт очила" в партньорство с Luxottica, която е производител на Ray-Ban. Ако не ги сполети съдбата на Google Glass, те могат да започнат надпревара за продажби. Твърди се, че Apple работи върху шлем и очила за виртуална реалност. Южнокорейският производител на смартфони Samsung също може би работи върху очила с добавена реалност. Но тази технология не е единственият потенциален пробив. Смарт колонките и колите са други претенденти.

Каквото и да следва, Facebook признава, че поверителността ще бъде важен компонент. Много хора търсят своите отдалечени и тайни кътчета подобно на омарите. Колкото повече знаят търговците за тези кътчета благодарение на фирми като Facebook, толкова по-добри стават да примамят клиентите в капана си.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

През февруари основателят на Get Maine Lobster Марк Мърел си купи очила за виртуална реалност Oculus. Очилата са играчка, но той бързо започва да си мисли за бизнес. "Нямам търпение всички да се сдобият с тях, казва той. Само ако можех да имам реклама в едни от тях." Неговата компания доставя омари за около 190 долара на порция до американските домове. Във фантастичния свят на виртуална реалност Мърел би качил клиентите си на лодки с помощта на очилата, за да видят улова или за да им даде уроци по готвене, като същевременно ги подтиква да си поръчват. От началото на бизнеса му през 2009 г. основното средство за привличане на нови клиенти са рекламите във Facebook. Мърел е наясно, че Oculus е собственост на социалната мрежа. "Бях като "уау, внимавай!", споделя той.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал