Забравете кеша!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Забравете кеша!

Забравете кеша!

Финтех е предложението на утрешния ден, което няма как да не приемете

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
11625 прочитания

Ивелина Кавурска е част от Management Financial Group (MFG) от 2014 година. Започва работата си с в групата като юрист и през годините заема различни управленски позиции в дружествата Easy Payment Services, iuvo, АКПЗ. Като директор "Стратегически проекти" и член на управителния съвет на MFG е неделима част от най-смелите и мащабни инициативи на холдинга. Има магистърска степен по право от УНСС.

Кога последно открихте или закрихте банкова сметка? Сигурно още помните времето, прекарано в банковия клон, десетките попълнени и подписани документи. За щастие, светът - особено в последната една година - се променя! Ала не толкова бързо колкото ни се иска от гледна точка на удобството на ползваните услуги. Революцията на финансовите услуги, макар и забавена в България, вече се случва и вече няма нужда да ходите в банковия клон или дори да излизате от вкъщи. Благодарение на финтех компаниите, които използват последните разработки в технологиите, можете да имате всякакви финансови услуги с едно докосване на пръста. Откриване на сметка, незабавни плащания в целия свят, обмен на валута, вземане на кредит, застраховка или инвестиция - всичко това е във финтех приложенията, които се управляват от телефоните ни. Дигиталните приложения са създадени, за да ни улеснят и да ни спестят време, като много често услугите се използват без такси или с ниски такива и са съпроводени с различни екстри.

Защо да кажем "Да" на финтех компаниите?

Сбогом на хартията

Безспорно едно от най-големите предимства и като улеснение на потребителите, и като екологичен отпечатък. Всичко е на един клик разстояние.

Персонализиране

Изкуственият интелект (AI) постепенно придобива изключителна важност за финансовите услуги и помага за персонализирането на услугите и продуктите. AI засилва усещането на клиента, че е специален. Обслужването на стандарните услуги също става много по-ефективно. Дава се възможност за автоматизация на задачите, на обслужването на клиентите, на анализа на потребителското поведение. Улеснява се многократно откриването на измами, чиято стойност само за 2020 достигна 10 млрд. долара.

Кредитирането е в пъти по-достъпно

Физическа кредитна карта като Бяла Карта или виртуална кредитна карта заявявате за минути. Овърдрафт или обикновен заем - добрите финтех приложения и някои от по-прогресивните банки вече могат да предоставят за минути и изцяло онлайн. Кандидатстването за кредит в Easy Credit или Viva Credit става и изцяло онлайн, а времето за одобрение отново е минути, а парите получавате директно по сметката си. Разрешавате своите проблеми сами. На момента.

Ами регулацията?

Големият страх на потребителите идва от защитата на средствата им. Те трябва да знаят, че финтех компаниите стандартно ползват лиценз на платежна институция или дружество за електронни пари, които по закон държат клиентските пари в специална защитна сметка в банкова институция. Над тези сметки националните банки упражняват постоянен надзор, като съответната институция не може да работи с тях по никакъв начин, освен да ги използва по нареждане на клиентите, които са ги внесли. Самият факт, че се сещаме за повече проблемни банки, отколкото за фалирали финтех компании с платежен или e-money лиценз е показателен за действащата и в момента регулация и трябва да успокои клиентите, че средствата им са на сигурно място и могат спокойно да оперират с тях по бърз, лесен и удобен начин.

Банковите институции

Финтех компаниите умело използват някои от недостатъците на големите банкови институции, за които въвеждането на технологиите е по-труден процес. Резултатът е привлечени стотици хиляди потребители, малки и средни предприятия, които вече ползват по-гъвкави условия и възможности за финансиране. Понякога цените на някои от тези услуги са по-високи от средните банкови, но потребителят решава как да оцени бързината и удобството, които получава.

Междувременно цената на банковите акции лети надолу. Bank of America е паднала с 30% тази година, Citigroup - с 44%, Wells Fargo - с 54%. Банкирането, каквото го познаваме дори при традиционните банки, е на изчезване. Финансовите услуги се предизвикват една друга и се променят непрестанно под натиска на иновативните технологии. Едно от обясненията за спада на банковите акции е тежката 2020 година, която банките имаха и влошеното състояние на кредитните експозиции.

Бъдещето на финтех

Финтех индустрията бързо завзе дял от финансовите услуги на стойност 23 трилиона долара. И не показва признаци на забавяне или умора. По-младите поколения, като милениалите и поколението Z, търсят удобството и ниските такси, което доведе до дори още по широко възприемане на финтех компаниите и техните дигитални приложения. В допълнение електронната търговия се превръща във все по-предпочитан метод за пазаруване в световен мащаб и ще бъде дългосрочен двигател на растеж за финтех индустрията. Очаква се пазарът на електронна търговия от 3.5 трилиона долара да се удвои почти до 6.2 трилиона долара до 2027 г. Buy Now Pay Later (BNPL) моделът, какъвто е NewPay в портфолиото на MFG, тепърва навлиза и е с потенциал да покорява върхове на продажбите и платежните услуги.

Именно нарастващата електронна търговия е ключов фактор за развитието на финтех сектора. Все повече се стимулира търсенето на финансови технологии като мобилните разплащания, които са доминиращи транзакции в в световен мащаб. През 2019 42% от плащанията за електронна търговия са направени от мобилен или цифров портфейл, като се очаква този брой да надмине 52% до 2023.

Данните на Global Payments Report показват, че кешовите плащания са намалели с повече от една трета (33.6%) през изминалата година и прогнозата е да намалеят с допълнителни 38% до 2024. От което пазарен дял печелят картовите плащания - 41% дял за дебитни, 11.5% за кредитни и 2.6% за предплатени карти. Гледайки напред към 2024, виждаме пазар, който продължава да отразява европейското разнообразие с дигитални портфейли, кредитни и дебитни карти, банкови трансфери и BNPL, които ще удвоят дела от плащания чрез електронна търговия. Дигиталните портфейли и BNPL ще спечелят водещата категория, достигайки 30% до 2024. В България вече оперира пионерът на мобилните разплащания в Европа - Settle, с които дори във физически обекти не е нужно да ползвате NFC, а можете да се разплатите през QR код или динамичен линк. Да не говорим, че плащането може да се направи и от разстояние.

Нарастването на обема на плащанията с дигитални и мобилни портфейли стимулира ангажираността на потребителите към управлението на финансите им, като им дава достъп до онлайн инвестиране в достъпнитеP2Pплатформикато iuvo, онлайн кредитиране и онлайн застраховане-през приложения като Boleron,например. Тези и други решения финтех компаниите могат да предложат на потребителя на по-ниска цена, тъй като нямат редица разходи като клонова мрежа, например.

За какво да внимаваме

Приложенията са вече стотици - не се доверявайте лесно и избирайте тези, които са име на пазара, за които сте чували добри отзиви или са ви препоръчани. Търсете лиценза. Финтех приложението, за да е сигурно и защитено, за да сте убедени, че парите ви са на сигурно място, трябва да има поне платежен лиценз и такъв на дружество за електронни пари. Поне докато не натрупате опит да отсявате ненадеждните от гледна точка скрити такси и неблагонадежно съхранение на данните ви.

Различни култури

Стартъп компаниите, каквито са повечето финтех такива, започват от нула с амбиция да направят съвършения финансов продукт и да убедят с концепцията си инвеститори, които да ги подкрепят. Без съмнение гъвкавостта и адаптивността спрямо потребителските нужди им дава предимство пред други финансови институции, които правят по-бавно и трудно своите ходове.

Може ли да има щастлив брак?

Много банкови институции и финтех компании показват, че не само е възможно, но може да бъде и много успешно партньорство между тях, като ползите за клиента са огромни. От една страна е силната регулация, стабилност и лицензи на банковата институция, от друга иновативността, бързината и удобството на финтех. Трябва да добавим, че не малко банки са вече силно дигитализирани, имат приложения и предлагат екстри на клиентите си, но е факт, че финтех води с голяма преднина в пистите удобство, близост и персонализирано отношение.

"Брак" или здравословна конкуренция, всички участници, както и потребителите на първо място, печелят от адекватната финансова услуга. Нямаме търпение да видим дали 2021 ще ни изненада!

Ивелина Кавурска е част от Management Financial Group (MFG) от 2014 година. Започва работата си с в групата като юрист и през годините заема различни управленски позиции в дружествата Easy Payment Services, iuvo, АКПЗ. Като директор "Стратегически проекти" и член на управителния съвет на MFG е неделима част от най-смелите и мащабни инициативи на холдинга. Има магистърска степен по право от УНСС.

Кога последно открихте или закрихте банкова сметка? Сигурно още помните времето, прекарано в банковия клон, десетките попълнени и подписани документи. За щастие, светът - особено в последната една година - се променя! Ала не толкова бързо колкото ни се иска от гледна точка на удобството на ползваните услуги. Революцията на финансовите услуги, макар и забавена в България, вече се случва и вече няма нужда да ходите в банковия клон или дори да излизате от вкъщи. Благодарение на финтех компаниите, които използват последните разработки в технологиите, можете да имате всякакви финансови услуги с едно докосване на пръста. Откриване на сметка, незабавни плащания в целия свят, обмен на валута, вземане на кредит, застраховка или инвестиция - всичко това е във финтех приложенията, които се управляват от телефоните ни. Дигиталните приложения са създадени, за да ни улеснят и да ни спестят време, като много често услугите се използват без такси или с ниски такива и са съпроводени с различни екстри.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.