Новата икономика на блокбъстърите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новата икономика на блокбъстърите

Шест от десетте най-печеливши филма в света от миналата година не бяха на английски.

Новата икономика на блокбъстърите

Пандемията решава какви филми да се правят и къде да се гледат

The Economist
8759 прочитания

Шест от десетте най-печеливши филма в света от миналата година не бяха на английски.

© Reuters


Преди COVID-19 Холивуд беше изпаднал във франчайз треска. И десетте най-печеливши филма за 2019 г. в световен мащаб бяха продукции на големи студиа и представяха персонажи, които се завръщат на големия екран. Режисьори като Мартин Скорсезе се тревожеха, че супергероите на Marvel ще бъдат краят на киното. Собствениците на киносалони обаче биха поспорили. На 10 март AMC, най-голямата верига кина в света, която наскоро стана любимка на малките инвеститори, отчете 77% спад на приходите миналата година и нетна загуба 4.6 млрд. долара до голяма степен защото Marvel и други отложиха премиерите си, докато публиката се завърне.

Недостатъкът на блокбъстърите е, че могат да преструктурират икономиката на приходите от билети. Шест от десетте най-печелившите филма в света от миналата година не бяха на английски. Пет бяха на китайски, а един на японски. Това отразява способността на азиатските страни да овладяват огнищата на коронавирус по-успешно, отколкото повечето държави на Запад.

Настъплението на по-малките

Ситуацията също сочи към друг обрат - тъй като големите продукции отстъпиха, намесват се по-малките. Най-малко пет от десетте най-печеливши филма за 2020 г. имаха бюджети под 100 млн. долара, докато през 2019 г. беше един. Много от тези, които са по-надолу в класациите, се справят много по-добре, отколкото продуцентите им са се надявали.

Преминаването направо към стрийминг може да увеличи печалбите, но не и за собствениците на кина, които обикновено получават половината от цената на билета.

През декември независимото американско студио IFC Films прогнозира, че миналата година ще бъде най-печелившата за него досега. Филмите му, включително The Rental ("Наемът"), филм на ужасите, имаха по-дълги представления в повече кина, отколкото биха имали, ако се състезаваха с The Avengers ("Отмъстителите"). After We Collided ("След сблъсъка"), романс, разпространяван от друго независимо студио - Open Road Films, спечели 5 млн. долара във Великобритания - десет пъти повече от очакваните приходи (и близо 50 млн. долара в целия свят).

Промяна за големите студиа

Икономиката се променя и за големите студиа. Шепата блокбъстъри, пуснати в пандемията, се справиха добре. Wonder Woman 1984 ("Жената-чудо 1984") на Warner Bros отбеляза най-успешния откриващ уикенд в Америка миналата година, като събра 17 млн. долара, но далеч по-малко в сравнение със 103 млн. долара, които първата част Wonder Woman спечели преди четири години. Фирмата майка на Warner - WarnerMedia (част от телекомуникационната група AT&T), преодоля част от разликата в приходите чрез стрийминг на лудориите на супергероинята.

Според аналитичната компания Antenna новата платформа на WarnerMedia HBO Max е спечелила повече абонати през първите три дни от стрийминга на филма, отколкото която и да е друга услуга за стрийминг е получила за три дни през 2020 г.

Преминаването направо към стрийминг може да увеличи печалбите, но не и за собствениците на кина, които обикновено получават половината от цената на билета. Това също може да намали разходите. С по-бързо пренасочване от големия екран към малкия студиата пестят от маркетинг. Експлозиите и други специални ефекти - голяма причина, поради която филмите, за които се очаква да са успешни, струват между 100 и 200 млн. долара в наши дни - губят известна привлекателност, когато се гледат в хола. За съжаление на г-н Скорсезе франчайзите са тук и ще си останат. Disney планира повече самостоятелни продукции за своите герои от Marvel и Star Wars - дори и мнозина от тях никога да не се появят на големия екран.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Преди COVID-19 Холивуд беше изпаднал във франчайз треска. И десетте най-печеливши филма за 2019 г. в световен мащаб бяха продукции на големи студиа и представяха персонажи, които се завръщат на големия екран. Режисьори като Мартин Скорсезе се тревожеха, че супергероите на Marvel ще бъдат краят на киното. Собствениците на киносалони обаче биха поспорили. На 10 март AMC, най-голямата верига кина в света, която наскоро стана любимка на малките инвеститори, отчете 77% спад на приходите миналата година и нетна загуба 4.6 млрд. долара до голяма степен защото Marvel и други отложиха премиерите си, докато публиката се завърне.

Недостатъкът на блокбъстърите е, че могат да преструктурират икономиката на приходите от билети. Шест от десетте най-печелившите филма в света от миналата година не бяха на английски. Пет бяха на китайски, а един на японски. Това отразява способността на азиатските страни да овладяват огнищата на коронавирус по-успешно, отколкото повечето държави на Запад.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.