САЩ следят под лупа плана на Google да блокира "бисквитките"

Целта на Alphabet е да увеличи поверителността на потребителите, но правителството се съмнява в добрите намерения

Планът на Google да блокира популярния инструмент за проследяване в интернет, наречен "бисквитки", кара разследващите от Министерството на правосъдието на САЩ да се притесняват. Те се опитват да разберат от ръководителите в рекламната индустрия дали ходът на търсачката ще разклати по-малките ѝ конкуренти, твърдят запознати с въпроса пред Reuters.

Преди година Google, собственост на Alphabet, обяви, че ще забрани някои "бисквитки" в своя браузър Chrome, за да увеличи поверителността на потребителите. През последните два месеца Google публикува повече подробности по въпроса, което накара конкурентите в онлайн рекламите да се оплакват от загубата на инструмента, с който събират данни.

Въпросите

Въпросите на разследващите от Министерството на правосъдието засягат това как политиките на Google, включително тези, свързани с "бисквитките", влияят върху рекламната и новинарската индустрия, твърдят източниците.

Разследващите искат да разберат дали Google използва Chrome, който има 60% пазарен дял сред браузърите в глобален мащаб, за да намали конкуренцията, като попречи на други рекламни компании да проследяват потребителите си чрез "бисквитки", като същевременно си оставя вратички за себе си. Google и Facebook контролират около 54% от приходите от дигитална реклама в световен мащаб.

Разследването на рекламните практики на Google продължава, но може и да не доведе до правни действия. Ръководители на повече от десет компании от редица сектори са разговаряли със следователи от Министерството на правосъдието, твърди един от източниците на агенцията.

САЩ разследва бизнеса на Google за търсене и реклама от средата на 2019 г., а миналия октомври предприе съдебни действия срещу Google за предполагаемо използване на антиконкурентни практики, за да запази господстващото положение на своята търсачка. Разследващите също са попитали представителите на конкурентни компании дали са се сблъскали с поведение, подобно или по-лошо от рекламните обвинения, които главните прокурори на Тексас и други щати отправиха срещу Google в съдебен процес през декември миналата година. Министерството на правосъдието отказва коментар по въпроса.

Позицията на Google

Google защити своите ходове в бизнеса с реклами и заяви, че помага на компаниите да се развиват и защитава поверителността на потребителите. Говорителка на компанията посочи алтернатива на "бисквитките", наречена Privacy Sandbox, която позволява на бизнеса да се насочи към клъстери от потребители, без да идентифицира лица, наред с други предложения. "Няма да заменим "бисквитките" на трети страни с алтернативни методи за проследяване на отделни хора в мрежата", заяви тя.

Ако Министерството на правосъдието предприеме съдебни действия за поведение, свързано с реклами, то може да заведе ново дело или да се присъедини към делото в Тексас. Но експертите по антитръстови съдебни спорове заявиха, че министерството все още има време да промени съществуваща си жалба, за да включи опасенията за рекламните технологии.

Тексас миналия вторник измени жалбата си, като наред с другите обвинения допълни, че предстоящите промени в Chrome "са антиконкурентни, защото създават бариери за влизане и изключват конкуренцията" в уеб рекламата.

Google ограничава събирането и използването на данни в няколко от своите услуги. Промените в Chrome биха засегнали компаниите за рекламни технологии, които използват "бисквитки", за да събират историята на търсенията на хората в интернет, за да насочват по-подходящи реклами към тях.

"Не вярваме, че проследяването на хора в мрежата ще издържи изпитанието на времето, тъй като опасенията за поверителност продължават да се увеличават", заяви Джери Дишлер, вицепрезидент на Google, който управлява рекламните услуги, на конференция миналата седмица.

Но по-малките конкуренти отхвърлят обосновката за поверителност, използвана от големи компании като Google и Apple, за ограничаване на проследяването, защото те ще продължат да събират ценни данни и потенциално да привличат още повече приходи от реклами.