Решения с изкуствен интелект за всяка финансова организация

Решения с изкуствен интелект за всяка финансова организация

За чатбот платформата "Мелинда" разказва Момчил Зарев, търговски директор в "Сирма"

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
8637 прочитания

Последното десетилетие наблюдаваме нарастващ интерес към чатбот решения за клиентско обслужване. Почти всеки уебсайт ни приветства с дигитален поздрав, предложения за продажби или помощ при намиране на информация. Пандемията катализира процесите на дигитализация и почти няма бизнес или индустрия, която да бъде изолирана от глобалния тренд за тотална дигитализация. Това е неразривно свързано с интегрирането на технологии, предимно базирани на изкуствен интелект (ИИ).

През годините ИИ се превърна в основен инструмент, подпомагащ динамичното развитие на бизнеса. Като един от най-засегнатите от ковид-19 сектори, банките трябваше да продължат обслужването на клиенти въпреки ситуацията, магазините трябваше да се насочат към онлайн продажбите и т.н.

Добавянето на интелигентни технологии към банковите услуги е естествено продължение на дигиталната трансформация на финансовата индустрия. Те помагат за идентифициране на нови потенциални източници на приходи, посредством прогнози и анализи, също така помагат и при идентифицирането на потенциални рискове.

"Технологиите са незаменими там, където рутинните дейности без особена добавена стойност отнемат ценно време на служителите".

В тази сфера "Сирма" е водеща компания. Ние създаваме продукти с ИИ, благодарение на натрупаната в продължение на 29 години технологична експертиза. Един от последните ни продукти, базирани на ИИ, е чатбот платформата "Мелинда" - специално създадена да подпомага дейностите на финансови организации и големи онлайн търговци. От стандартно бот решение, предоставящо информация само по конкретни ключови думи, развихме този продукт в интелигентен съветник от ново поколение, променящ начина на водене на комуникация с клиенти. Използвайки ИИ и NLP алгоритми, "Мелинда" улавя намеренията на събеседника си и имитира разговор, близък до естествената реч. Това дава уникална възможност на компаниите да предлагат персонализирани услуги/продукти, които да отговарят на конкретни клиентски нужди. Тази технология променя драстично наложената досега роля на чат-решенията, а именно да подпомагат клиентите само по конкретни теми. Използването на ИИ превръща интелигентния чатбот в активен канал за продажби, генериране на лийдове и извежда комуникация с клиентите на следващо ниво.

Анонсираме "Мелинда" и като специализирано решение за финансови организации предвид реализираните ни проекти с няколко големи банки и натрупаната експертиза. Чатбот платформата позволява интеграции със съществуващите основни банкови системи, онлайн и мобилно банкиране и др. Това дава възможност на "Мелинда" да получава, анализира и предоставя информация, като салдо и анализи по сметки, задължения по кредити, възможности за финансиране, лизинг и пр. Например при питане "имам нужда от нов автомобил, какво е необходимо, за да получа финансиране?", виртуалният асистент може да даде пълна информация за анализ по сметки, възможност за месечни спестявания, потенциални кредитни/лизингови възможности, без дори в питането да са използвани ключови думи като "кредит" и "лизинг". Също така могат да се осъществяват активни операции - инициализация на транзакции, кандидатстване за кредити, откриване на сметки и пр.

"Мелинда" създава персонализирано и проактивно клиентско изживяване в контекста на естествения разговор".

С помощта на друго решение разработено от "Сирма", свързано с обработката на големи масиви от данни, могат да се създават аналитични справки и да се извличат препоръки за подобряване на оферирането към клиентите. Използвайки комбинацията от "Мелинда" и технология за анализ на Big Data, банките имат възможност да разбират по-добре клиентите си, какви са техните навици и индивидуални нужди. По този начин банката ще може да бъде много по-полезна на клиентите си, в предложението на допълнителни персонализирани продукти и услуги.

Профилирането на клиентите, заедно с възможността за 360-градусов изглед, позволява на финансовите организации да предлагат и комбинират различни видове продукти и решения, съобразени както с клиентската история, жизнения цикъл на потребление на продуктите, така и с етапите от живота на клиентите. Интересен пример за това е физическото лице, което има нужда от потребителски кредити / лизинг за автомобили, след това идва ред на ипотечен кредит, а с напредване на годините може да се търсят продукти с инвестиционна цел, пенсионно осигуряване, застраховки "Живот", промяна на основното жилище, втори дом и т.н. Ако клиентът е същевременно и бизнес потребител на съответната банка, има още възможности - фирмено или инвестиционно кредитиране и т.н. Всичко това са данни, които финансовите институции имат, но те все още са в различни силози.

Съвременните банкови системи, подпомогнати от технологиите с ИИ позволяват да се види връзката между данните и да се получи пълната информация за клиента. За съжаление, наличието на подобни функционалности е все още слабо застъпено в банковия сектор в България, а това е само в минус на банките.

ИИ помага и за засичане на неправомерни действия и измами, т.нар. фрод детекшън. Може навременно да се установят привидно легитимни, но съмнителни по своята логика, финансови транзакции, което улеснява банките в техните противодействия и превенция срещу прането на пари. Също така, ИИ помагат за оценка на вътрешния риск или по-просто казано "следене" на банковите служители с цел превенция на вътрешни неправомерни действия, транзакции, като отклоняване на клиентски средства към лични сметки или към трети лица.

ИИ технологията може да се използва при клиентския онбординг в процеса от кандидатстването до одобряването за кредит или услуга, като напълно автоматизира процеса по идентификация и одобрение на документи и изображения.

Последното десетилетие наблюдаваме нарастващ интерес към чатбот решения за клиентско обслужване. Почти всеки уебсайт ни приветства с дигитален поздрав, предложения за продажби или помощ при намиране на информация. Пандемията катализира процесите на дигитализация и почти няма бизнес или индустрия, която да бъде изолирана от глобалния тренд за тотална дигитализация. Това е неразривно свързано с интегрирането на технологии, предимно базирани на изкуствен интелект (ИИ).

През годините ИИ се превърна в основен инструмент, подпомагащ динамичното развитие на бизнеса. Като един от най-засегнатите от ковид-19 сектори, банките трябваше да продължат обслужването на клиенти въпреки ситуацията, магазините трябваше да се насочат към онлайн продажбите и т.н.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.

Още от Капитал

Имейл мой, враг мой

Имейл мой, враг мой