Блокчейн туристи

Българската компания LockTrip набра 4.1 млн. долара инвестиция от австралийския туристически гигант Webjet

Христо Тенчев и Никола Александров основават LockTrip с цел развитие на туризъм без комисиони
Христо Тенчев и Никола Александров основават LockTrip с цел развитие на туризъм без комисиони    ©  Цветелина Белутова
Христо Тенчев и Никола Александров основават LockTrip с цел развитие на туризъм без комисиони
Христо Тенчев и Никола Александров основават LockTrip с цел развитие на туризъм без комисиони    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Българската компания LockTrip набра 4.1 млн. долара инвестиция от австралийския гигант в пътуванията и туризма Webjet.
  • Финансирането е срещу 25% от компанията с опция да бъдат купени още 26%, но при много конкретно условие.
  • LockTrip разчита на нетрадиционен модел, който се базира на изваждане от обращение на нейния собствен токен.

Туристическата индустрия в момента очевидно е дълбоко замръзнала и трудно може да се даде рецепта какво може да я поразтопи, така че да привлече инвеститорски интерес. Изглежда, едно възможно решение е да се съчетае с горещите крипто и блокчейн сектори. Българската LockTrip, която разработва блокчейн платформа за наемане на стаи в хотели без комисиони, обяви, че е набрала 4.1 млн. долара инвестиция от австралийския гигант в пътуванията и туризма Webjet при оценка от над 16 млн. долара. Webjet получава 25% дял и възможността в бъдеще да закупи още 26% от компанията, в който случай ще държи контролния пакет от нея срещу още 4.2 млн. долара. Тази опция обаче идва с условието тя да интегрира решението на LockTrip във всички свои сайтове.

Четири години по-рано, по време на първия бум на криптовалутите, LockTrip (тогава под името LockChain - всичко свързано или бегло напомнящо блокчейн се купуваше безрезервно), набра 4 млн. долара чрез монетно предлагане (ICO). От тогава насам в платформата има промени, далеч надхвърлящи смяната на името. Най-осезаеми те са в бизнес модела на компанията, който е, меко казано, нестандартен и изпъква още повече в традиционна индустрия като туризма.

Крипто успехи, крипто проблеми

LockTrip е основана през 2017 г. от Никола Александров и Христо Тенчев (по-известен като съосновател на XS Software и SoftUni) с цел да свали разходите на туристите, без да намалява приходите на самите хотели, т.е. като премахне посредници като Booking.com и Expedia. Още през същата година тя набира средства чрез модерното по онова време ICO, при което компаниите на практика създават свой токен, базиран на криптовалута, и чрез него набират пари от поддръжници. Тогава компанията успява да събере около 4 млн. долара по тогавашната цена на ethereum, а днес LOC токенът на компанията струва малко над 4 долара и има обща пазарна капитализация 75.6 млн. долара, като ръстът за последната година е над 2000%. Дружеството "Локтрип", през което оперира компанията в България, отчита 550 хил. лв. приходи за 2019 г., последната налична с отчет в Търговския регистър.

При този тип набиране на финансиране компаниите могат да оставят парите си в криптовалути или да ги обърнат в традиционни. Пред "Капитал" Христо Тенчев казва, че LockTrip е избрала балансиран подход между крипто и традиционните валути, като например преди година, при моментния срив в цената на дигиталните активи, те са продали част от крипто портфолиото си, а впоследствие започват отново да купуват при възстановяването им. "Волатилността е неразделна част от криптопазарите и никой няма кристална топка", казва Тенчев.

Тези подробности са важни, защото подобен начин на финансиране би бил много труден за изпълнение когато и да било след 2017 г. Доверието в ICO проектите умря бързо, предимно заради измами. LockTrip е един от добрите примери за компания, която е набрала финансиране чрез ICO и е останала активна.

Първоначално бизнес моделът на LockTrip разчита на това потребителите да използват само LOC токените на компанията, за да резервират хотелска стая. Самата резервация става чрез умни договори върху блокчейн, но и двата компонента се оказват проблемни.

"Ние тръгнахме с умни договори, но още при началната версия на продукта разбрахме, че това не може да стане, защото мрежата се претоварваше и забавяше. Другият голям проблем беше, че цената може да се промени значително от момента на резервацията до момента на потвърждение, отново заради натовареността и забавянето", казва Тенчев.

Така през следващите години започва цялостна реформа на икономиката на проекта, като всяка промяна преминава през вот между общо 6 хил. членове на LockTrip обществото, което населява група в Telegram. Първата и най-основна е, че плащанията вече стават и през криптовалути, и през традиционни валути, които автоматично се обръщат в LOC токени - но плащането с кредитна карта например е услуга, която се доплаща. Втората е, че LockTrip е вероятно единствената туристическа компания в света, която разчита на това да генерира печалба от дефлация, обобщават създателите на дружеството.

Като никой друг

На теория LockTrip има сравнително прост бизнес модел, но не и на практика. Компанията не взима комисиони и се стреми да предлага средно около 20% по-ниска цена, отколкото Booking например. Постига го, като работи без посредници, а директно през туристически оператори, които имат оферти "на едро". Всяко търсене подрежда предложенията според отстъпката спрямо средната оферта на най-големите платформи и си има конкретен измерител - т.нар. discount score.

LockTrip може да си позволи да не взима комисиони, защото те не присъстват поначало в нейния бизнес модел. Почти всички услуги на сайта са безплатни, с изключение на плащанията с карта, където има между 1% и 3% такса за транзакция. Никола Александров казва, че целта е този тип freemium модел да изкара LockTrip оперативно на нула, т.е. приходите от платени функции да покриват разходите за заплати.

Печалбата обаче идва от друго място - токените. При всяка транзакция в LockTrip 3% от нея отиват за токени, които се унищожават и излизат от обращение, т.е. предлагането пада, докато търсенето се вдига, съответно цената върви нагоре. Така, ако потребител направи резервация за 100 долара, от тях 3 долара ще идат за купуването и изгарянето на LOC токени - търсенето се покачва, а предлагането намалява, съответно цената върви нагоре и генерира печалба за собствениците на токени, най-големият от които е самата компания. Проблемът с мащаба (в обращение има едва 18 млн. LOC токени) е решен чрез делението след десетичната запетая, което може да продължава до безкрай - и което неминуемо ще бъде съпътствано от ново и ново повишение в цената, така че винаги да има свободен ресурс.

Идеята за собствена блокчейн платформа на компанията, която впоследствие е кръстена Hydra, води до интерес от страна на австралийския туристически гигант Webjet и конкретно на Лин Олдфийд, директор корпоративно развитие в компанията. От там - и на Джон Гушчич, управляващ директор на цялата група Webjet, като двете страни започват разговори през юни 2019 г. Самата Webjet също има свое блокчейн решение, Rezchain, така че Олдфийд и Гушчич не са толкова скептични към технологията, колкото към нетрадиционния бизнес модел.

Александров и Тенчев ги печелят с идеите си и към март 2020 г. вече се подготвя инвестиция. Както се оказва обаче, месецът и дори годината се оказват особено неподходящи за каквито и да било инвестиции от и в туристически компании, съответно плановете отпадат. Това дава време на LockTrip да направи подобрения в платформата си, които правят компанията още по-атрактивна. Междувременно Webjet се отърсва от първоначалния шок от коронавируса и набира 250 млн. долара от борсата през 2020 г.

Не толкова заради парите

Така година след първоначалния план Webjet инвестира 4.1 млн. долара срещу 25% от акциите и правата върху интелектуалната собственост на LockTrip. В бъдеще компанията може да получи още 26% и да стане мажоритарен акционер срещу още 4.2 млн. долара. Въпросът е, че от тези пари няма особена нужда. Тенчев казва, че до този момент LockTrip дори не е изхарчила парите от ICO финансирането си през 2017 г.

Причината двамата да се съгласят на инвестицията на Webjet е преди всичко възможността за разпространение на продукта и цялостния блокчейн подход. Webjet е една от най-големите туристически компании в света с пазарна капитализация от 1.6 млрд. долара. Още по-важното е, че опцията за откупуване на още 26% е свързана с директно имплементиране на решението на LockTrip във всички ритейл сайтове на Webjet.

"Ние сме получавали множество предложения за инвестиции, включително от фондове за рисков капитал, но те не ни дават това, от което имаме нужда в тази индустрия. При сделката с Webjet за нас всеки изход е атрактивен. Ако те използват опцията си, това означава, че ще вземат контролния пакет, но условието в последващата инвестиция ще задвижи суперсилно нашия икономически модел", казва Александров.

Бъдещите планове за компанията са ясни. Преди година LockTrip подготвя масова маркетингова кампания, която да вдигне броя на потребителите в платформата, част от която до този момент остава по-скоро пренебрегвана за сметка на софтуера и сделките с оператори. Сега плановете се възобновяват, макар да е прекалено рано за оптимизъм в сферата на туризма. "Когато отново има масов туризъм, нашата цел ще бъде проста: да валидираме модела си", завършва Александров.

Как реагират самите хотели на модела ви?

Никола Александров:
Ние се възползваме от пакетите на пазара на едро и така покриваме 90% от хотелите, следователно неведнъж са ни писали собственици на хотели как техният е попаднал при нас и как така цените са по-ниски, отколкото навсякъде другаде. След като им обясним бизнес модела ни, реакцията винаги е позитивна, защото те получават парите, които биха получили и без това, просто падат разходите за посредник, а те могат да са 15%, могат да са и 50%.

Какъв беше основният проблем през последните четири години?

Христо Тенчев:
Да не пилеем енергията си. Ние все пак сме стартъп, в момента екипът ни е от общо 11 души, като броим и нас двамата. Затова решихме да се фокусираме върху интерфейса и върху предлагането на хотели. В момента имаме 2.1 млн. хотела от цял свят. Любопитен е случаят с Booking, където хем сме конкуренти, хем имаме договор с тях. Ние работим като разпределител и всеки има интерес да работи с нас, защото, ако има бум на туризма, всички печелят.

Още от Капитал